معضل داعشی های اردوگاه ها جدی می شود

عروس داعشی و معضلی که همه را گرفتار کرده/ ترکیه می‌خواهد با داعشی ها چه کند؟

زندانیان اردوگاه های داعشی ها تبدیل به یک معضل بزرگ برای همه کشورها شده اند. حالا هیچ کشوری حاضر نیست این افراد را بپذیرد و تنها کشوری که مرزهایش را به روی این افراد باز کرده ترکیه است. از آنجا که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد، باید به شدت نسبت به این اقدام ترکیه نگران بود.

عروس داعشی و معضلی که همه را گرفتار کرده/ ترکیه می‌خواهد با داعشی ها چه کند؟

به گزارش خبر فوری، معضل داعش و بقایای آن هنوز در عراق، سوریه و حتی اروپا وجود دارد. در حالیکه در اوج جنگ، ارتش سوریه و عراق توانستند به همراه نیروهای مردمی و کردها داعش را شکست دهند اما حالا بقایای آنها در کوه ها و بیابان ها مخفی شده و منتظر فرصت هستند که مجددا وحشی گری خود را علنی کنند.

نکته نگران کننده این است که بسیاری از اعضای این گروه تروریستی و یا سمپادهای آنان در اردوگاه های عراق، سوریه و مناطق کردنشین محبوسند و علیرغم گذشت چند سال از جنگ، دولت‌ها نمی توانند آنها را رها کنند چون بیم آن می رود که هر لحظه بعد از آزادی به داعش پیوسته یا با آنها همکاری کنند.

زندانیان داعشی، معضلی که کسی که نمی تواند حلش کند

بر اساس گزارش یورو نیوز، بسیاری از این افراد، کسانی هستند که در زمان زندانی شدن کودک بودند و حالا بزرگ شده اند. در آن روزگار این افراد به علت شستشوی مغزی با داعش همکاری می کردند و به همین دلیل، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

نکته مهم این است که در عراق و سوریه و نیز مناطق کرد نشین سه قانون امنیتی مختلف حاکم است و همین امر باعث شده بسیاری از زندانیان داعش جرات نکنند از اردوگاه مثلا کردنشین خارج شده و به عراق بروند چرا که نمی دانند نیروهای امنیتی آنجا چه رفتاری با آنها خواهند داشت.

با این حال، آنطور که یورو نیوز نوشته بیشتر این افراد در فکر فرار به ترکیه هستند. ساکنان اردوگاه ها اگر بتوانند کمی پول داشته باشند می توانند از طریق مرز و به صورت قاچاقی به ترکیه فرار کنند. جالب اینکه مسئولان اردوگاه‌ها به هیچ وجه مانع آنها نمی شوند چرا که نمی دانند با این افراد چه کنند و لذا خودشان هم دوست دارند از شر آنها خلاص شوند.

به نظر می رسد که ترکیه نیز بدش نمی آید که سمپادهای داعش و یا فرزندان و اعضای سابق آن به ترکیه بیایند. شواهد نشان می دهد که نیروهای نظامی ترکیه سر بزنگاه از این نیروها استفاده می کند. ارسال نیروهای فراری وابسته به گروه‌های تروریستی سلفی به سوریه و آذربایجان در دو جنگ اخیر که ترکیه در آن ها شرکت کرد نشان داد که ترکیه برای این افراد برنامه دارد و آنها را به چشم پیاده نظام خود می نگرد.

وضعیت زنان داعشی و نمونه ای به نام شمیمه بیگم

داعش

مساله فوق الذکر مربوط به مردان نزدیک به داعش و سایر گروه های تروریستی است. وضعیت برای زنان کمی بغرنج‌تر است. بسیاری از زنانِ دیروز اعضای داعش، حالا در اردوگاه ها اقامت دارند. بسیاری از آنان توسط خانواده طرد شده اند و آنهایی هم که خارجی هستند نمی توانند به کشورشان بازگردند. از طرفی خروج آنها از اردوگاه و ورودشان به شهرهای عراق و سوریه بسیار خطرناک است چرا که آنها نیز ممکن است هنوز به داعش دلبستگی داشته و احیانا دست به عملیات انتحاری بزنند.

شمیمه بیگم که به عروس داعش مشهور بوده یکی از این زنان است. او متولد انگلستان و از پدر و مادری اصالتاً بنگلادشی است. شمیمه بیگم در 15 سالگی به همراه 2 دوستش امیرا آباسی و کادیزا سولتانا انگلستان را ترک کردند. این سه نفر از طریق ترکیه به سوریه سفر کردند تا به داعش بپیوندند. شمیمه بیگم بعد از پیوستن به داعش، به عنوان عروس به اعضای داعش داده شد اما بعد از شکست آنها، توسط نیروهای امنیتی دستگیر گشت. طبق ادعای خود شمیمه، او تا به حال سه بچه از سربازان داعش به دنیا آورده که هر سه مرده اند.

شمیمه مدتی است در اردوگاه داعشی ها در سوریه است. او کمی بعد از حضورش در اردوگاه قصد کرد به انگلستان بازگردد اما دولت انگلیس از ترس، تابعیت او را باطل کرد و او بدون هویت شد. با شکایت شمیمه، در بریتانیا پرونده ‌ای در دادگاه برای او باز شد زیرا بر پایه قانون سال 1981 دولت اجازه دارد در صورتی که منفعت عمومی در میان باشد تابعیت یک بریتانیایی را لغو کند اما این لغو تابعیت نباید باعث شود که این فرد، بدون تابعیت شود. با این حال، شواهد نشان می دهد که شکایت شمیمه به ثمر نرسیده و انگلستان همچنان اجازه بازگشت او را به انگلستان نمی دهد.

این اتفاق باعث ایجاد تکاپویی در رسانه های این کشور شده است. بسیاری منتقد دولت انگلستان هستند و می گویند چطور این دولت زمانی زمینه خروج طرفداران داعش را به ترکیه و سوریه فراهم می کرد اما حالا در مورد پذیرش آنها انقدر سخت می گیرد؟

اسکای نیوز در همین راستا به اردوگاه داعش در سوریه رفته و با شمیمه بیگم مصاحبه کرده است. عروس دیروز داعشی ها که در زمان پیوستن به این گروه تروریستی 15 سال بیشتر نداشت حالا ترسیده و می گوید وضعیت بدی در اردوگاه دارد. تصاویر رسانه های خارجی نشان می دهد او ماسکی به صورت زده و روی آن نوشته است: " به من جا بدهید". او در مصاحبه اش با اسکای نیوز مدعی شده که اتهاماتی که به او می زنند درست نیست و او هرگز دست به عملیات تروریستی نزده است.

شمیمه بیگم در مصاحبه با اسکای نیوز گفته که در آن زمان کودکی بیش نبود و برخی اشخاص بزرگتر او را فریب داده بودند. او البته وضعیت بد زندگی خود را علت این مهاجرت دانست و گفت: من در آن زمان از انگلستان متنفر نبودم. من از خودم و زندگی ام متنفر بودم... احساس می ‌کردم خیلی در تنگنا هستم و نمی ‌توانم به عنوان یک زن بریتانیایی آنطور که می ‌خواهم در بریتانیا زندگی کنم."

گویا خانواده شمیمه نیز حاضر به پذیرش او نیستند و او را طرد کرده اند. عضو سابق داعش در مصاحبه خود گفته که آرزویش این است که مجددا با خانواده اش آشتی کند و گفت: "الان به این نتیجه رسیده ام که آنها مایه سرشکستگی من نبودند بلکه من مایه سرشکستگی آنها بودم."

اسکای نیوز معتقد است این دختر قربانی قاچاق انسان در انگلستان بوده که در زمان قدرت گیری داعش در اروپا وسعت بسیار زیادی گرفته بودند. با این حال، دولت انگلستان در آن زمان هیچ مقابله ای با این شبکه وسیع قاچاق نکرد و حالا نیز حاضر نیست مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرد.

شمیمه بیگم به خبرنگار اسکای نیوز گفته که شرایط سختی در اردوگاه داعشی ها در الروج سوریه دارد و شبها دائما کابوس می بیند؛ کابوس فرزندانش که مرده اند، دوستانش که کشته شده اند و بمب ها و آتش و خونی که شاهدش بوده.

ترکیه و معضل زندانیان داعشی

داعش

زندانیان اردوگاه های داعشی ها تبدیل به یک معضل بزرگ برای همه کشورها شده اند. حالا هیچ کشوری حاضر نیست این افراد را بپذیرد و البته باید اعتراف کرد که این دولت ها تا حدی حق دارند چرا که بسیاری از اعضای اردوگاه ها هنوز به داعش دلبستگی دارند. تنها کشوری که مرزهایش را به روی این افراد باز کرده ترکیه است. از آنجا که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد، باید به شدت نسبت به این اقدام ترکیه نگران بود.  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • رضا
    8

    بیارند ایران و برای جنگهای نیابتی استفاده کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      انها از ان جنس عقیدتی نیستند که برای ایران کار بکنند.اینها را باید بررسی کرد .ان تعدادی را که جنایت کرده اند باید دستو پا برید و تحویل امریکاو سعودی و ترکیه داد و انهائی را مرتکب جرمی نشده اند اموزش در ست داد و مدتی در اردو گاههای اموزش کار تعلیم داد تا زندگی عادی داشته باشند,اما زیر نظر و با احتیاط.

  • حسین گلشن
    1

    ترکیه علنا از داعشیها در جنگ قره باغ استفاده کرد و میکند

  • رزژژژ
    1

    انگلیس و اروپا اون زمان نیاز داشت که داعش قوی باشه تا رژیم سوریه را شکست بده و واسه همین با قاچاق این افراد از اروپا به داعش جلوگیری نکرد . همین الان با حضور طالبان دوباره مشکل داعش قوی شده و واسه ایران هم مشکل زا خواهد شد چون اینها تکفیری و ضد شیعه هستند . دوباره هسته های داعش در اروپا و غرب فعال شدند

  • سیاوش سلطان
    1

    مُشگل جوامع کنترل نیست ، نابرابری است و سیاست که انسان ها را قربانی طبقه مرفه می کند
    البته حکومت ها در این جنایت پیچده عمل می کنند و هر انسانی باید بپذیرد که یک سرباز بالقوه است که می تواند با برنامه ریزی حکومتی تبدیل به بالقوه شود
    پس حکومت ها را محاکمه کنید و بعد افراد را بر اساس مستندات و شرایط و میزان جرم ...
    حکومت های استعماری پشت پرده سرباز مزدور یا همان داعش و منافق ....

  • سیدحسن حسینی
    1

    بنظرم سپاه باید افرادی بعنوان نفوذی وارد این ارودگاه کنه که همه تشویق کنه بیان سمت مرز سوریه از اونجا اونا رو سوار کنه ببره میکزیک یا برزیل تحول گروهای قاچاق انسان بده بالاخره این داعشی های نابکار چه خونها که نریختند اینا باید توسط گروههای قاچاق اعضا تیکه تیکه بشن به خدا به جامعه بشریت خدمتی میکنیم هرچند از منظر شریعت و فطرت انسانی ما کار قبیحی است

  • دادا
    1

    اقای اردغان یزید و پست از اولین روز داعش به خاورمیانه داعش را با اغوش باز پذیرفته بود حتی جا و مکان برای اینها اماده کرده بود وبا هم اهنگ با ابوبکر البغدادی نفت سوریه و عراق را غارت میکردند یعنی میشه گفت اردغان پلید پدر داعش است در مواقع ضروری از انها استفاده میکند

  • ایرانی
    0

    اردوغان برای همه تان جا دارد چون برای جنگهای نیابتی احتیاجتان دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها