نشنال اینترست بررسی کرد

راز بقای کیم جونگ اون/ رهبر جوان کره شمالی چگونه تاج و تخت خود را حفظ کرد؟

در ابتدای قدرت گیری کیم جونگ اون جوان، بسیاری بر این گمان بودند که حکومت او دیری نمی پاید اما حالا او یک دهه است قدرت را در دست دارد و هر روز هم قدرتمندتر می شود.

راز بقای کیم جونگ اون/ رهبر جوان کره شمالی چگونه تاج و تخت خود را حفظ کرد؟

به گزارش خبر فوری، حکومت کمونیستی کیم جونگ اون در کره شمالی توانسته علی رغم همه مشکلات و مخالفت ها تبدیل به یکی از مهم ترین مخالفان و دشمنان آمریکا و متحدانش در شرق دور شود. 

پایگاه نشنال اینترست در تحلیلی به قلم پاتریک کرونین (Patrick M. Cronin) به راز قدرت داشتن کیم جونگ اون و بقای رژیم کمونیستی کره شمالی تحت زعامت او پرداخته است. در زیر خلاصه مقاله او ترجمه و ذکر گردیده است:

تحولات کیم جونگ اون در سه فاز سیاسی، اقتصادی و نظامی

2021-09-09T030822Z_2086743588_RC22MP9X2WZ6_RTRMADP_3_NORTHKOREA-PARADE

راز موفقیت کیم جونگ اون ایجاد توازن قدرت در داخل و خارج از کره شمالی است. کیم در 17 دسامبر 2011، زمانی که پدرش کیم جونگ ایل بر اثر حمله قلبی شدید درگذشت، به قدرت رسید. در آن زمان، رژیم کره شمالی در شوک و بلاتکلیفی غرق بود. بسیاری این پرسش را مطرح می کردند که آیا کیم جونگ اون جوان می تواند رژیم کمونیستی را حفظ کرده و دومین گذار سیاسی کشورش را طی کند؟

شواهد نشان می دهد رهبر جوان کره شمالی به خوبی توانسته اقتدار خود را استحکام بخشیده و قدرت خاندان خود را حفظ کند. کلیدهای دوام قدرت او جوان سازی رژیم و انضباط حزبی، مشارکت گروهی از نخبگان حزب کمونیسم، باز کردن نسبی درب های بازار، توسعه بازوهای استراتژیک و ایجاد تعادل در خارج از دولت- ملت کره شمالی است.

از نظر سیاسی، کیم قدرت حزب کارگران کره شمالی را ارتقا داد، وفاداری را از طریق پاکسازی اعضای حزب تضمین کرد و جریان اطلاع رسانی عمومی را سرکوب و کنترل کرد.

از نظر اقتصادی، حداقل قبل از همه گیری کرونا، او امتیازاتی را به گروهی  از تجار و متخصصان اقتصادی حزب کمونیسم کره شمالی داد. او علیرغم تحریم‌های شدید بین‌المللی از طریق ترکیب ورود نسبی به بازارهای جهانی و تجارت وسیع با چین توانست تا حدی به اقتصاد بسته کره شمالی پر و بال بدهد. همچنین، یک سری اقدامات غیرقانونی همانند سرقت از طریق عملیات سایبری یا مصادره اموال گروهی از خارجی ها نیز به رهبر جوان کره شمالی در این زمینه کمک کرد.

از نظر نظامی، کیم جونگ اون گام های قابل توجهی در جهت توسعه سلاح های دوربرد با قابلیت حمل بمب اتم برداشت که این کار باعث شد قدرت های همسایه نتوانند کره شمالی را تهدید کرده و برای مدتی از پیونگ یانگ دور نگه داشته شوند.

تعادل قدرت، راز رهبر جاه طلب کره شمالی

200421005544-30-kim-jong-un-super-tease

آنطور که شواهد نشان می دهد کیم جونگ اون منتقد روش های پدرش است. او با تحقیر به روش کشورداری کیم جونگ ایل نگاه می کند و به نظر می رسد به سبک رهبری پدربزرگش، کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی، توجه دارد. کیم جونگ اون بسیار جاه‌طلب‌تر از پدرش است. در واقع، اهداف کیم جونگ اون به وسعت اهداف پدربزرگش است، اما معتقد است برای تثبیت قدرت باید یک برنامه بلندمدت داشت نه کوتاه مدت. در سطح بین المللی، او آرزوی هسته ای شدن و تجهیز به تسلیحات اتمی را دارد و سخت به دنبال این است که در یک برنامه مشخص و بلندمدت به آن برسد.

در طول ده سال گذشته، کیم به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است. اول از همه، کیم و رژیم او از مشکلات بزرگی  که در داخل و خارج با آن مواجه بوده، جان سالم به در برده است. پیشرفت او در توسعه مجموعه ای از سلاح‌های استراتژیک بسیاری را در سراسر جهان شگفت زده کرده است. او همچنین دیدارهایی را با سران آمریکا  و کره جنوبی داشته، روابط نزدیک با چین را از سر گرفته و از طریق خروج  کره از انزوای عصر کیم جونگ ایل، توازن قدرت منطقه ای مطلوب خود را حفظ کرده است.

اما موفقیت بهایی دارد. مسلما بزرگترین شکست کیم ناتوانی در تبدیل دستاوردهایش به فرآیندی است که مشروعیت و رفاه بیشتری را به رژیم او اعطا کند. کیم به جای تنش‌زدایی واقعی با ایالات متحده و پایان دادن به وضعیت نابسامان کره شمالی، در اوایل سال 2019 از  توافق هانوی خارج شد.

کیم به شدت زیرک است و تصمیم دارد که توجه جهانی را به خود جلب کند تا پیشنهاد ایالات متحده برای گفتگوی جدی در درازمدت را نادیده بگیرد. از آنجایی که کیم به حفظ تعادل استراتژیک بین قدرت‌های منطقه‌ای نیاز دارد، تغییر در روابط با کره جنوبی یا آمریکا و چین می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل منطقه ای و به خطر افتادن رژیم کره شمالی شود.

در ماه مارس، انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی ممکن است کیم را مجبور کند که رفتار خود را در قبال دولت بایدن تغییر دهد، زیرا وجود یک رهبر محافظه‌کارتر در کاخ آبی (محل حضور رئیس جمهور کره جنوبی)، پیونگ یانگ را مجبور می‌کند تا برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع خارجی و خروج از تعادل، رفتار خود را تنظیم کند.

آیا کیم جونگ اون با بایدن توافق می کند؟

جو بایدن فاقد پشتوانه سیاسی مورد نیاز برای ارائه امتیازات سودآور به کیم است. با این حال، کیم ممکن است به دنبال گفت‌وگوی جدی‌تر با ایالات متحده باشد. همانطور که گفته شد این امر به انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی بستگی دارد. اگر یک رئیس جمهور محافظه‌کار به کاخ آبی وارد شود یا - به احتمال بسیار کمتر - روابط چین و ایالات متحده تا حدودی به ثبات برسد ممکن است این گفتگوها از سر گرفته شود.

گفتنی است گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • لر
    3

    عجب تعریفی از دیکتاتورهای کثافت می کنید

  • کریمی قدوسی
    3

    Oh yes yes but it doesn't matter how much

    نظرات شما -
    • من
      4

      How much or so much ؟

    • ؟؟؟؟؟؟؟
      1

      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

    • به کریمی قدوسی
      1

      ابن..ه..ای

  • شهرام.ر
    4

    راز بقای اون مث راز بقای ما و طالبان هست یعنی :بکش تا زنده بمانی.

  • ناشناس
    3

    هر کی زیادی نفس میکشید نفسش رو برید

  • ناشناس
    1

    دیکتاتور کثیفی که که نسل النسل یک ملت و کشور را نابود کرده برای خود

  • Y
    3

    اونجا هم چون خفقانه مردم کشورش برای او تقدس قائل هستند و وقتی می‌بیننش اشک شوق می‌ریزند مثل خودمون

  • ا
    0

    خبر فوری میگه راز موفقیت کیم جریان اطلاع رسانی را سرکوب و کنترل کرد (یعنی راز موفقیتش این بوده توانسته‌مردم کشورش را با نفهمیدن کنترل کند)

  • ناشناس
    2

    ایرانی هستی و راز بقا را سوال میکنی ؟؟؟؟

  • ناشناس
    4

    یک کم از مسپولین ما بیشرفت تر و دیکتاتور تر و دروغگوتر هسا فقط یک کم

  • ایران
    6

    راز بقا=خفقان،،، اعدام،،،ترور،،،،فریب،،، مزدورانی که حتی به یک پیرزن داغدیده رحم ندارند... این راز بقای دیکتاتور های کثیف در همه جای دنیا است

  • خ
    0

    قیافه ش شبیه گوساله پروار شده س.قصابی بشه
    گوشت نصف اون جمعیت میده.

  • دکتر سید
    5

    ولایت اسلامی باید تمام مخالفان را اعدام کند همچون جناب آقای دکتر سید کیم اون

  • محمد
    2

    قدرت های جهانی خواستند و مانده ، طالبان رو نگاه کن .......

  • دکتر سید
    0

    مرسی داوود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها