احتمال ترمیم کابینه سیزدهم و گزینه های احتمالی

سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی محتمل ترین ها برای ترمیم کابینه هستند.

احتمال ترمیم کابینه سیزدهم و گزینه های احتمالی

شرایط اقتصادی کشور، گسترش نارضایتی ها، ناتوانی مدیران در کنترل بازارهای سرمایه، ناکارآمدی سیاست های مالی و پولی برخی دولتمردان و رخوت و عدم تحرک در برخی دیگر از اعضای کابینه موجب شده است که برخی تحلیلگران با اتکا به بعضی شواهد و اخبار ترمیم کابینه را در دو حوزه اقتصادی و زیربنایی محتمل و تا حدودی قطعی عنوان کنند.

سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی محتمل ترین ها برای ترمیم کابینه هستند.

 سازمان برنامه و بودجه 

سازمان برنامه و بودجه به عنوان کانون تصمیمات اقتصادی دولت ها، این روزها به سیبل حمله منتقدان تبدیل شده و شکل تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در تشدید انتقادات موثر بوده است.

سید مسعود میرکاظمی رئیس این سازمان ممکن است جایگاه خود را به سید شمس الدین حسینی، یکی از نمایندگان استان مازندران بدهد.

عدم حضور این وزیر اسبق اقتصاد در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تا حدودی غیرقابل هضم است!

وزارت صمت

وضعیت خودرو و بازار آشفته آن از یک سو و ناتوانی و عدم تحقق وعده های سید رضا فاطمی امین وی را به درب خروجی کابینه رهنمون ساخته است.

مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت و رییس کنونی صندوق توسعه ملی محتمل ترین و نزدیکترین گزینه برای جانشینی فاطمی امین است.

وزارت راه و شهرسازی

همان زمان که سید ابراهیم رئیسی کابینه خود را برای اخذ رای اعتماد راهی بهارستان کرد و رستم قاسمی به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفت و به جای وزارت راه، از وزارت نفت یاد کرد مشخص بود که دلش برای نفت می تپد و انگیزه ای برای راه و شهرسازی ندارد!

رخوت و کم تحرکی در وزارت راه و تاکید جدی رئیس دولت برای عملیاتی ساختن وعده خود در زمینه ساخت مسکن، پیاده شدن رستم دولت از قطار سیزدهم را جدی ساخته و به نظر می رسد سعید محمد به جای او سوار این قطار شود.

وزارت اقتصاد و دارایی

اوضاع نابسامان بازار سرمایه و فشار میلیون ها ایرانی خرده سهامدار در این بازار، انتصابات عجیب در این وزارتخانه، عمر کوتاه مدیران منصوب از سوی وزیر بی تجربه، سردرگمی و ناتوانی وی در اخذ تصمیمات، تنش، درگیری و مسابقه در میان مدیران و اطرافیان سید احسان خاندوزی برای کسب صندلی های مدیریتی، انتصاب مدیران سفارشی، نارضایتی گسترده داخلی و مواردی از این دست عرصه را بر این عضو کابینه تنگ کرده و احتمال جایگزینی گزینه اول رئیسی، یعنی محمدرضا فرزین را به جای وی بالا برده است.

در برخی محافل نام سیدشمس الدین حسینی هم برای این وزارتخانه مطرح است.

وزارت نفت

کندی در فروش نفت و فقدان برنامه برای افزایش سهم بازار کشورمان، احتمال فراخواندن استاندار جوان هرمزگان به تهران برای بر تن نمودن ردای وزارت نفت را افزایش داده است.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، از عوامل خودکفایی کشورمان در تولید و صادرات بنزین بوده است

بانک مرکزی

حضور ابراهیم شیبانی در کنار تیم مذاکره کننده از یک سو و ثبات در بازار ارز و سیاست های ارزی مناسب در دوران وی از عوامل تقویت گمانه زنی ها مبنی بر حضور این مدیر اقتصاددان در ساختمان میرداماد و در راس بانک مرکزی است.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد پس از تعیین تکلیف نتایج مذاکرات، تغییرات کابینه کلید خواهد خورد.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • هادیان
    4

    چرا باید فردی که دچار بیماری حاد وصعب العلاجی است در این شرایط سخت وبحرانی کشور در راس یکی از مهمترین وزارت خانه های کشور گذاشت ؟ رئیسی فردای قیامت باید جوابگو باشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      اگر به قیامت، اعتقادی داشته باشد.

    • ایرانی آباد و آزاد
      6

      کدام قیامت ؟؟؟؟
      اینها اگر به این مسائل اعتقاد واقعی و عملی داشتند و ترس از خدا داشتند که ۴۳ سال اوضاع مردم و کشور اینگونه نبود!!!
      ظلم و تبعیض و دروغ و بی عدالتی و جنایت و بیکاری و گرانی بی داد می کند ...!!
      و مسئولین و سران و دولت و مجلس ما در حال حرافی و
      شعار و شاخ و شونه کشیدن برای مردم و جهان و ایران گردی و دنیا گردی... ..

  • شیخ طوطی
    6

    عین محمود شد

    نظرات شما -
    • ایرانی
      1

      شجاع باشید و منصفانه قضاوت کنید!در دوران اجمدی نژاد بزرگ خیلی هم خوب بود و زندگی آرامی داشتیم،گوشت گوسفند کیلویی 23 تومان ،ماهی قزل الا کیلویی 9هزار تومان قیمت یک خونه در محل ما 20میلیون که الان همان خونه وحتی بدترش را میگن ششصد تا یک میلیارد حالا درمحله های بهتر شهرهای بزرگ وامصیبتا پراید 8میلیون دگه سال اخر دولتش که همه مسئولین قصد تخریب او را داشتن قیمت پراید به 17میلیون رسید که الان قیمت حدود190میلیون است .و الی آخر.خداوکیلی هر کدامش صحت ندارد بگو ! ولی خدایی حق بگو نه تعصبی،که همین تعصبات و طرفداری بیحساب کتاب بیچاره کرد ملت بیچاره و مظلوم را..

  • ایرانی
    6

    تغییر افراد مشکلی را حل نخواهد کرد . خانه از پای بست ویران است / خواجه در ترمیم نقش دیوار است... این نظام فاسد قابل اصلاح نیست...با تعویض پالان خر یت خر تغییری نمی کند...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      امثال تو در حکومت رخنه نکنند اوضاع فرق خواهد کرد

    • جواد
      2


      امثال آدمهای تنبل و خسته و نا امید مثل شما، توی هر حکومتی، عامل عقب ماندگی و پسرفت هستن

  • ناشناس
    3

    برید چند تا آدم شایسته،تحصیلکرده و با سواد واقعی، بزارید تا مملکت رو اداره کنن با یقه بسته و جای مهر که نمیشه مملکت اداره کرد

  • ناشناس
    13

    ۱-وزارت اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی باید به دکتر طیب نیا سپرده شود. ۲- وزارت راه و شهرسازی باید به دکتر بهبهانی در غیر اینصورت به سردار دکتر سعید محمد سپرده شود. ۳- سازمان برنامه و بودجه باید به دکتر فرهاد رهبر سپرده شود. ۴- وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به مهندس سیدپرویز فتاح سپرده شود. البته این اسامی با توجّه به اعتقاد به ولایتمداری این اشخاص عنوان و ذکر شده است وگرنه خارج از این گردونه متخصصین زیادی هستند که نام آنان در اینجا برده نشده و یا تمایل ندارند با سیستم حاکم کار نمایند.

  • ایرانی آباد و آزاد
    6

    وقتی مجلس حداقلی و انقلابی !!!! عجولانه و احساسی و جناحی و بدون بررسی و برای دهن کجی به دولت قبل و مردم اینگونه به وزرای پیشنهادی رئیسی حداقلی و بیسواد و نماینده نظام و حاکمیت رای اعتماد میده .. آخرش هم اینگونه است دیگه... تنها چیزی که در ابن مملکت در بین سران و مسئولین در نظر گرفته نمی شود منافع کشور و مردم بدبخت و درمانده و منزوی است !!

  • ناشناس
    3

    بهتره یه اتوبوس اسکانیا ببیرید پاستور و همه کابینه رو سوار کنند و بمدت ۴ سال به ژاپن کنترات تا هم ارزش پولمون بره بالا وهم تورن متفی بشه و مردم خلاص

  • ناشناس
    2

    خبرهای زرد و توخالی

  • !
    6

    واقعاً خنده دار است . رئیس جمهور میگه قیمت خودرو افزایش نیابد بعدش خیلی شیک و مجلسی خودرو ۲۰٪ گرانتر می شود .
    دلار را ۲۵ هزار تومان تحویل گرفتند و الان حدود ۲۹ هزار تومان است .

  • ناشناس
    3

    چند استاندار ضعیف هم به هستند که به اعتماد مردم نسبت به حضرت ایت الله رئیسی میکاهد.گر چه استانداران انتخاب صریح ایشان نیستند اما دخالت عجولانه ، غیر انقلابی و فرصت طلبانه افرادی مانند نیکزاد این مهم را بوجود اورده که شایسته است حضرت ایت الله رئیسی با افراد انقلابی دراین خصوص مشورت و تصمیم گیری نماید.
    استاندارانی که شایسته این جایگاه در دولت انقلابی نیستند عبارتند از ۱ _ استاندار تهران ۲_ استاندار اصفهان و..

  • سینا
    7

    وقتی یک اخوند ۶ کلاس سواد رییس چمهور است این وزرا از سرش هم زیادند ،اصل رییس چمهور است که باید انتخابی باشد و نه انتصابی .

  • ناشناس
    1

    اعتمادآنلاین دستت درد نکنه اما چرا در 8سال گذشته از این پیشگوئی ها و تحلیل ها نمی کردی تا دولت قبل هم یک تکانی بخود بدهد؟!

  • ل
    10

    بدلیل کم سوادی آکادمیک آقای رییسی، بهتر است تمامی وزرا برکنار شوند و اعضای کابینه را آقای احمدی نژاد که یاور امام عصر عج هستند، تعیین نماید، و ایشان نیز پاسخگو هم باشند. هر چند که بازاریان آلوده و دین به دنیافروشان اجازه اینکار را نخواهند داد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      احمدی نژاد ۸ سال امتحانش را پس داده است. آزموده را دوباره آزمودن خطاست!

    • ل
      8

      اگر در انتخابات سال ۹۶، سه قطبی، روحانی-رییسی-احمدی نژاد شکل میگرفت، به احتمال قوی یا رییسی رییس جمهور میشد یا احمدی نژاد. چهار سال دروغگویان و غارتگران و نجومی بگیران و اختلاسگران و اجنبی پرستان بر امور اجرایی مردم محروم حکمرانی نمی‌کردند، مردم کشته نمی‌شدند، سلیمانی ترور نمیشد، ریال بی ارزش نمیشد، مهاجرتها افزایش نمی یافت، جیب دزدان حکومتی با نخ و سوزن جهانگیری، وصله پینه نمیشد، طلاق گسترش نمی یافت، جمعیت کشور راکد نمیشد، و در یک کلام قلب نازنین امام عصر عج به خاطر اینهمه مفاسد از حالت سرور خارج نمی گشت.

  • علی اف
    2

    جای دارد هر چه زودتر نسبت به آوردن وزرایی که اعتماد به نفس بالایی در مدیریت دارند بجای افرادی که بدلیل هم نداشتن انگیزه کاری وهم نداشتن تجربه وزارتی به دولت اضافه شوند چرا که دیگر دوران سعی و خطا در تصمیم گیریهای کلان به اتمام رسیده حال که آقای رئیس جمهور خواهان این تغییرات هستند ابتدا برنامه کاری آنها را بخواهد و در تیم اقتصادی خود مورد ارزیابی قرار دهد و سپس به مجلس معرفی نماید متاسفانه باید گفت این دوره از مجلس چون نمایندگان فقط همه چیز را از بعد سیاسی نگاه می کنند نمی شود روی نمایندگان حساب کارشناسی باز کرد و صحت بر این مدعا تصمیماتی است که تاکنون در ارتباط با مسائل جامعه گرفته اند یا بطور نمونه می توان مثلا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه فردی است که هیچ تخصص علمی در رابطه با مسائل کلان ندارد و یا کمیسیون کشاورزی و .... لذا خود آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف بهتر می توانند نسبت به انتخاب افراد به یکدیگر کمک کنند تا جلوی این هرج و مرج مسائل دیدگاهی اقتصادی در جامعه را بگیرند و اگر مذاکرات برجا می به نتایج قابل قبولی برسد نیاز به افرادی در کابینه دارد که همراه و همگام با رئیس جمهور که شبانه روز می دود آنها هم بدوند

  • حسن
    1

    تیم آقای رییسی خیلی ضعیف هست و امیدواریم زودتر ترمیم شود چون این چند ماه اوضاع به مراتب بدتر از دولت قبل شده

  • ناشناس
    1

    هیچکدام از وزرای این دولت چنگی به دل نمیزنند و هیچکدام هم برای این وضعیت خطیری که مملکت باهاش دست و پنجه نرم میکنه ، مناسب نیستند و کاری از پیش نخواهند برد اما عملاً همه وزارتخانه های کلیدی که در زندگی و معیشت عمومی مردم نقش دارن نام برده شد به غیر از وزارت کار و تعاون که متاسفانه سکان آن به دست یه فرد کاملاً نالایق و بی کفایت سپرده شده که آخرین مواضع اظهار شده این فرد در مجلس هم نشون داد که این بابا این وزراتخانه رو با کارچاق کنی اشتباه گرفته و از روزی که سرکار اومده فقط به فکر سهم دهی به جناح و گروههای مختلف و انتصابات مسئله دار بوده که این فرد باید اولین کسی باشه که با تیپا باید از دولت بیرون انداخته بشه.

  • کارگر بدبخت
    0

    تورابخدا کاری کنید همش برجام برجام ببینید چکار میشه کرد چهار تا اقتصاد دان بیارید یعنی تو این مملکت ادم کاربلد نیست یه تعصیری توسفره مردم بذارن

  • محمد
    1

    اول وزیر صمت باید عوض بشه

  • تشنه حقیقت
    0

    راستی از اجلاسیه مجلس خبرگان که به تعویق افتاده بود چه خبر؟

  • دیر داختی
    0

    مدیون هستید اگر بجز پیرمرد انتخاب کنید مثل آنچه که در شرکت ما هست و بیا و کولاک پیرمردان سهمیه ای را بنگر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها