توضیح سالیوان درباره موضوعات گفت‌وگوی «بایدن» و «شی»

مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهارات، هم‌راستا کردن مواضع واشنگتن و پکن در قبال ایران را یکی از محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین خواند.

توضیح سالیوان درباره موضوعات گفت‌وگوی «بایدن» و «شی»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس مجازی یک اندیشکده درخصوص گفت‌وگوی روز دوشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین گفت: دو رئیس‌جمهور این فرصت را داشتند تا درخصوص چگونگی هم‌راستا کردن چشم‌اندازها پیش نشست ۲۹ نوامبر صحبت کردند تا ۱+۵ در مواجه با ایران متحد باشد و مسیر را برای بازگشت به توافق هموار کند.

کاخ سفید صبح امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از گفت‌وگوی جو بایدن با شی جینپینگ در روز دوشنبه خبر داد که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

بنابر گزارش وب‌سایت کاخ سفید، دو طرف در رایزنی‌های خود درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی و همچنین مسائل مهم منطقه‌ای شامل ایران، شبه‌جزیره کره و افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که آنها همچنین درباره ماهیت پیچیده روابط میان آمریکا و چین و چگونگی مدیریت آن گفت‌وگو کردند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن (خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر (۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها