گفتگوی خبرفوری با مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

انعطاف غربی‌ها، پیروزی برای ایران است / انتظار دولت جدید از مذاکرات، بیش از دولت روحانی است / نمی‌شود زمانی را برای توافق مشخص کرد

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که منتقد دولت روحانی بود، به فرجام گفتگوهای وین خوش‌بین است، هرچند طرف مقابل را متهم به اصرار بر عدم اجرای برجام می‌کند.

انعطاف غربی‌ها، پیروزی برای ایران است / انتظار دولت جدید از مذاکرات، بیش از دولت روحانی است / نمی‌شود زمانی را برای توافق مشخص کرد

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده در گفت و گو با خبر فوری در خصوص روند مذاکرات صورت گرفته، با بیان اینکه در مذاکرات گذشته یکسری اسناد مورد بحثی وجود داشت که نهایی نبوده و در عین حال پر اختلاف بودند، گفت: تیم جدید مذاکره کننده علاوه بر مواردی که از مذاکرات ۲۰ژوئن بود موارد دیگری را نیز به آنها اضافه کرد که در واقع ضعف های موجود در اسناد قبلی را پوشش داده و جبران کند.

وی افزود: این در حالی بود که غربی ها موارد جدید را قبول نداشته و معتقد بودند که طرف ایرانی قصد دارد مواردی که مورد توافق بوده را تغییر دهد اما ایران معتقد بود که اگر موضوعات جدید مطرح شده اضافه نشوند حقوق ما براساس برجام حفظ نشده و در واقع نقض برجام محسوب می شود.

مرندی ادامه داد: نماینده اتحادیه اروپا بعد از مذاکرات اعلام کرد که توافق شده که اسناد ۲۰ژوئن ملاک باشد اما در نهایت براساس خواسته‌های ایران توافق شد که ملاک اسناد جدید یعنی (ترکیبی از اسنادی از دل ۲۰ ژوئن و اسناد جدید ارائه شده از سوی ایران) باشد که این را می‌توان یک موفقیت برای ایران محسوب کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با توجه به موارد ذکر شده هنوز اختلافات حل نشده و صرفا یکسری از موضوعاتی که در مذاکرات قبلی از دسترس خارج شده بود به میز مذاکره بازگشته است، در واقع آنها پذیرفته اند خواسته های جدیدا مطرح شده ایران در کنار مذاکرات و‌ موضوعات قبل مورد بحث قرار گیرد.در حالیکه تا قبل از این اینگونه نبوده به همین دلیل معتقدم در مذاکرات راه پرتلاطمی در پیش خواهد بود.

مرندی با بیان اینکه به نظر می رسد همین که غربی ها مجبور شده و یا به هر دلیلی انعطاف داشته اند که موارد جدید مطرح شده از سوی ایران مورد بخث قرار گیرد اتفاق خوبی است، در عین حال گفت: اگر طرف مقابل رفتار معقولانه ای داشته باشد می‌توان به مذاکرات امیدوار بود.

وی تصریح کرد: طبیعتا انتظار دولت جدید ایران بیش از دولت قبلی است و معتقد است باید برجام به صورت کامل اجرا شود البته طرف غربی با ادبیات جدید ایران مشکل دارد.

مرندی معتقد است علیرغم اینکه دولت جدید منتقد برجام است اما در عین حال معتقد است به هر حال جمهوری اسلامی براساس برجام تعهداتی داده که باید آن را اجرا کند البته به شرط اجرای کامل برجام از سوی غربی ها.

مشاور تیم مذاکره کننده در ادامه این گفت و گو در ارتباط با ضرب‌الاجل های تعیین شده از سوی طرفین اظهار کرد: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد چرا که حتی اگر به فرض طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مگر در خال حاضر فشار حداکثری علیه ایران وجود ندارد؟ به تعبیر دیگر، مگر کاری بوده که آنها علیه ایران انجام نداده باشند، غربی ها تمام اهرم های خود را علیه کشورمان به کار گرفته اند و در واقع اهرم جدیدی ندارند، این در حالی است که ایران اهرم هایی از جمله پیشرفت در برنامه هسته ای خود و سایر اقدامات را دارد.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به دلائل ذکر شده، غرب برای رسیدن به توافق عجله دارد اما ایران عجولانه رفتار نمی‌کند و باید اطمینان حاصل کند که هر گونه توافق باید منجر به اجرای کامل برجام شود.

وی در عین حال تاکید کرد: نمی‌توان زمان‌ مشخصی را برای رسیدن به توافق تعیین کرد، این موضوع به زمان پذیرش خواسته های مشروع و در چارچوب برجام ایران از سوی غربی ها بستگی دارد.

مرندی با بیان اینکه غربی ها تا جایی که بتوانند به توافقات انجام شده عمل نخواهند کرد، گفت: بنابراین ایران باید به گونه ای عمل مذاکره کند که طرف مقابل در صورت عدم پایبندی به تعهداتش تاثیرات آن را احساس کرده و مانند دوران اوباما نشود، به تعبیری باید ضمانت اجراهایی ایحاد شود که البته طبیعتا در مورد کم و‌کیف این تضمین ها باید کارشناسان مربوطه بحث و بررسی لازم را داشته باشند.

مرندی در عین حال با بیان اینکه انتقادهای داخلی نسبت به تعداد تیم مذاکره کننده ایرانی وجود داشت، گفت: تیم جدید ایرانی شامل سه معاون وزیر خارجه، رییس سابق بانک مرکزی و کارشناسان رده بالای کشور بود که تلاش می کردند در زمینه همین تضمین های مطرح شده و راستی آزمایی راهکار لازم را ارائه دهند.

وی در پایان این گفت‌وگو درباره نقش سایر کشورهای خارج از برجام از جمله عربستان و اسراییل بر روند مذاکرات وین گفت: عربستان جایگاهی در این زمینه ندارد و علیرغم نفوذ بسیار اسراییل در کشورهای غربی؛ اما آنچه مشخص است این است که موضوع جمهوری اسلامی اجرای کامل برجام از سوی طرفین است و مذاکره کنندگان نباید اجازه دهند تا طرف غربی مانند گذشته از ضعف های برجام سواستفاده کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • علی
    9

    فراموش کردی بالادستی به ظریف چی گفت؟ تعیین کننده سیاست خارجی کسی دیگه اس در نتیجه تفاوت بین دولت ها نیست جیگر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      خخخه آن دولت غرب گرا سرکار نمی‌آمد اصلا برجامی شکل نمی گرفت و آن بالا سری هم وقتی ان دولت دنبال این توافقات خیانت کارانه است فقط شروط تعیین می کند و این دولت فعلی هم به خاطر ماشه و.. مجبور است برجام را نگه دارد

    • ناشناس
      2

      آقای خخخ، این صحبت یکی از مشاورین است
      مشاور تیم مذاکره‌کننده: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد چرا که حتی اگر به فرض طرف مقابل از ‎برجام خارج شده و ‎مکانیسم‌ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟/فارس
      پس بیخودی دنبال مقصر برای ادامه مذاکرات نگردیم. احیای برجام ایده‌آل تیم مذاکره کننده است و طرف غربی این را خوب میداند ولی امثال ما ها برای منافع جناحی از درک آن فرار میکنیم

  • خدامراد
    5

    سلام اگر نمیشه زما برا مذاکره تایین کرد طوری نیست چهار سال هم شما برید وبیایید

  • احسان
    4

    مشاور محترم ، آدرس غلط نده.
    مردم ایران ، تحریم های آمریکا برای عراق زمان صدام حسین را میدانند.
    پرواز ممنوع، نفت در مقابل غذا و .....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ایران را با این همه امکانات و دانش با عراق مقایسه می کنی؟ چرا با کوبا مقایسه نمی کنی با وجود تحریم آرامش اقتصادی دارند؟ هرچند از کوبا هم خیلی سرتر هستید

  • ناشناس
    3

    خریت تا کجا ، آنها قبول کردند که پیشنهاد ایران بررسی شود آیا این موفقیت است .

  • ناشناس
    0

    خخخخخخخ ما همیشه پیروزیم چرا شکسته نفسی میفرمایید؟

  • ناشناس
    1

    خخخخخخخ...

  • رضا
    1

    تعجب میکنم که شما برجام را آتش میزدید حالا افتادید دنبال نجات برجام؟!

    نظرات شما -
    • رهگذر
      2

      به خاطر فشار سیاسی چین و روسیه بوده مگر نه هم از برجام خارج و هم سلاح اتمی می ساختند. کجا رفت شعار نه شرقی نه غربی؟!

  • ناشناس
    1

    با اینقدر پیروزی های پیاپی، مردم رو ذوق زده کردید!!!!

  • رضا
    2

    جالبه اشتیاق تندورها برای تصویب برجام و توافق هسته ای از خود روحانی بیشتره

  • ناشناس
    0

    جوجه را آخر پائیز می شمارن ، تو ایران بالای 50 میلیون نفر کارشناس اینطوری داریم شایدم بهترتر

  • ناشناس
    0

    زرت ....

  • محمد.،،
    1

    شماها فقط بفکرمنافع خودتون وماندن درقدرت بهرقیمت هستید توافقی قرارنیست بشه وتحریمی هم برداشته نمیشود که اگرچنین بشه فسادوبیکفایتیتون رابکجا ربط میدهیدودیگرنمیتونیدمردم رافریب دهید.هالوخودتونید

  • محمد
    0

    لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند.

  • مات الدبن
    1

    تهران در پشت پرده با آمریکا مراوده دارد.

  • دن کیشوت
    0

    همه مشاوران سید حسن نصرالله!

  • شوقی
    0

    آیا توافق بدون تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجلس نمایندگان و سنا آمریکا از لحاظ قانونی ارزش دارد و اگر شورای نگهبان و سنا آمریکا با دوسوم آرای تایید نکرد تکلیف چیست

    نظرات شما -
    • Y
      0

      تکلیف اینو تو هنوز از اطراف‌خودتم خبر نداری ؟

  • زمان
    1

    من از اين اقا خوشم نمياد با لهجه انكليسي هم خرف مي زنه

  • شهروند
    0

    تا میتونید مجبورش کنید انعطاف به خرج بده افرین همین
    فرمون خوبه

  • ایرانی
    1

    توافق هسته ای با غرب خواست بحق مردم است.زیان از هر کجا سد بشه نفع است.این همه هزینه برای انرژی هسته طی بیش از 50 سال جز نکبت و فقر برای مردم نداشته است.در داخل میتونید برای مردم مظلوم شاخ بشید اما ثابت شده هم در حنگ با عراق و هم در موضوعات دیگر شاختون را خرد میکنند پس جرئت کنید نون خشک مردم را قحط نکنید.

  • حسن
    1

    همه چیز دست آن بلال نشین وگرنه فرقی بین دولت ها نیست . چه حسن باشه و چه رئیسی. .. شما ها فقط امر برید . فقط این مردم هستند اگر بخواهند ازاد شوند باید بهایش را بپردازند. بعد 43سال دیگه همه فهمیدند حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی فرقی نیست . هردو حکومت جابر و مردم فریب بودن و هستند .شماها هم کاسه لیس...

    نظرات شما -
    • امیررضا
      1

      حکومت شاه خوب بود شماها سیر بودین انقلاب کردین تواین نظامین درسته پسرش بیاد همینه ولی پدرش خوب بود

  • عوام
    0

    تو دکتر عمومی وقتی مشاور تبم مذاکزه باشی دسن اوردش مشخصه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایشان دکتری زبان و ادبیات انگلیسی دارند

  • شهروند ۱
    1

    بیش از ۱۰ ساله مردم را با انرژی هسته ای به گدایی انداختید و خودتان در اوج زندگی میکنید ، خدایی هم هست بالاخره ظلم پایدار نخواهد ماند
    خدا لعنتون کنه که پدرران در برابر بچه ها خجالت زده کردید

  • شهروند ۱
    2

    این هم عاقبت مملکت داری شماهاست
    کارگران پارس جنوبی، از خودکشی یک کارگر پیمانکاری در منزل خبر دادند، به گفته‌ی این کارگران، فرد متوفی فارغ التحصیل دانشگاه‌های برتر و دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده اما حدود شش میلیون تومان حقوق می‌گرفته است.

    این کارگران می‌گویند: تفاوت و تبعیض میان حقوق رسمی‌ها و پیمانکاری‌ها در پارس جنوبی بسیار است.

    علت دقیق خودکشی مشخص نیست اما همکاران فرد متوفی می‌گویند او همیشه از مشکلات مالی گلایه داشته است.

    منابع خبری ایلنا، هویت فرد متوفی را «حاجیان» عنوان می‌کنند

  • ناشناس
    1

    وای بحال دولتی که تو مشاورش باشی .توهماتتو به کل جامعه تعمیم نده

  • رحیمی
    0

    ان خوردی وبردی که به سختی نفس می کشی ، الان معنی ان مثال سواره کی خبر دارد از حال پیاده را می فهمم ، برجام را در زمان ظریف ان قدر لگد زدید که به نام اصلاح طلبان ثبت نشود اما الان اتوبوسی به پیش باز همان برجامی رفته اید که ان را شر مطلق می دانستید وقرار بود بعد از خروج ترامپ اتشش بزنید ، پس چه شد !؟

  • ناشناس
    1

    چه راحت میگه چند قطع نامه علیه ایران احیا میشه و طوری نمیشه....بله بعدش هم 20 سال باید بدوید تا قطع نامه را باطل کنند(صد البته که فشارش رو مردمه نه جنابعالی و خاندانتان)

    نظرات شما -
    • 4

      تعجب است شماهنوزنوشتارتان غلط زیادداریدچطوری بحث سیاسی میکنیدوهنوزادب صحبت کردن رابلدنیستی بی ادبی کردن جایی نمیرسی کسانی که میگوینداتش میزدیدچراالان دنبالش میرویدویابنام خودشان میخوان ثبت کنندهیچی ازمذاکره نمیفهمندوچیزی نمیدانندالکی وقتتان راصرف اونانکنیدمثل اینکه محصل ابتدایی هست درسیاست شماکه چیزی نمیدانیدچرابه خودتان فشارمیاری فکرمیکنیدچیزهای الکی گفتن حرفت رازدی زورکی نیست داداش بروبحث های ساده کارتونیست عالم سیاست کوچه بازارنیس

  • مهرالی
    1

    ضمن خسته نباشیدبه تیم مذاکره کنندگان احمدالله جایمان عوض شده دردولت قبل ماعجله میکردیم ولی حالاانهاعجله دارندواقعابرنامه تیم ماخوب هست تاکارهاراجائی مطمعن نرسوندن به امریکااجازه ورودبه مذاکره ندهندتازیرپایشان علف سبزشودواقعااگربه نتیجه هم نرسدعوضش هرچقدرامریکاپشت دربموندهمانقدرابهتش له میشودسیاسیون میدانندپشت درماندن کدخداچه مثیبتی هست ازشرم عرق کنندهنگام پایشان ازدرورودکندان واحدماشه رامیچکانندمحکم کاری خوب است مسلمان بایددوبارازیک جاگزیده نشودبعدازاتمام کاردررابازکنیدبیان داخل تاببینندکارتمام شده وپوشه هابسته شده وخودکارهادرجیب موفق باشیدخداودعای مردم پشت پناهتان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نویسنده، خوش خیال

  • ناشناس
    1

    به فرض طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آقای مشاور هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مانند چهار دهه گذشته حکومت اسلامی و غربی ها از این تنش ها و تقابل های خود ساخته سود و بهره شان را می برند و ملت ایران بیش از هر زمانی به روز سیاه می نشیند. عزت، حکمت و مصلحت تان مستدام باد. با شما مشاوران و این حکومت ملت ایران دیگر نیاز به دشمن ندارد.

  • دکتر سید
    1

    دولت های اروپایی و آمریکا زیر بار تحریم های ایران کمرشان شکسته است و تا فردا صبح همه این کشورها نابود می شوند و ولایت اسلامی ایران می ماند .
    خلایق هرچه لایق

  • 0

    هار هار هار هر هر هر زر زر زر خخخخ

  • خودم
    1

    یه جوری صحبت میکنید که انگار آنها معطل ما هستند !!!!؟؟انگار تحریم به ضرر آنهاست ،،!!!نه آقا تحریم به ضرر شما هم نیست ،فقط به ضرر مردم 95درصدی ایران است ،،،
    در ضمن کشور های اروپایی که کاملا برعکس شما صحبت میکنند و نسبت به ادامه ی برام نا امید هستند!!!

  • ناشناس
    0

    فاشیسم طالبانی با تزریق بوجه فراوان دولت فرمایشی در حالقوت گرفتن در ایران است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها