اقتصاد؛ پاشنه آشیل طالبان/ آیا حمایت روستاییان، طالبان را از فروپاشی اقتصادی نجات می دهد؟

طبق گزارش فرانس 24، تورم وحشتناک، کمبود نقدینگی، از بین رفتن بسیاری از شغل ها و نایاب شدن کالاهای کشاورزی باعث ویران شدن اقتصاد افغانستان شده و این کشور تا بروز یک فاجعه یک گام فاصله دارد.

اقتصاد؛ پاشنه آشیل طالبان/ آیا حمایت روستاییان، طالبان را از فروپاشی اقتصادی نجات می دهد؟

به گزارش خبر فوری، وضعیت افغانستان طالبانی هر لحظه بدتر می شود. بسیاری از رسانه ها از جهات گوناگون شرایط وخیم شهروندان افغان را در شهرهای مختلف بررسی کرده و می کنند. بیشتر این رسانه ها معتقدند وضعیت برای این شهروندان بسیار نامناسب است.

تحلیل فرانس 24، یک قدم تا فروپاشی اقتصادی فاصله است

افغان 333

طبق گزارش فرانس 24، تورم وحشتناک، کمبود نقدینگی، از بین رفتن بسیاری از شغل ها و نایاب شدن کالاهای کشاورزی باعث ویران شدن اقتصاد افغانستان شده و این کشور تا بروز یک فاجعه یک گام فاصله دارد.

بسیاری از تحلیلگران با بررسی شرایط اقتصادی افغانستان، بی تدبیری دولت، عدم آگاهی دولتمردان طالبان از پیچیدگی ها و اصول اقتصاد، خروج نقدینگی از کشور توسط مهاجران، ترس بانک ها، عدم سرمایه گذاری خارجی در افغانستان و... را از جمله اصلی ترین دلیل های فاجعه اقتصادی در افغانستان می دانند و معتقدند دولت جدید این کشور باید هر چه سریعتر فکری به حال پاشنه آشیل اقتصادی این کشور بکند.

تحلیل خوشبینانه الجزیره، روستاییان از طالبان حمایت می کنند

افغان 222

با این حال، برخی رسانه های دیگر معتقدند شرایط هر چند بد است اما در برخی زمینه ها آنقدرها هم فاجعه بار نیست. الجزیره قطر در گزارشی به وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان پرداخته است. البته نباید فراموش کرد که قطر یکی از متحدان و حامیان اصلی طالبان است و از این رو، حمایت الجزیره از این گروه و حاکمیتش طبیعی است.

الجزیره در گزارش خود از این نوشت که افغانستان تحت حاکمیت طالبان یک افغانستان دو پاره شده است. در شهرها، مردم ناراضی هستند اما در روستاها آرامش برقرار است. نویسنده الجزیره مدعی است که طالبان توانسته جنگ های مختلف چریکی را که از زمان حمله آمریکا به افغانستان رایج بود و آسیب فراوانی به مردم روستاها می زند، از بین ببرد. حالا هیچ جنگی در روستاها نیست و صدای توپ و تفنگ هم شنیده نمی شود.

همچنین، تفاوت فرهنگی بین روستاییان و پشتون های طالبان کمتر از شهرنشینان نسبتا مدرن و متعلق به طبقه متوسط است. از این رو، نارضایتی در بین روستاییان در این زمینه هم کمتر است.

در کنار این موضوع، شرایط اقتصادی هم در روستاها متفاوت است. به علت اقتصاد خودکفا و بسته روستاهای افغانستان، شرایط اقتصادی در این مناطق نسبت به شهرها بهتر است. در روستاهای کوهستانی افغانستان، کشاورزان، خود مواد غذایی خود را تولید می کنند و اضافه بار خود را هم با بهایی اندک می فروشند. آنها همچنین، خرید چندانی ندارند و اصولا نقدینگی زیادی در این مناطق وجود ندارد. از این جهت، روستاییان بر خلاف شهرنشینان فاجعه اقتصادی در افغانستان را زیاد تجربه نمی کنند.

تحلیل های بدبینانه به واقعیت نزدیک تر است یا خوشبینانه؟

اگر این تحلیل الجزیره درست باشد، باید گفت که بسیاری از روستاییان احتمالا در کنار طالبان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت که شهرنشینان، علم قیام خود را بلند کنند.

 با این حال، آنچه طالبان با آن رودر رو است، مشکلات عمده اقتصادی است که بر ساکنان افغانستان فشار می آورد. باید دید که آیا دولت می تواند این مشکلات را از بین ببرد یا نه؟

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رهبر معنوی طالبان
    1

    اقتصاد مال خر است

  • سامان بیگ
    3

    افغانستان به خواسته آمریکا تبدیل به لانه تروریست های تکفیری گردیده و وهابیون هم در راستای بهره کشی استعماری مذهبی بودجه بقای طالبان و نه مردم افغانستان رو پرداخت میکنند. متاسفانه کشورهای همسایه افغانستان هم در شوک تناقضات طالبان بسر میبرند و نمیخان این تهدید امنیتی جدی را زیر گوش آسیای میانه و ایران و چین و روسیه را جدی بگیرند .واقعیت اینست که ائتلافی از سازمان سیا موساد صحنه گردان اصلی طالبان در افغانستان هستند

  • سخن
    1

    در جنگ آذربایجان و حالا هم در پیروزی طالبان عده ای نادان جشن گرفته بودند و میهمانی میدادن هوش و استعداد سیاست های کشورداری هر انسان فرهیخته را بهت زده بله. نادانی خرابکاری می کند و هزار عاقل توان جبران خسارت را ندارن

  • تاریخ
    0

    با مدفوع های تاریخ کم کم اقوام داری میشی.

  • کاکه مرای
    0

    امریکا دشمن دانا و طالبان دوست نادان افغانستان یکی از یکی بدتر .مردم افغانستان مردمی جنگجو هستن و زیر بار ظلم نمی روند.

  • علیرضا داودی
    0

    طالبان یک گروه خشن تروریستی پیرو ایدولوژی وهابیت،،مسول کشتار بی رحمانه شیعیان بامیان،،شیعیان مزارشریف،،وشیعیان مظلوم و بی دفاع کویته پاکستان...در واقع می خوام بگویم دولت قبلی افغانستان شرف داشت به این وحشی های قرون وسطایی...اگر قدرت بگیرند و جای پای خود را در افغانستان محکم کنند یک خطر جدی برای ایران تلقی می شوند..مانند(صدام) متاسفانه طالبان با زیرکی وحیله،نیرنگ دارند مسولان نظام ایران را فریب می دهند..

  • کوک
    2

    سطح خبر فوری به شدت پائین آمده.....تو این واویلای ما را به افغانها چه؟ .....سخن از غم و زجر از وطن بگو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها