مروری بر قدرت نظامی ژاپن به مناسبت مانور پر سر و صدای اخیرشان؛

آشنایی با ارتش مرموز شرق آسیا؛ سامورایی‌ها وابستگی خود به آمریکا را کم می‌کنند

ژاپن در جریان رزمایش اخیر خود به خبرنگاران خارجی اجازه تماشای مانور و مشاهده برخی گزارش‌ های نظامی را داد؛ اقدامی نادر که تصور غالب درباره توان نظامی این کشور با وجود قانون اساسی صلح ‌طلبانه‌ تدوین شده پس از پایان جنگ جهانی دوم را تغییر داد.

آشنایی با ارتش مرموز شرق آسیا؛ سامورایی‌ها وابستگی خود به آمریکا را کم می‌کنند

به گزارش خبر فوری، ارتش ژاپن یکی از ناشناخته ترین ارتش های جهان است.  بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تصرف کشور ژاپن به دست نیروهای آمریکایی، متفقین برای عدم تکرار قدرت نمایی ژاپنی ها به نوعی ارتش این کشور را منحل کردند و آمریکا خود وظیفه تامین امنیت این کشور را بر عهده گرفت. با این حال، با افزایش تهدیدات منطقه ای به خصوص از جانب چین و کره شمالی و همچنین با ورود نسل جدید سیاستمداران ملی گرا، ژاپن تصمیم گرفت قدرت نظامی خود را افزایش داده و آن را از وابستگی به ایالات متحده خارج کند.

اگرچه قدرت نظامی ژاپن معمولا ناشناخته بوده و سیاستمداران این کشور دوست ندارند با رسانه ای کردن این قدرت، آمریکا یا چین را تحریک کنند اما این رویه در این مدت تغییر کرده است. ژاپن در جریان رزمایش اخیر خود به خبرنگاران خارجی اجازه تماشای مانور و مشاهده برخی گزارش‌ های نظامی را داد؛ اقدامی نادر که تصور غالب درباره توان نظامی این کشور با وجود قانون اساسی صلح ‌طلبانه‌ تدوین شده پس از پایان جنگ جهانی دوم  را تغییر داد.

ژاپن همچنان سعی دارد بیش از هر زمانی خود را قوی نگه دارد تا از سرزمین‌هایش در مقابل ادعا‌های چین، روسیه و کره شمالی دفاع کند. بر این اساس، اختصاص بودجه سالانه ده‌ها میلیاردی دلاری به تسلیحات نظامی باعث شده تا زرادخانه‌ ای با حدود هزار هواپیمای جنگی و ده‌ها ناوشکن و زیردریایی ایجاد شود و قدرت دفاعی این کشور همتراز قدرت کشور‌هایی همچون فرانسه و بریتانیا گردد.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که ژاپن پیوسته در پی خرید بهترین تجهیزات نظامی و تسلیحات با پول است و هیچ کاهشی در سرعت تقویت قدرت نظامی آن دیده نمی‌ شود.

قدرت دفاعی ژاپن چقدر است؟

به مناسبت قدرت نمایی اخیر ژاپن و مانور مهمی که توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده، بد نیست مروری کلی بر قدرت نظامی ارتش کشور سامورایی ها که روزگاری لرزه بر اندام روس ها و چینی ها می انداخت اما امروز به طرز عجیبی مرموز و ناشناخته شده، داشته باشیم.

عنوان

شاخص نظامی

تعداد

نوع

1

سرباز آماده

319 هزار

نیروی انسانی

2

سرباز بالقوه

(نیروی انسانی آماده خدمت)

54 میلیون

نیروی انسانی

3

نیروهای شبه نظامی

14 هزار

نیروی انسانی

4

هواپیمای جنگی

1.480

تسلیحات هوایی

5

جنگنده

256

تسلیحات هوایی

6

هلی کوپتر

552

تسلیحات هوایی

7

هلی کوپتر جنگی

119

تسلیحات هوایی

8

تانک

1.004

تسلیحات زمینی

9

توپخانه خود کششی

214

تسلیحات زمینی

10

توپخانه

480

تسلیحات زمینی

11

راکت انداز

99

تسلیحات زمینی

12

کشتی

155

تسلیحات دریایی

13

ناو هلی کوپتر بر

4

تسلیحات دریایی

14

زیردریایی

20

تسلیحات دریایی

15

ناوشکن

37

تسلیحات دریایی

16

ناوچه

6

تسلیحات دریایی

17

بودجه دفاعی

52 میلیارد دلار

توان مالی

 

 

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • mir
    2

    بودجه نظامی ایران اندازه امارات و کویته واز این مقدار کم بودجه مقداری جهت انتقال تکنولوزی به فلسطین ولبنان و یمن کمک میکنه که اگرهم به اونا کمک نکنه این مقدار تو نیروهای مسلح هزینه میشه انموقع یه عده ستون پنجم برا جوسازی فکر میکنن چه پولی صرف میشه که اگه صرف داخل بشه ایران چنین و چنان میشه و یه عده بی خبر هم باور میکنند.

  • پرسشگر
    2

    برعکس کشور ما که مسئولینش پر از هیاهو اما پوچ و توخالی هستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها