خبر فوری به مناسبت روز مجلس بررسی می کند؛

مجلس انقلابی و فاصله وعده و عملش؛ از شعار شفافیت تا پیگیری انواع صیانت

مجلس انقلابی دومین سال خود را در حالی پشت سر می گذارد که هر روز از برنامه، هدف و شعاری که در انتخابات دنبال می کرد منحرف تر می شود و به جای ایجاد امید در بین مردم می توان شکاف مجلس و جامعه را شاهد بود.

مجلس انقلابی و فاصله وعده و عملش؛ از شعار شفافیت تا پیگیری انواع صیانت

به گزارش خبر فوری، نمایندگان که با وعده رفع مشکلات معیشتی، گرانی، تورم، بیکاری و شفافیت بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زدند، در دومین سال کاری خود کمتر سراغ وعده ها رفتند و مصوبه هایی در راستای ارتقای سطح زندگی مردم نداشتند، حتی گاهی با طرح ها و مصوبه هایشان ضربه‌ای به تن نحیف اقتصاد کشور زدند تا امید مردم برای بهبود شرایط اقتصادی ناامیدتر شود.

نمایندگانی که قالیباف را با شعار کارآمدسازی، مردمی سازی، شفاف‌سازی رئیس کردند حتی یک قدم برای شفافیت عملکرد خود گام برنداشتند و هر بار طرح شفافیت آرای نمایندگان به صحن علنی رسید یا با سه رای کم یا اعمال ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی آن را به زمانی دیگر موکول کردند. پس از استفاده از ساز و کار آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این طرح دوشوری شد و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس بازگشت و تا امروز دوباره به صحن علنی نیامده است.

به نظر می رسد نمایندگان در ظاهر و در حرف به دنبال شفافیت هستند اما در عمل می دانند با شفافیت آرا در حوزه های انتخابیه خود تحت فشار قرار می گیرند و احتمال انتخاب مجدد و تکیه زدن بر کرسی وکالت مردم را نخواهند داشت

به نظر می رسد نمایندگان در ظاهر و در حرف به دنبال شفافیت هستند اما در عمل می دانند با شفافیت آرا در حوزه های انتخابیه خود تحت فشار قرار می گیرند و احتمال انتخاب مجدد و تکیه زدن بر کرسی وکالت مردم را نخواهند داشت.

61840394

در حالی که مردم زیر بار گرانی کمر خم کرده اند و محدودیت های کرونایی در یک سال اخیر کسب و کارهای زیادی را تحت‌الشعاع قرار داده است، مجلسی ها برای صیانت از کاربران فضای مجازی به دنبال قانون نویسی هستند، این ایده و طرح شوک زیادی به جامعه وارد کرد چراکه به واسطه شیوع بیماری کووید19 بسترهای کسب و کار در فضای مجازی فراهم شده است و مردم بیم آن دارند با مصوبه مجلس مجدد به کسب و کار آنها ضربه وارد شود.

unnamed

با وجوداینکه انتظار می رود در مجلس طرح ها و لوایح مرتبط به کاهش قیمت کالاهای اساسی و بهبود معیشت مردم به فوریت ارائه و تصویب شود نمایندگان طرح صیانت از حقوق کاربران فضایی را به صورت ماده 85 آیین نامه داخلی بررسی می کنند، یعنی کمیسیون مشترکی طرح را بررسی و تصویب می کند و مصوبه آن به حکم مصوبه نهایی مجلس به شورای نگهبان ارسال می شود. با این روش عملا چکش کاری بر طرح مذکور به حداقل می رسد و مردم از جزییات آن بی اطلاع می‌مانند که این راه و روش تصویب قانون بر خلاف ادعای شفافیت است. با این حال در کمیسیون مشترک کلیات طرح رای نیاورد و برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش ها ارسال شد و به نظر می رسد فضای مجازی بر قانونگذاری مجلس هم اثرگذار است.

آنها به تازگی از کلمه "صیانت" برای طرح فضای مجازی خود استفاده نمی کنند و همزمان طرح جدیدی با نام صیانت کلید زده اند و می خواهند از مردم در برابر سگ گردانی و گربه گردانی صیانت کنند.

خبر دستکاری بودجه ۱۴۰۰ توسط برخی از اعضا هیئت رئیسه مجلس نشانه دیگری بر عدم شفافیت مجلس است ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تخلفی پرده برداشت که باعث تعجب بسیاری از نمایندگان مجلس و همچنین فعالان اقتصادی و سیاسی کشور شد

انتشار خبر دستکاری بودجه ۱۴۰۰ توسط برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نشانه دیگری بر عدم شفافیت مجلس است. ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تخلفی پرده برداشت که باعث تعجب بسیاری از نمایندگان مجلس و همچنین فعالان اقتصادی و سیاسی کشور شد.

خضریان در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود با خطاب قرار دادن محمدباقر قالیباف و الیاس نادران نوشته بود که «متأسفانه بررسی جداول ⁧‫بودجه ۱۴۰۰⁩ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی‌گیری لایحه بودجه در صحن ⁧‫مجلس⁩ با اطلاع و تأیید جنابتان می‌باشد. تا آنجا که در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه ابلاغ شده که در نوع خود بی‌نظیر است.»

وی این تخلف را رانتی بزرگ می‌نامد و می‌نویسد که «با توجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، با هدف جلوگیری یک "‫رانت بزرگ" که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهم کرد.»

دقایقی پس از انتشار این توییت، مالک شریعتی عضو هیئت رئیسه مجلس ادعای دست‌کاری بودجه ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و گفت که «هیچ تصمیمی در بودجه ۱۴۰۰، بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق و صحن‌علنی گرفته نشده است. ادعای دست‌کاری و رانت خلاف واقع است.»

این ابهام با وجود اینکه رئیس مجلس بارها نسبت به آن واکنش نشان داده است پا برجاست و در کارنامه کاری مجلس انقلابی ثبت خواهد شد.

این ابهام با وجود اینکه رئیس مجلس بارها نسبت به آن واکنش نشان داده است پا برجاست و در کارنامه کاری مجلس انقلابی ثبت خواهد شد.

جوانی جمعیت نیز از مصوباتی است که بدون آنکه در نشست علنی بررسی شود و بر اساس ماده 85 آیین نامه داخلی مجلس تصویب شد و نگرانی های زیادی را به دنبال دارد چراکه با عدم اجبار در غربالگری جمعیت معلولان در آینده افزایش پیدا می کند یا آمار سقط های غیر قانونی به صورت چشم گیری افزایش خواهد یافت. با این حال مجلس در راستای شفافیت اقدامی نکرد و جزییاتی از این طرح نیز ارائه نداد و به ارائه یک کتابچه بسنده کرد.

گزارش های یکجانبه کمیسیون های مجلس از اقدامات و عملکرد دولت سابق و ارسال این گزارش ها برای بررسی قضایی در قوه قضاییه تا جایی پیش رفت که مقام معظم رهبری نیز به این رویه انتقاد کردند. ایشان در نامه ای به رئیس مجلس تاکید کردند "شکایت به جاست نباید پیش از اثبات جرم آن را رسانه ای می کردند، دنبال کنید تا به نحوی جبران شود." رئیس مجلس در این باره بیان کرد: به نظر می رسد این تذکر که حاکی از توجه به حق الناس است نه فقط برای همکاران اینجانب در مجلس بلکه برای همه صاحبان رسانه ها و تریبون ها مخصوصا تریبونهای رسمی و همه فعالان اجتماعی و رسانه ای می تواند فصل الخطاب باشد.

با نگاهی به عملکرد مجلس انقلابی در اجلاسیه دوم می توان گفت روز به روز از شعار خود دور شده و در مسیری غیر از خواسته مردم حرکت می کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    0

    این نمایندگان انقلابی نیستند بلکه از انقلاب و ایران سود می‌برند .

  • امین حامی
    0

    ممنونم از اینکه همه چیزو درست کردید. ممنون که قیمت پراید 160 میلیونی رو به 30 میلیون کاهش دادید - ممنون که هیچ پدر و مادری شرمنده بچه هاشون نیستن - ممنونم که باعث شدید جوانانی که از کله صبح تا بوق سگ کار میکنند می توانند یک ساله یه واحد اپارتمان 70 متری بخرن و به اینده امید داشته باشن - ممنونم که تک تکتون باعث شدید تمام پسر ها و دختران این مملکت احساس ارامش و اسایش کنند یه وقت فکر نکنید این حرفها کنایست ها نه نه نه......... اینو یادم رفت بگم که ممنونم که باعث شدید مردم این مملکت چه پیرو چه جوون بشه حقانیت اون دنیاتون

  • بابک خرمدین
    0

    اینا نماینده دستنشانده اند نه نماینده مردم

  • تیرشیش علیبور
    1

    بهتر است نام این مجلس را از انقلابی به اختلاسی تغییر دهید

  • دن کیشوت
    0

    با دیدن این مجلس و این نمایندگان، حالت تهوع به انسان دست می دهد

  • رضا
    0

    مجلس انتصابی با سیاست استصوابی بهتر از این نمی شود مشتی افولگرا ریختند توی مجلس چه انتظاری دارید!

  • وطنم ارزوست
    0

    باشعر وشعار اگر زندگی انسان سامان وتوسعه می یافت.ایران امروز بهشت دنیا شده بود.سندکاربردی شعر وشعار را زندگی مردم اثبات میکند.اگر کشور با مدیریت علم وتخصص اداره شده بود.امروز کاسه چکنم در دستمان نبود.اگر شعار حیات بخش بود امروز برای ادامه حیات خود سرمیز مذاکره نبودیم.

  • نیما
    0

    ممنون از سر دبیر خبر فوری به خاطر سانسور نکردن نظرات مردم .
    دمتون همیشه گرم

  • علی
    0

    کسی که بخواد کاری برای کشور و مردم انجام بده که اسم انقلابی رو خودش نمیاد بگذاره که بواسطه اون اسم خودش رو دلسوز مردم نشون بده مجلسی که بخواد برای مردم کار بکنه میرن اروم وبی سر و صدا میشینن تو مجلس و ریشه های مشکلات و تخلفات رو پیدا میکنند کار گروه تشکیل میدن و قانون هم که دستشون رو باز گذاشته که جهت بهبود کشور و مردم قانون سازی بکنه به نفع مردم و کشور قوانینی تصویب بکنه که مردم به حق و لیاقت خودشون برسند دقیقا چیزهایی که هیچوقت در مجلس ندیدیم این اسمی هم که رو خودشون گذاشتن دلیلش اینه که خودشون رو بچسبونن به انقلاب و تقدس اسمی برای خودشون ایجاد کنن که هر کسی نقدی کرد مجلس و اعضای محترم رو و بر خلاف میلشون حرف زد برچسب ضد انقلاب رو بزنن بهش و بگن به مجلس انقلابی توهین میکنی ضد انقلابی منافق و تمامی فعالیتهای خود رو انقلابی و غیر قابل نقد جلوه بدن وگر نه که رسو ایین اسلامی که این اقایون ازش دم میزنند شیوه امام علی بود که کاری کمکی میخواست بکنه شبانه و در خفا میکرد که کسی نفهمه دقیقا برعکس شیوه اقایون.

  • ناشناس
    1

    43ساله سرکاریم

  • ناشناس
    1

    مجلس دروغگویان و ضد مستضعف و مردم !!!!؟؟؟

  • تقی معمولی
    0

    وقتی یاد حرف این آقایان هنگام انتخابات درباره مجلس قبل می افتم خندم میگیره حالا خود این آقایان از مجلس قبل هم بدتر شدند ودر سال دوم مجلس حتی یک مصوبه در بهبود معیشت مردم نداشتند وتنها شاهکارشان دستکاری در ارقام بودجه بود که نتیجش کسری بودجه وحشتناک امسال بود

  • غریبه
    1

    نماینده گان جنتی در مجلس انقلابی

  • خ
    0

    چراآقایون پروتکل بهداشتی رارعایت نکرده اند؟؟؟؟؟؟چراهی به مردم میگید رعایت کنید خوب معلومه آقایون واکسن فایزر تزریق کرده اندوصددرصدایمن هستند واکسن های آشغال چینی روبه بدبخت مردم تزریق کرده اند خداشماوکشورچین جنایتکار راازروی زمین محوونابودکنه ان شاالله

  • ارش
    0

    آدم حالش بهم میخوره از دیدن اینها

  • ناشناس
    0

    هم دولت وهم مجلس وعده مبارزه با تورم وبهبود اوضاع بورس را میدادن الان اوضاع بورس بدتراز دولت روحانی شده وقیمت اجناس هم بیشترشده .

  • ناشناس
    0

    مجلس به هیچ کدام از وعده های خودعمل نکرد اوضاع بورس هرروز بدتر از دیروز اوضاع تورم هم بدتر از دولت روحانی شده مجلس حتی به وعده خود مبنی براستخدام کارنامه سبزهای آموزش وپرورش عمل نکردند مجلس چرا در زمان آقای روحانی همیشه از وضعیت بورس و تورم انتقاد میکرد چرا الان که هم تورم بیشترشده و اوضاع بورس به مراتب بدتر از دولت روحانی شده سکوت اختیار کرده وبه فکر مردم نیست

  • شهرام.ر
    0

    تیتر این مقاله بیانگر واقعیت است. «شعار» مجلس !! مجلس فقط شعار داده مث تمام کسانی که ۴۳ساله با«شعار»دین و مذاهب ، سوار مردم شده‌اند.

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    مجلس حداقلی و بیسواد و فرمایشی و نمایشی و دستوری!!!
    اینها نماینده های نظام و حکومت هستند نه مردم بیجاره و درمانده !!!

  • کریمی قدوسی
    1

    ما ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از همه تشکر می کنیم.

  • میر نوروزی
    0

    آدمهای فهیم آگاه وعاقل ودلسوز از قبل میدانستند که این آقایان در زمان دولت قبلی همه قیل وقال وسر صدایشان حزبی و جناحی وبرای تحت فشار قرار دادن دولت قبلی وگول زدن مردم ورای جمع کردن در انتخابات ریاست جمهوری بود وهیچ دغدغه مردم ورضای خدا در آن نبود،البته اغلب مردم هم از اون دولت منفعل هم دلخوشی نداشتند ولی این منفعت طلبان به قول معروف چتر باز الان لالمونی گرفتن وهیچ صحبتی از بورس از گرانی از تورم از بیکاری و....به میان نمی آورند واصل ماجرا را رها کرده‌اند وچسپیده اندبه اینترنت و سگ و گربه و همسر یابی و....خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل

  • ملت همیشه در صحنه
    0

    ملت غیور و سرفراز ایران با حضور پر شور در پای صندوق های رای حماسه های زیادی آفریده اند، سیل مسوولین اختلاس گر و رانت خوار و وطن فروش نتیجه همین حضور ملت همیشه در صحنه است، علی برکت الله

  • مجلس
    0

    مجلس بیسواد .و انتصابی .دست نشانده .

  • ناشناس
    0

    از نحوه خوشحالی شان معلومه به اهدافشان رسیده اند
    درود بر مجلس قلابی ایران
    سوادشان از طالبان هم کمتراست.درود برشما برادران طالبان

  • هادی
    0

    این نمایندگان به اصطلاح مردمی فقط به فکرخود وجناح خود هستند دراین مدت نه این که خدمتی برای مردم در جهت رفع مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم کردند بلکه شاهدتورم افسار گسیخته در کشور هستند وبه دنبال مسایل جزیی مثل طرح صیانت که مسله مهم الان معیشت مردم است وبیکاری جوانان تحصیل کرده واقعا باید تاسف خورد به حال این کشور که بااین نمایندگانی که موقع انتخابات وعده های حل بیکاری ومعیشتی مردم وخیلی چیزهای دیگر دادانداما همین که به کرسی قدرت رسیدن کلا مردم وتعهدات انتخاباتی خود را فراموش کردند

  • امیر
    0

    اکثر نمایندگان وشخص قالیباف قبل ازانتخابات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشک تمساح می‌ریختند واولویت کاری خود را رفع مشکل معیشت مردم می‌دانستند اما امروزه خودشان ازمخالفین این طرح می‌باشند

  • زرین دشت
    0

    نام انقلابی باید از اینان برداشته شود ننگ بر این نمایندگان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها