همزیستی مسالمت آمیز رقبای سیاسی در کشور

محمدرضا باهنر / دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

همزیستی مسالمت آمیز رقبای سیاسی در کشور

ملت بزرگ ایران تجربه گران‌سنگی را در 22 بهمن 1357 در تاریخ پرافتخار خود ثبت کرد، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که در سایه رهبری امام امت و همدلی و انسجام ملت به وقوع پیوست، جلوه‌ای بی‌ بدیل از اتحاد ملی بود. اما پس از پیروزی انقلاب در حالی‌که بزرگانی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر فضا را برای مناظرات و گفتگوهای سیاسی فراهم آورده بودند، گروه‌هایی با کج‌فهمی ایدئولوژیکی انسجام ابتدای انقلاب را درهم شکستند و کار را به درگیری‌های خیابانی، ترور و کشتار حتی مردم عادی کشاندند.

در این میان در صفوف ابتدای انقلاب، انشقاق ایجاد شد و ظرفیت عظیم پیروزی بر رژیم منحوس شاهنشاهی تحت الشعاع قرار گرفت؛ اندکی از عمر نهال نوپای انقلاب نگذشته بود که دیکتاتوری دیوانه به کشور ما حمله کرد و اگرچه خسارات فراوانی زد اما باز روح همدلی و اتحاد در میان ملت گسترش یافت. متاسفانه در همان ایام نیز انشقاقاتی در صفوف انقلابیون و حتی روحانیون حاصل شد و هر گروهی، گروه دیگر را به تخطی از آرمان‌های انقلاب، متهم و خود را به اهداف نظام نزدیکتر می‌دانست که در این میان در چندین نوبت حضرت امام راحل(ره) با دوراندیشی، رقبای سیاسی را از اینگونه اختلافات که به متن جامعه نیز کشیده شده بود، برحذر داشت.

مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی درخشان و پرتلاءلو است. اما تقریبا می‌توان گفت در پس هر انتخاباتی با بالاگرفتن رقابت‌های سیاسی، آتش اختلافات نیز بالا گرفت و به‌ جای افزودن بر سرمایه اجتماعی که به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب «حماسه حضو ملت» نام گرفت، رقبای سیاسی سعی بر پیاده کردن یکدیگر از قطار انقلاب و همراهی نظام کردند. حتی وقتی یک جناح سیاسی(چه اصولگرا، چه اصلاح طلب) ضعیف‌تر می‌شد، جناح غالب در درون خود رقابت را آغاز و سطح رقابت‌ها را به انشقاق و تکه تکه کردن جناح خود هدایت می‌کرد و طنز ماجرا اینجا بود که در دوره بعد انتخابات باید همزمان با رقیب جناحی و رقیب درون جناح خود رقابت کند! سطح این رقابت نه فقط سیاسی بلکه به ایدئولوژی و حتی اصول انقلاب نیز کشیده می‌شود و صد افسوس که در این میان بسیاری که روزگاری دلبسته انقلاب بودند و هنوز هم خود را متعلق به انقلاب و وفادار به آرمان‌های امام راحل(ره) و رهبری معظم(حفظ الله) می‌دانند، از قطار انقلاب پیاده شدند.

به عنوان یک فعال سیاسی که سالها در رقابت‌های سیاسی حضور داشتم و آنچه گفتم بیشتر نقدی به خود است، دوستان اصولگرا و رقبای اصلاح‌طلب و به‌ویژه نسل جوان و جدید جناحین سیاسی را به عبرت از 40 سال رقابت‌های سیاسی سفارش می‌کنم و یادآور می‌شوم که بالاخره باید همزیستی مسالمت‌آمیز رقبای سیاسی در کشور را به عنوان یک اصل بپذیریم وقبول کنیم که درعین رقابت‌ها، بر سر اصول اصلی انقلاب، منافع ملی و آرمان‌های امام و رهبری اشتراک داریم و لازم نیست هربار دایره را کوچکتر و تنگتر کرده و با وجود فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب، افراد را با برچسب‌های مختلف(از اسلام آمریکائی و ضد خط امامی در دهه 60 تا غیر انقلابی و کاسب تحریم در دهه 90) از قطار انقلاب پیاده کنیم. باید دوره‌های رقابت را با ضرورت‌های رفاقت عجین کنیم و از مغازه‌داران رقیبی که در عین رقابت، بازار مشترک ایجاد می‌کنند، بیاموزیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    1

    شما که در این همزیستی حقوق نجومی تان را برداشت میکنید ، بیچاره ملت که در این میانه حیرانند

  • حاج طوسی
    1

    عزیز شده حاکمیت، این شماها بودید که واگن های قطار انقلاب را یکی یکی از لکوموتیو انقلاب خارج کردید و اکنون بجای رسیده که این لکوموتیو به تنهای و در عین بیحالی و لرزش در حال حرکت هست و تاریخ خواهد گفت که چه موقع از حرکت باز خواهد ماند

  • کشاورز
    1

    چاپلوسانه ترین متن انتقادی؛ انگار شما را پیاده کردند*

  • ناشناس
    1

    آقای باهنر حرفای مضحک وعوام پسند می زند ! زمان صدارت ووکالت ایشون خودی وغیر خودی راه انداختند ! کشور کلا ملک شخصی خودشون وعزیز کرده هاشون بود هست حالا ازخواب پاشدن شعار میدن یاللعجب ! ازاین سنگ پاهای مرغوب !

  • مردم فلکزده
    1

    یعنی به نوبت و با مسالمت دور هم بخوریم ...لق ملت........

  • ناشناس
    1

    باهنر توانست با استفاده از خون برادر شهیدش، برای خودش قدرت سیاسی بیابد، و بر اموال بیت المال دسترسی نامحدود داشته باشد. اما در این مابین یاوری از یاوران امام عصر عج ، احمدی نژاد، آمد و طومار فساد و فاسدین را درهم درنوردید، و غارتگران را رسوا و روسیاه کرد.

  • ناشناس
    2

    هم زیستی؟ تا عاملان دشمن که در اصلاح طلبی ظهور کرده و عامل دشمن در آشوب و تحریم ها هستند که در حکومت رخنه می کنند ایران رنگ آرامش نمی بیند

  • غریبه
    1

    مسالمت امیز ؟؟؟؟ مگه اینجا ژاپن یا کره است ؟؟ جناح اصول گرا تا کسی وارد حریم خصوصی شون میشه یا انتقادی میکنه صدتا انگ جور وا جور بهش می زنند شما به این میگی مسالمت آمیز؟؟

  • محمد.،،
    1

    تجربه ی گران سنگی که ۴۳سال داردتاوانش رامیدهد

  • محمد
    1

    لطفا چند رقیب را نام ببرید !!!!

  • مورخ
    1

    اقای باهنر چرا همه ملت بزرگ ایران را در بقول شما چند جریان سیاسی که 43 سال است بر سرنوشت این کشور خیمه زده اند خلاصه کرده و نسخه وحدت با هم را میپیچید مگر شما در این مملکت یا در این دنیا زندگی نمیکنید؟؟؟ چرا خوابیده و یا خود را به خواب زده و از قدرت عظیم مردم محروم و گرسنه و جویای عدالت غافلید بجای راهکار سازش با جریاناتی که اکثریت قریب به اتفاقشان در ایجاد وضع نابهنجار موجود نقش داشته اند سعی خود را مصروف دلجویی و رسیدگی به وضع معیشتی این اکثریت مظلوم و نجیب نمیکنید و حرفی میزنید که از ان بوی تقسیم غنائم به مشام میرسد مگر شما تاریخ و جامعه شناسی و اقتصاد و جبر حاکم بر انها را نمیدانید اگر نمیدانید از کارشناسان بی غرض کمک بگیرید مگر شما وضع کشورهای منطقه و اخیرا قزاقستان را نمیبینید؟؟؟به جای پیشنهاد کلیشه ای و بدون منطق خود دست خود را به سوی مردم دراز کنید که روز واقعه لااقل نزد وجدانتان سربلند باشید من سخن راست نوشتم تو اگر راست بخوانی ---------؛--؛؛؛--جرم دلسوز نباشد چو تو شطرنج ندانی ---------خداوند همه ما را هدایت نماید.....

  • ناشناس
    1

    نوكرترم امان از موتوري

  • ناشناس
    1

    باز این نکبت تریاکی سوخته خور افتابی شد ؟

  • 1

    پولهای رشوه کرسنت چی شد؟ همه را پای منقل دود کردی و رفت .

  • ناشناس
    1

    به بعضی ها میگویند برو وسنگ بیار وقتی رفتند وآمدند سر آوردند .امروز نه دیروزاست

  • رحمان آب شنگل
    1

    خوب مهندس !!!!راست میگه شما که همه چیزو برا جیبتون میخاین،کاری هم به ملت ومشکلاتش ندارین با آرامش باقیمانده هار ا هم بخورین وبه جون هم نپرین،بهترین راه حل!!!!!

  • فلفلی
    1

    فقط همین شیره ای سوخته خور را کم داشتیم که نظر بدهد .

  • حسین
    1

    درود ب شهیدانی که همسنگران ما بودند.اگرناظرلابی گریهای این فرومایه گان هستند.راضی هستند.فقط بناب تاییدخودم اف به احزاب بی حزب.ی موقع درون مردم شعارمیدادند.حالا بیان پیش مردم نگاه غرش درون انها را میلرزاند.همین خوبه تا اینده.

  • ممد ساقی
    1

    جان هرچی تریاکی سوخته خور رشوه بگیر مثل خودته کوتاه بیا .

  • ناشناس
    1

    همزیستی مسالمت امیز شمابه محتویات شکمش هم رحم نمیکنید تاچه برسه به سم ودم جز تیکه استخوانی که از قدرت دندونهاتون بی نصیب شده ودرکناری افتاده باشه شمانه به نفت نه به معدن نه به طبیعت وزمین به چی رحم کردید که مسالمت امیز گفتی

  • عباس
    1

    نان به نرخ روزمیخوری..چه جناحی هستی .فکر مردم می کنید زیر فشار اقتصادی خوردو خمیر شدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها