واشنگتن پست:

خروج از برجام، فاجعه بارترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا بعد از حمله به عراق بود

واشنگتن پست در گزارشی به خروج آمریکا از برجام و تنش‌های بعد از آن پرداخت.

خروج از برجام، فاجعه بارترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا بعد از حمله به عراق بود

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران ممکن است فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی سیاست خارجی از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ باشد. 

در ادامه این گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد که در پی خروج ترامپ از برجام، ایران ۱۲ برابر میزان مجاز، اورانیوم غنی‌شده توافق شده در برجام دارد. این کشور همچنین اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی می‌کند و اکنون به ساخت کلاهک هسته‌ای نیز نزدیک شده است. 

حتی مقام‌های امنیتی سابق اسرائیل که اکثر آنها مخالف توافق هسته‌ای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بودند، اکنون اذعان دارند که خروج از آن نتیجه معکوس داشته است. موشه یعلون، وزیر دفاع سابق بنیامین نتانیاهو، ماه گذشته گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته در قبال ایران، اشتباه اصلی خروج دولت آمریکا از توافق بود». تامیر پاردو، مدیر سابق موساد، این خروج را یک «تراژدی» توصیف کرد. ژنرال بازنشسته اسحاق بن اسرائیل، رئیس آژانس فضایی اسرائیل، تلاش های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل خواند.

دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای بوده است. مذاکرات در وین ادامه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این ماه گفت: «به نظر نمی‌رسد ایران در حال حاضر در انجام کارهای ضروری برای بازگشت به تعهدات جدی باشد».

این بدان معناست که ایالات متحده و اسرائیل ممکن است به تصمیمی که مدت‌ها از آن می‌ترسیدند نزدیک‌تر شوند: آیا آنها با ایران وارد درگیری می شوند  یا به ایران اجازه می‌دهند به بمب برسند ؟

ایران کشوری با ۸۵ میلیون نفر جمعیت، ایران بسیار بزرگ‌تر و بسیار قوی‌تر از دشمنانی است که آمریکا نتوانست آنها را در عراق و افغانستان شکست دهد. و برنامه هسته‌ای آن بسیار پیشرفته‌تر از عراق یا سوریه است، زمانی که اسرائیل تأسیسات هسته‌ای  را در آن کشورها در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ بمباران کرد.

برنامه هسته‌ای ایران در ده‌ها مکان سخت و پنهان پراکنده است که همگی توسط یک سیستم پیشرفته دفاع هوایی محافظت می شوند. کارخانه غنی سازی سوخت فردو در اعماق کوهی مدفون است. حمله به  فردو، اگر اصلاً قابل انجام باشد، احتمالاً به دستگاه نفوذ مهمات عظیم ۳۰ هزار پوندی نیاز دارد. اسرائیل این بمب یا بمب افکن - چه B-۲ و چه B-۵۲ - برای پرتاب آن را ندارد. اما حتی حملات موفقیت‌آمیز فقط برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر می اندازد: شما می‌توانید تاسیسات هسته ای را از بین ببرید اما دانش هسته‌ای را نه.

علاوه بر این، این خطر واقعی وجود دارد که هر حمله‌ای می تواند باعث یک جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه شود. ایران احتمالاً علیه نیروهای ایالات متحده در منطقه و علیه متحدان ایالات متحده تلافی خواهد کرد. به عنوان مثال، حزب‌الله لبنان می تواند بیش از ۱۰۰ هزار موشک و راکت به اسرائیل بباراند، دلیل خوبی وجود دارد که هیچ یک از رهبران اسرائیل یا آمریکا - حتی تندروهایی مانند نتانیاهو، جورج دبلیو بوش و ترامپ - مایل به بمباران ایران نبوده‌اند.  جنگ با ایران می‌تواند «مادر همه باتلاق‌ها» باشد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • iraj soltani
    0

    کدام حرکت ترامپ درست بود غیر از ضربه زدن به ملت ایران و آمریکا؟ ایران هسته‌ای پاسخ دندان شکن ملت ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها