الخلیج آنلاین:

رابرت مالی در خاورمیانه/ کشور‌های منطقه قبل از مذاکرات ایران در وین، از آمریکا چه می‌خواهند؟

پرونده توافق هسته‌ای ایران و دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، در رأس مذاکرات مسئول آمریکایی با دولت‌های خلیج فارس قرار دارد و دیدگاه آمریکا در مورد این توافق به اطلاع رهبران دولت‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس می‌رسد.

رابرت مالی در خاورمیانه/ کشور‌های منطقه قبل از مذاکرات ایران در وین، از آمریکا چه می‌خواهند؟

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: ایالات متحده تحرکاتی را در منطقه خلیج فارس آغاز کرده که هدف از آن، احیای توافق هسته‌ای با ایران و امکان از بین بردن موانعی که در برابر آن وجود دارد و توافق با دولت‌های شورای همکاری‌های خلیج پیش از رسیدن به هر پیشرفتی در پرونده هسته‌ای است.

نماینده ویژه آمریکا در مسائل ایران، رابرت مالی، این حرکت سیاسی را رهبری می‌کند که در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر جاری آغاز شده و در قالب آن، مالی به برخی دولت های واقع در خاورمیانه، از جمله امارات، عربستان، بحرین و اسرائیل، سفر می‌کند.

پرونده توافق هسته‌ای ایران و دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، در رأس مذاکرات مسئول آمریکایی با دولت‌های خلیج فارس قرار دارد و دیدگاه آمریکا در مورد این توافق به اطلاع رهبران دولت‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس می‌رسد.

اعلام شروع سفر مالی به دولت‌های خلیج فارس همزمان شد با اعلام ایران در مورد از سر گیری مذاکرات وین با قدرت‌های بزرگ در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در تاریخ ۲۹ نوامبر.

تاکید ایران از زبان مذاکره کننده ارشد تهران، علی باقری کنی مطرح شد که در توئیتی نوشت: «توافق کردیم که مذاکرات برای رفع تحریم‌های غیر قانونی و غیر انسانی در تاریخ ۲۹ نوامبر آغاز شود». این مساله در بیانیه‌هایی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

با بازگشت به مذاکرات وین، یک تقریبا واحد در مورد این توافق در بین کشورهای خلیج فارس وجود دارد، که مبتنی بر جلوگیری از برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای است که امنیت ملی این کشور‌ها را تهدید کند، افزون بر اینکه این دولت‌ها معتقدند توافق جدید باید با معیار‌های قویتری امضا شود که دولت‌های خلیج فارس نیز یکی از طرف‌های حاضر در آن باشند.

عاید المناع، تحلیلگر سیاسی تاکید می‌کند که هدف از سفر نماینده ویژه آمریکا در مسائل ایران به دولت‌های خلیج فارس، پرسیدن نظر این دولت‌ها در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

دولت‌های خلیج فارس که با نماینده آمریکا به گفتگو می‌نشینند- بویژه عربستان-یک خواسته اصلی از ایالات متحده دارند: اینکه دولت‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج نیز نماینده‌ای در بین گروه ۵+۱ داشته باشند. در حالی که این مساله با مخالفت ایران مواجه می‌شود، به صورت همزمان ایالات متحده به دنبال آن است تا به مواضع مشخصی در مورد این درخواست دولت‌های خلیجی دست یابد. همانطور که ایالات متحده با سفر مالی قصد دارد پیش نویس توافق هسته‌ای جدید را به دولت‌های خلیج فارس ارائه دهد، یعنی قبل از اینکه این پیش نویس با ایران و دولت‌های حاضر در توافق مورد مناقشه و بررسی قرار گیرد.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، ایران غنی سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد رساند، همین مساله می‌تواند موجب طرح شروط جدیدی برای توافق شود.

به عقیده المناع، ایالات متحده شروطی را برای بازگشت به توافق هسته‌ای مطرح می‌کند، اما این شروط لزوما همان مواردی که ترامپ بعنوان شرط برای بازگشت به گفتگو با ایران عنوان کرد، نخواهد بود.

در مقابل، تهران هم برای احیای توافق هسته ای، سه شرط برای واشنگتن مشخص می‌کند که عبارتند از: رفع تحریها، دادن ضمانتی از سوی آمریکا در مورد خارج نشدن دوباره آن از توافق و اعتراف واشنگتن به اشتباه در خروج از توافق و ایجاد وضعیت فعلی.

در مورد بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای، المناع معتقد است که دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس، هیچ اعتراضی روی توافق ندارد، البته به شرطی که یکی از مهمترین بند‌های آن، محدویت ظرفیت هسته‌ای ایران باشد.

وی می‌افزاید: دولت‌های خلیج فارس می‌خواهند که این توافق شامل توقف حمایت مالی ایران از احزاب مخالف دولت‌های شورای همکاری خلیج بویژه در یمن و عراق شود، چرا که این احزاب خطری برای دولت‌های منطقه است.

به طور کلی، این تحلیلگر سیاسی تصریح می‌کند که دولت‌های خلیج فارس از تعامل دولت جدید آمریکا با پرونده هسته‌ای ایران اطمینان ندارند، از این رو به سمت برقراری ارتباط با چین و روسیه حرکت کردند.

دولت‌های خلیج فارس از ایالات متحده می‌خواهند که حسن نیت خود را ثابت کرده، به حفظ استقرار و امنیت این دولت‌ها نیز احترام بگذارد و مشکلات با ایران را حل کند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها