کناره‌گیری به دنبال رابطه «دوپهلو» با یک زن؛ پاپ استعفای اسقف اعظم پاریس را پذیرفت

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه با استعفای اسقف اعظم پاریس که به برقراری رابطه نزدیک با یک زن متهم شده بود موافقت کرد.

کناره‌گیری به دنبال رابطه «دوپهلو» با یک زن؛ پاپ استعفای اسقف اعظم پاریس را پذیرفت

 

میشل اوپُتی، اسقف اعظم پاریس کمتر از یک هفته پیش به دنبال انتشار گزارشی در یک هفته‌نامه فرانسوی با ارسال نامه‌ای به واتیکان به پاپ فرانسیس پیشنهاد کرده بود که از مقامش کنار برود. در گزارش هفته‌نامه «لوپوئن» آمده بود که میشل اوپُتی در سال ۲۰۱۲ هنگامی که هنوز به عنوان اسقف اعظم پاریس معرفی نشده بود با یک زن رابطه‌ نزدیک داشت.

هرچند در گزارش «لوپوئن» آمده بود که این رابطه با رضایت هر دو طرف بود اما انتشار آن با توجه به لزوم تجرد کشیش‌ها در کلیسای کاتولیک بازتاب زیادی داشت.

میشل اوپُتی با پذیرش رفتارهای «دوپهلو» خودش در قبال این زن برقراری «رابطه عاشقانه» یا «رابطه جنسی» را تکذیب کرد. او با این حال اعلام کرد که با توجه به خطر «از دست رفتن اعتماد» و «شک و شبهه» نسبت به عالی‌ترین مقام کلیسای کاتولیک در پایتخت فرانسه پیشنهاد استعفایش را با پاپ فرانسیس مطرح کرده است.

هر چند پذیرش استعفای میشل اوپُتی از سوی پاپ فرانسیس تا حدودی قابل پیش‌بینی بود اما موافقت سریع رهبر کاتولیک‌های جهان با کناره‌گیری اسقف اعظم پاریس از سوی برخی تحلیلگران شگفت‌انگیز توصیف شده است.

 

موضوع تغییر اصل تجرد کشیش‌ها در کلیسای کاتولیک طی سال‌های گذشته و به دنبال رسوایی‌های اذیت و آزارهای جنسی از سوی کشیش‌ها مطرح شده بود. هرچند ماجرای کناره‌گیری اسقف اعظم پاریس جنبه اذیت و آزار جنسی ندارد اما این احتمال وجود دارد که استعفای او به بحث‌ بر سر تجرد کشیش‌ها در کلیسای کاتولیک دامن بزند.

از سوی دیگر یکی از رسانه‌های فرانسه هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که از وجود املاک و مستغلات به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو به نام اسقف‌نشین پاریس پرده بر می‌داشت. در گزارش رادیوی «فرانس انتر» آمده بود که در حساب‌های رسمی اسقف‌نشین پاریس به این املاک و مستغلات اشاره‌ای نشده است.

این در حالی است که اسقف‌های کلیسای فرانسه حدود یک ماه پیش با فروش بخشی از املاک و مستغلات این نهاد برای پرداخت غرامت به قربانیان آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌ها موافقت کرده بودند.

میشل اوپُتی از دسامبر سال ۲۰۱۷ تاکنون به عنوان اسقف اعظم پاریس فعالیت کرده بود. یکی از مهمترین رویدادهای دوران حضور وی در این مقام آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس در سال ۲۰۱۹ بود. میشل اوپُتی که با مواضع سختگیرانه‌اش در امور خانواده شناخته می‌شد اغلب از تظاهرات مخالفان حق سقط جنین زنان دفاع می‌کرد.

منبع: یورونیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها