بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در دومین سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با تشریح اقدامات انجام شده اعلام کر‌د که آمادگی دارد با هر یک از کشورهای مرتبط به صورت دوجانبه و براساس حسن نیت مذاکره کند.

 بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در آستانه دومین سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های معزز جان‌باختگان، لازم میداند موارد ذیل را به اطلاع عموم برساند: متعاقب وقوع سانحه، نهادهای مرتبط در جمهوری اسلامی ایران با اعلام علت اصلی وقوع سانحه، وفق قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی، وظایف و تکالیف خود را با دقت، شفافیت و سرعت انجام دادند. بر این اساس در حوزه هوانوردی، گروه فنی مستقل مسئول بررسی سانحه، گزارش فنی سانحه را در چارچوب کنوانسیون هوانوردی بین‌المللی (کنوانسیون 1944 شیکاگو) و ضمایم آن، با تعامل و همکاری کشورهای ذیربط و سازمان بین‌المللی هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) در موعد مقرر به صورت عمومی منتشر نمود که مورد استقبال حداکثری کشورهای شرکت کننده در فرآیند بررسی سانحه قرار گرفت.

این بیانیه می افزاید: در زمینه امور کیفری و قضایی سانحه، همانگونه که به اطلاع عموم رسیده است، سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستانی نظامی تهران وفق وظایف ذاتی و قانونی خود، تحقیقات کیفری لازم را با دقت و با تأکید بر تحقق عدالت انجام داده است. تاکنون چندین جلسه از دادگاه رسیدگی به متهمان این سانحه، با حضور خانواده‌های جان باختگان برگزار شده است.

این وزارتخانه یادآور شده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول مسلم حقوقی از جمله اصل صلاحیت سرزمینی محل وقوع سانحه و تابعیت متهمان و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، فرآیند رسیدگی کیفری و قضایی را انجام داده است.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: در خصوص دلجویی از خانواده‌های داغدار این سانحه و کاهش آلام آنها، هیأت وزیران بر اساس حسن نیت در تاریخ ١۶ دی ماه ١٣٩٩ طی مصوبه‌ای، نسبت به تعیین رقمی برای پرداخت به خانواده های همه قربانیان (بدون هیچگونه تبعیض از قبیل تابعیت آنها) اقدام کرده است.

* طی یادداشت‌هایی به سفارت‌های دولتهای ذیربط آمادگی پرداخت به بازماندگان ۳۰ تبعه خارجی سانحه اعلام شده

در ادامه بیانیه آمده است: در راستای اجرای این تصویبنامه، ستادی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که اقدامات لازم را برای انجام فرآیند پرداخت معمول داشته و تاکنون به تعدادی از خانواده ها، پرداختهایی را وفق مقررات مربوطه انجام داده است. در این راستا طی یادداشت‌هایی به سفارت‌های دولتهای ذیربط آمادگی پرداخت به بازماندگان ۳۰ تبعه خارجی سانحه اعلام شده است.

وزارت خارجه هچنین در این بیانیه اعلام کرده است: در بعد دیپلماتیک این سانحه، جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مذاکرات دوجانبه با کشورهای مرتبط و با اعلام حسن نیت خود و ارائه توضیحات لازم پیرامون ابعاد نظامی، کیفری، فنی و حقوقی مختلف سانحه، در سه دور مذاکرات دوجانبه با دولت اوکراین در شهرهای کی یف و  تهران مشارکت کرد. در این مذاکرات ، کلیه جوانب موضوع با جزییات کامل از سوی کارشناسان دو طرف مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.

وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدامات خلاف قانون برخی کشورهای خاص که در حال تلاش برای سوءاستفاده از این واقعه دردناک و آلام بازماندگان در راستای اغراض سیاسی خود هستند، بار دیگر تاکید می کند همچنان آمادگی دارد تا با هر یک از کشورهای مرتبط به صورت دوجانبه در خصوص اقدامات صورت گرفته بر اساس حسن نیت، احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت ها، بر اساس دستور کار موافقت شده، مذاکره کند.

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشتند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    1

    خیلی تلخه خدا به خانواده هاشون صبر بده

  • شهرام. ر
    1

    عجب بیانیه‌ای!! اولا سه روز طول کشید تا مجبور به گفتن حقیقت شدید.دوما ۴ کشور درگیر بیانیه دادن که با ایران نمیشه حرف زد و از راههای قانونی دیگه مشکل را حل خواهند کرد.سوما فقط برای ۶ نفر از قربانیان این حادثه، دولت کانادا مبلغ ۸۰ میلیون دلار حکم بریده . شما بعد از دو سال !! چقدر به بازماندگان پرداخت کرده اید .راجع به دادخواست و...چیزی نمی نویسم تا شانس باز نشر نظرم رو افزایش بدم.

    نظرات شما -
    • شفافیت
      1

      چیزایکه همه میدونن. ولی حتی وزارت خارجه هم خودشو زده ب کوچه علی چپ!!!! فک کردین خارجیها هم مردم ایرانن بخاین سرشونو با حرفای بی سزته و نامستند شیره بمالید... حق دارن ک بگن؛ حرف زدن باشما فایده نداره و رسیدگی رو بسپارن ب مجامع جهانی. خداییش تو مذاکرات وین هم اینجوری لاپوشونی میکنین!!! # پدافن بی فن. # موووشک بازی بازی. تاکی میخای ب دنیا بتازی؟!»»

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    خطایتان سهوی بود !!!!
    دروغ تان که عمدی بود!!!
    روحشان شاد

    نظرات شما -
    • روز ملی امنیت مسافر
      0

      دومین سالگرد جانگداز و اسفبار صانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی و ازدست رفتن جان عزیز ۱۷۶ مسافر بی گناه را تسلیت عرض میکنم. خانوادهای این عزیزان همه مردم ایران را شریک غم خود بدانند.. گرچه متاسفانه سانسور و بی تفاوتی عمدی در سالگردهای این حادثه از سوی نظام از شرافتمندی بدور است... اما شمع یادبود آنها همواره روشن خواهد بود..

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    خطایتان سهوی بود !!!!
    دروغ تان که عمدی بود!!!
    روحشان شاد

  • عیی
    1

    رفت دادگاه بین المللی عین استقلال وپرسپولیس با ایران طرف نیستید

  • ناشناس
    1

    انسانیت چیز خوبیه ولی نیست 💔😓

  • رضا
    0

    باز سنبه پر زور شد دارند بیانیه میدهند مثل زمان سقوط هواپیما که دیدند موضع گیری سخت شده قبول کردند موشک زدند خدا جای حق نشسته و خون این بیگناهان پایمال نخواهد شد

  • ناشناس
    0

    بر اثر خطای انسانی یا خیانت عمدی و در واقع انتقام بیدرنگ موشکهای عین الاسد؟امریکا و اسرائیل در بطن فرماندهی هوا- فضا جا گرفته اند.همه انتقام شهید سلیمانی را با یک شلیک دوگانه ,نه صفر ,که منفی کردند.

  • فرزند جانباز
    0

    شرم بر شما باد که 500 ایرانی در پی یک انتقام ساختگی کشته شدند

  • ناشناس
    0

    فقط اعدام جنایت کاران حادثه دل خانواده های آنها را آرام میکند

  • نام
    0

    کسانی که اپراتور اینجور دستگاههای خطرناک هستند باید خیلی دقیق و معتمد باشند واقعا این خطا نبوده جنایت بوده و اگر اشتباه کرده اشتباه نکرده جنایت کرده.... خدا نمیبخشه این همه خانواده ای که تک فرزند داشتند را داغدار کرده. به همین درد مبتلا بشند انشاءالله

  • ناشناس
    0

    ما ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از بیانیه تشکر می کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها