پوتین و مودی بر سر توسعه مشارکت دو جانبه توافق کردند

رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر هند در تماسی تلفنی بر توسعه هر چه بیشتر روابط میان مسکو و دهلی نو تاکید کردند.

پوتین و مودی بر سر توسعه مشارکت دو جانبه توافق کردند

یک مقام روسی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در تماسی تلفنی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به تبادل‌نظر درخصوص شرایط "آسیا - اقیانوسیه" پرداختند.

این مقام همچنین اعلام کرد که که این دو مقام ارشد درخصوص جنبه‌های عملی اجرای توافقی که پس از سفر پوتین به هند در ششم دسامبر نهایی شده بود، گفت‌وگو کردند.

این مقام روسی گفت: ولادیمیر پوتین صمیمانه از نارندرا مودی به خاطر مهمان‌نوازی‌اش در قبال هیئت روسی عالی‌رتبه حین سفر ششم دسامبر به دهلی نو تشکر کرد.

وی افزود: آن‌ها درخصوص جنبه‌های عملی اجرای توافق حاصله در مذاکرات صحبت کردند و عزم مشترک‌شان را مبنی بر توسعه چندجانبه روابط شراکت راهبردی ممتاز و ویژه میان روسیه و هند ابراز کردند.

کرملین نیز اعلام کرد، دو رهبر به تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مربوط به ثبان و امنیت جهانی از جمله منطقه آسیا و اقیانوس آرام ادامه دادند.

آنها همچنین نزدیک شدن سال نو میلادی را به هم تبریک گفتند و توافق کردند تماس‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف ادامه یابند.

رئیس جمهوری روسیه پانزدهم آذرماه و در دومین سفر فرامرزی خود از زمان شیوع پاندمی به هند سفر کرد.

هند در دوران جنگ سرد به شوروی نزدیک بود؛ رابطه‌ای که به آن اهمیت زیادی می‌داد و دهلی‌نو آن را "مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز" می‌نامد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در نشست مجازی سپتامبر ۲۰۲۱ با پوتین گفته بود: دوستی بین روسیه و هند امتحان خود را پس داده است. شما همیشه یک دوست ارزشمند برای ما هستید.

کرملین گفته بود که گفت‌وگوها میان پوتین و مودی در حوزه‌های دفاعی و انرژی است.

هند به دنبال افزایش تولیدات داخلی است و یک تلاش مشترک را با روسیه برای تولید تفنگ‌های AK-۲۰۳  آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه هند نیز پیش از سفر پوتین به این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: دو طرف قرار است به بررسی روابط دو جانبه بپردازند و راه‌های تقویت بیشتر همکاری‌های استراتژیک را مورد بررسی قرار دهند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها