چرا اردوغان از بحران اقتصادی ترکیه خوشحال است؟

اردوغان بحران اقتصادی را بهانه ای برای افزایش گوشه گیری ترکیه کرده تا بتواند از طریق این امر بیش از پیش از غرب جدا شود و به راحتی اندیشه های خلافت گرایانه خود را دنبال کند.

چرا اردوغان از بحران اقتصادی ترکیه خوشحال است؟

به گزارش خبر فوری، اقتصاد ترکیه در حال نابود شدن است و قیمت لیر به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده است. بسیاری از نابودی اردوغان سخن می گویند و سرخوشانه معتقدند عمر دولت او به 6 ماه نمی رسد اما آنچه مشخص است این است که اردوغان نه تنها از این بحران ضربه نمی خورد بلکه اصلا نگران آن هم نیست.

به نظر می رسد اردوغان بحران اقتصادی را بهانه ای برای افزایش گوشه گیری ترکیه کرده تا بتواند از طریق این امر بیش از پیش از غرب جدا شود و بتواند به راحتی اندیشه های خلافت گرایانه خود را دنبال کند.

بحران اقتصادی، بهانه ای برای ایدئولوژیک کردن نظام سیاسی

اردوغان از چند سال پیش به این باور رسید که دیگر نباید به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا بود و بهتر است سنت غرب گرایانه را که از زمان آتاتورک سیاست رسمی آنکارا بوده، کنار گذاشت. او به شدت طرفدار سلطان عبدالحمید (پادشاه عثمانی) و سیاست های او است (در این باره اینجا بخوانید). سلطان عبدالحمید یکی از آخرین سلاطین عثمانی بود که معتقد بود راه نجات عثمانی دوری از غربی ها و نزدیک شدن بیشتر به سنت های ترکی و اسلامی و به خصوص احیای امپراتوری گذشته است. اردوغان نیز همانند سلطان عبدالحمید به دنبال احیای اندیشه امپراتوری ترکی – اسلامی است اما بر خلاف سلطان فقید ترک نمی خواهد در این راه شکست بخورد. همانطور که قبلا نیز گفته شده، آنچه در مورد اردوغان اتفاق افتاده این است که او بر خلاف عبدالحمید سعی در بستن فضای سیاسی کشورش دارد. تاریخ نشان می دهد که باز کردن فضای سیاسی در عثمانی و به خصوص مشروطه کردن کشور باعث سقوط عبدالحمید شد. اردوغان به خوبی به این امر پی برده و دنبال این است که از طریق تنگ‌تر کردن فضای سیاسی کشور مانع از تکرار تاریخ شود (اینجا بخوانید).

بحران اقتصادی به خوبی به این مساله کمک می کند. در بسیاری از کشورها و نمونه های دیگر هم همین اتفاق افتاده است. افزایش فشار اقتصادی و دوری از کشورهای دیگر باعث افزایش اندیشه های ایدئولوژیک و گسترش سریع آرمان های ناسیونالیستی – مذهبی یا حتی فاشیستی و در نتیجه بسته شدن فضای سیاسی کشور شده است. آلمان دوره نازی که پس از ابرتورم دهه 20 شکل گرفت، ایتالیای فاشیستی عصر موسولینی، شوروی برآمده از روسیه شکست خورده در جنگ جهانی اول و به شدت فقیر و ورشکسته ابتدای قرن 20، مائوئیسم برآمده از چینِ نابودشده توسط اشغالگران ژاپنی و فقیر و... همه و همه نشان می دهند که بین فشار اقتصادی  و تبعیت مردم از یک نظام ایدئولوژیک تک محوری رابطه مستقیمی وجود دارد.

برای اثبات این امر که در ترکیه جدید هم همین مساله در حال رخ دادن است، کافی است نگاهی به اظهارات اخیر اردوغان بیندازید. سخنرانی های رئیس جمهور ترکیه با افزایش فقر و تورم و بیشتر شدن بحران اقتصادی ترکیه، تندتر و ایدئولوژیک تر شده است. به طور مثال، اردوغان چندی پیش گفت که کاهش نرخ بهره بانکی خواست دین اسلام است و ادامه‌ خواهد داشت. او همچنین، قبل از آن در یک سخنرانی گفت که آنها {غربی ها} پول دارند اما ما اسلام داریم. اردوغان همچنین در اظهاراتی تلویزیونی در استانبول گفت: در حال کاهش نرخ بهره هستیم. از من انتظار دیگری نداشته باشید. اردوغان گفت که «به عنوان یک مسلمان» آن چه را که خواسته آموزه‌های اسلامی است، انجام می‌دهد.

این اظهارات نشان می دهد رئیس جمهور ترکیه برای حل مشکل اقتصادی دولت خود هیچ راهکار مشخصی ندارد و اتفاقا از این بحران استفاده می کند تا سریع تر نظام ایدئولوژیک خود را در بین مردم ترکیه جا بیندازد.

سایر گام های اردوغان برای تحقق هدف خود

ترکیه اردوغان سخت به دنبال احیاء امپراتوری عثمانی است. نفوذ در سوریه، شمال آفریقا، افغانستان، آذربایجان، قطر و ... به خوبی نشان می دهد در سر اردوغان چه می گذرد (اینجا بخوانید). او برای رسیدن به آرزوی خود ابتدا باید از شر غرب که در بسیاری از این مسائل موی دماغ او شده خلاص شود. اردوغان برای تحقق این هدف به روسیه نزدیک شده و قراردادهای سنگین نظامی با پوتین بسته است. همچنین، دوری ترکیه از ایده عضویت در اتحادیه اروپا، اخراج گروهی از مستشاران اروپایی و سخنرانی های تند علیه دول غربی سایر اقدامات نظام اردوغان برای تحقق اهداف خود است.

اکنون اردوغان در میانه جنگ خود با مخالفشانش است. اگر او از این بحران به سلامت عبور کند، شاید آینده ترکیه را تغییر دهد و این کشور با یک انقلاب درونی مواجه شود. باید دید در آینده چه رخ می دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    3

    بدلیل پایین امدن ارزش لیر ترکیه اعراب و ایرانیان هجوم گسترده ای برای خرید اپارتمان در ترکیه اوردن کاری که این ا خ و ن د ه ا ی .... هیچ وقت سر از ان در نمی بارند چون 4 کالاس بیشتر سواد ندارند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ترکیه بالای چند صد میلیارد دلار که نصف اقتصاد ترکیه است وام خارجی و بدهی خارجی دارد خوب طبیعی هست که زمان سر رسید ها آنها باید پرداخت کند و کاهش ارزش پولشان طبیعی است بدتر هم می شود

  • ناشناس
    6

    اینایی که تو گفتی بیشتر از اون که نشات گرفته از تفکرات سلطان فقید ترک باشه الهام گرفته از حکومت ایرانی و آخوندی هست

  • ناشناس
    3

    بحران اقتصادی به خوبی به این مساله کمک می کند. در بسیاری از کشورهامثل ایران،تاهرچه قدر دلت بخواد حکومت کن

  • ناشناس
    2

    حماقت در جای جای خاورمیانه جاری است.

  • بهلول
    5

    خاک توسرش میخوادایران بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خخخه قبلا بوده و بدتر هم بوده

  • پدر
    3

    چقدر جالب حكومت هاي كشورهاي ديگر رو تجزيه و تحليل مي كنيد مخصوصا در مورد تركيه كه تمام مسيري رو كه اردوغان قراره بره كشور ما قبلا رفته .

  • زمان
    2

    همه اينا حرف است مگه اجازه ميدن امپراطوري عثماني احيا بشه !!!

  • ناشناس
    3

    چون اعراب و ایرانیان برا هجوم ملک هجوم بردند و اقامت وحساب بانکی بدون شک بخاطر نبود امنیت در ایران دهها میلیارد دلار دیگه هم تو یکماه خارج میشه جالبه امثال محسن رضایی دولت مردان بیسواد یا فاسد ریال چاپ میکنند افزایش نقدینگی و تبدیل به دلار به مقصد ترکیه کار ملت خواهد شد میمونه کاغذ رو دست دولت.مردم حق دارند برن جایی که تبعیض رانت سرکوب حکومتی وقوانین دست و پا گیر نباشه چاپ پول بیشتر باعث خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد وحتی طلا با این همه دولت مرد خائن و منگول نیاز به دشمن ندارید

  • دکتر سید
    1

    مرسی عزیزم لطف کردی

  • سید
    1

    ترکیه همان گرگ پیری است که همیشه از پشت به ایران خنجر زده و خدا میداند چه نقشه ای شوم برای ایران در سر دارد .و اما سیاسیون ما بیشتر از اسراییل باید مراقب افکار این ترکیه جدید باشند چون براحتی خود را برای تضعیف ایران به دیگران میفروشد

  • ناشناس
    0

    دیگه از عثمانی وشوروی سابق قویتر که نیست آن هم انسانها بایده های این زمان.

  • ناشناس
    0

    شوروی سابق و عثمانی هردو با اون عظمتی که داشتند پوزه شان بخاک مالیده شدحالا که قرن بیست ویکمه ضربه سختی می خوره

  • کریمی
    0

    ترکیه هم روزی خواهد رسید که مردم ترکیه از ثبات و امنیت و اقتصاد امروز حرف بزنند و ارزو کنند که بک بار دیگر دوره طلایی امروز برابشان بر گردد غرب ترکیه را همچون عراق یا اینک افغانستان دوم خواهد کرد در همسایگی اتحاد اروپا باشی فکر امپراتوری در سر بپرورانی

  • محمد
    0

    اینا اصلا ملاک نیست یه کشور با نیروی دفاعی درحد ارتش سوریه نیست واین امر درادلب ثابت شده ترکیه بیشتر از انچه تصور میرود متلاشی خواهد شد حالا انکه ترکیه هیچگاه نمیتواند حتی کشور کوچکی مانند لبنان راهم شکست دهد اما به هرحال باید شرایط را برای فروپاشی سریعتر ترکیه به وحود اورد تا کمترین هزینه ای برای ایران ومنطقه نداشته باشد وهمیشه توان نظامی ترکیه باید کمتر از یک سوم توان دفاعی ایران باشد

  • ناشناس
    0

    تمام مثال ها که زدید یک تفاوت عمده داشت و اینکه هیچ کدام از این حکومت ها دخیل در تورم خود خواسته نبودن، از آلمان نازی گرفته تا چین، این ها دخالت مستقیم نداشتن و در قدرت نبودن، بر عکس سبب سقوط دولت وقت شد تا آنها قدرت پیدا کنند. اما درباره اردوغان این نمی شود چون خود او ابتدا با سر و سامان دادن اقتصاد وارد قدرت شد و پیروز هم بود اما الان مقصر اصلی خود اوست و با این نوع شعارها نمی تونه به راحتی فرار کنه، چون الان مشکل خودش نه دیگران، اگر کسی بتواند بهتر شعار اصلاح اقتصادی بدهد اون وقت برنده با همان شخص خواهد بود.

  • ناشناس
    0

    زارت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها