اسناد پیشنهادی ایران در مذاکرات وین چه بود که باعث نارضایتی غربی ها شد؟

ایران در مذاکرات هفته گذشته در وین دو سند را به طور رسمی درباره لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا و متقابلا اقدامات هسته‌ای ایران به طرف‌های برجامی ارایه کرد اما این دو سند به مذاق کشورهای اروپایی و آمریکا خوش نیامد.

 اسناد پیشنهادی ایران در مذاکرات وین چه بود که باعث نارضایتی غربی ها شد؟

به نظر  آنها انتظار آن را نداشتند که تیم مذاکراتی جدید با تغییرات، اصلاحات و افزودن مطالب به پیش‌نویس قبلی و به شکلی سرسختانه در دفاع از مواضع خود وارد مذاکرات شود. در عین حال که آنها نتوانسته‌اند تا کنون ایرادی حقوقی و قانونی به پیشنهادات و نظرات ایران در قالب این دو سند وارد کنند.

منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده‌اند که عمده مخالفت و اعتراض کشورهای اروپایی به این دو سند این بوده است که "برای بازنگری در متون پیشین فرصتی وجود ندارد" و دیگر اینکه "طرف آمریکایی حاضر به اعطای امتیازات مد نظر ایران در چارچوب مطرح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نخواهد بود."

این در حالی است که هیات ایرانی تاکید دارد، متون به دست آمده در دوره های پیشین، دارای بن بست های آشکار و همچنین نکات مبهم یا در برخی موارد نیازمند اصلاحاتی است که نمی توان بر روی آنها چشم بست. ضمن آنکه آن متون صرفا یک پیش‌نویس بوده‌ است، نه یک توافق غیرقابل بازنگری. همچنین اینکه طرف آمریکایی حاضر به اعطای امتیازات مصرح در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین ضروری برای رفع "موثر" تحریم‌ها نیست، حاکی از  نبود اراده جدی دولت واشنگتن برای بازگشت به تعهداتش است.

این رویکرد طرف آمریکایی و نیز اروپایی نشان می دهد، آنها به دنبال یک توافق یک‌طرفه هستند در حالی که این آمریکا بود که یک جانبه و غیرمسئولانه برجام را ترک کرد و کشورهای اروپایی نیز عملا با او همراهی کردند.

در عین حال، تجربه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید هر روزه جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها برای خروج از توافق در سال ۲۰۲۴، پیش روی ایران است. تجربه گذشته در خروج از برجام و پایبند نبودن به تعهدات و چشم‌انداز مبهم و نامطمئن پیش رو، اتخاذ مواضع قاطع و دریافت تضمین‌های روشن از آمریکا را به یک ضرورت و نه یک انتخاب برای ایران تبدیل کرده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ضضضضضضققققق
    19

    ای صد ها و هزاران لعنت و نفرین ابدی به ذات کدخدا و تمام نوجه ها و نوکرهایش و همه آنهایی که در طول 6-7 سال اخیر با هر دلیلی ( ندانم کاری، فریب و مکر دشمن و بلد نبودن زبان خارجه و یا .....) در جریان مذاکرات خود با این نامر دهای زن صفت و دوغگو و قتل سردار شهید سلیمانی ها و فخری زاده ها و ... اعتماد کردند. و در این راستا از لبخندهای مکارانه و ناز و کرشمه های زنانه و عکس های یادگاری منحوس و خاطره آمیز این شیاطین... گاها در مذاکرات فریب و رو دست خوردند!؟ و بر این اساس این ظالمان را نسبت به کشور و مردم و تیم های مذاکره کننده و مقامات وزارتخارجه .... کشورمان پر روتر و جسور تر کردند. در این برهه از زمان هر محصل پایه 5و 6 دوره ابتدایی ایرانی می داند: وقتی که کدا خدایی مثلا به بزرگی کاریکاتوری و پفکی امریکا و اروپایی ها...!!!!! قبل و حین و بعد از هر مذاکره ای با تیم های ما، اول و آخرش، با لابی ها و مقامات متجاوز اسرائیلی مشورت می کنند. و تمام مطالب و موارد را دانه به دانه و کلمه به کلمه ... مفاد مذاکرات و توافقات را در اختیار اسرائیلی ها قرار می دهند؟! به عبا رتی از آنها اجازه ادامه کار و یا عدم ادامه کار را مسئلت می کنند!؟ و یا وقتی در تمام اتاقها و فضاها و اماکن مذاکرات و شاید در وسائط نقلیه ... سیستم های شنود اسرائیلی و....قرار می دهند. تا برنامه ریزان و کارشناسان مکار آنها در اتاق های فکر و بارش مغزی شیطانی شان در باره مفاد مذاکرات تصمیم بگیرند....، چرا مقامات خارجه و مذاکره کننده های قبلی ما به طرف آمریکایی و اروپایی روی خوش و نشان داده و لبخند زده و پوزخند و....دریافت کردند؟؟!!! چرا به آنها اعتماد و اطمینان کردیم؟؟؟؟ افسوس و میلیونها افسوس که مرد میدان و عمل سردار سلیمانی عزیز را از دست داده ایم. چر! که ظاهرا زبان این نامردهای روزگار را فقط این بزرگوار(به پیروی از رهبری ) می فهمید...که حتی از اسم و سایه اش هم حساب می بردند!
    آقای رئیسی! آقای باقری!! آقایان و ختم های مجلسی و قوه قضائیه و....! لطفا قبل از هر مذاکره و توافقی با این شیطان و شیطانزاده ها معروف و مغبوم تاحال، چندین و چند صد بار " بیانات و رویکردها و تذکرات و تهدیدهای سنوات قبل مقام معظم رهبری" به حسن ... ر... و ظر.... و ... را (که متاسفانه بعضا و... جدی گرفته نشد.) مرور کنید. تا علاوه بر صیانت از حق و حقوق تامه هسته ای ایران سرفراز باشید. و خدایی نکرده، مثل برخی از قبلی ها در آینده مورد لعن و نفرین نسل های آتی قرار نگیرید. مطمئن باشید.آنها به دنبال یک توافق یک‌طرفه هستند.

    نظرات شما -
    • م
      3

      وقتی از زن صفت به عنوان یک صفت منفی استفاده میکنی و به نیمی از جامعه توهین میکنی، بقیه مطلبت خوندن نداره

    • به تو کفتار صفت
      0

      برو جوجه فوکولی برو نبینم تو رو ریغو برو زیر لحاف دوغتو بنوش شعر نگو

    • ناشناس
      0

      حاجی چی کشیدی ؟ به این روز افتادی . بخودت و خانوادت رحم کن حالا نمیخواد وکیل عامه بشی

    • یاور
      0

      احسنت، حرف حقی زده ای ، دمت گرم . مرحبا .

    • ناشناس
      0

      احیانا از گروه طالبان و داعش هستی وقتی به زنان توهین میکنی منو یاد اعراب زمان جاهلیت میندازی و چه خوب طرفداری کردی از هم کیشانت حالا که سه ماهه دولت دست شماست تا الان نمره تون صفر هست باید چراغ بگیریم و دنبال روحانی بگردیم

  • حسین
    3

    تجربه و گول نخوردن و حواس جمعی نمنه دیده دیه کاکاجان زور داری امتیاز بهت میدن به همون اندازه قدرتت نداری التماس نکن که فایده نداره نداره نداره

  • خخ
    4

    تیم مذاکره کننده ماادمهای خیلی خوب هستندوواسه شواری یه محله یایه مسجدخیلی خوبن ولی بدرداین کارنمیخوردن هیچ طرح وبرنامه ای هم ندارن

  • ناشناس
    4

    یادتان نرود اینها همه دسته گلهای کاغذ پاره های احمدی نژاد و همین تیم مذاکره کننده فعلی هست

  • mir
    2

    ریچارد گلدبرگ از بنیاد دموکراسی امریکا گفته ایران مارا تحقیر کرد و نگذاشت در اتاق مذاکرات حضور یابیم اینو گفتم تا اشغال خورهای امریکایی بسوزند و در غربت به درک برند که قدر ت هسته ایی ایران که میگن همینه هی یع یه یه یع و اونا باید پشت در بمونند تا از این غلطا نکنند از برجام برن بیرون ای کوروش عزیز بیا ببین که فرزندانت چطور کدخدا رو دارن تحقیر میکنندو بقول امام عزیز این تازه اول کار است.

    نظرات شما -
    • 0

      خخخخخخخخ الان مردم ایران هستن که مورد تمسخر واقع شدن مسوولان که بچه هاشون تو آمریکا دارن کیف میکنن خود مسوولان هم که قدرت و پول دارن این مردم هستن که دارن له میشن و مورد تمسخر واقع شدن کجای کاری عمو

  • 0

    خیلی زنها هستن ازشماها باغیرتن عزیزم یاد بگیر خواستی بکسی توهین کنی بگو آخوندصفتها زن صفت مگه مادرت زن صفت،نیست نکنه ریش سبیل داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها