مراکش: هیچ شهروند الجزایری را هدف نگرفته‌ایم/ پارلمان الجزایر: خون ۳ شهروند پایمال نخواهد شد

یک منبع مراکشی به خبرگزاری فرانسه گفت، اگر الجزایر به دنبال جنگ است مراکش این جنگ را نمی‌خواهد و مراکش هرگز هیچ شهروند الجزایری را تحت هیچ شرایط و اقدامات تحریک‌آمیزی هدف قرار نداده و نخواهد داد.

مراکش: هیچ شهروند الجزایری را هدف نگرفته‌ایم/ پارلمان الجزایر: خون ۳ شهروند پایمال نخواهد شد

این منبع در واکنش به بیانیه ریاست‌جمهوری الجزایر که از کشته شدن سه شهروند الجزایری در "حمله وحشیانه مراکش" در منطقه مرزی بین ورقله و نواکشوت موریتانی خبر داده بود، با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرد و "این اتهامات مفت" علیه کشورش را محکوم کرد.

این منبع ادامه داد، مراکش هرگز به سمت باتلاق خشونت که ثبات منطقه را به هم بریزد، نخواهد رفت.

این در حالی است که در بیانیه ریاست‌جمهوری الجزایر مکان دقیقی که حمله رخ داده مشخص نشده؛ اما مدیر سایت الجزایری "مینا دیفنس" به خبرگزاری فرانسه گفت، این حمله در "چاه لحو در صحرای غربی" رخ داده است.

این منبع مراکشی خاطرنشان کرد، این منطقه به صورت انحصاری شاهد رفت‌وآمد شبه نظامیان مسلح جبهه پولیساریو است.

وی اضافه کرد: صحبت ریاست‌ جمهوری الجزایر از وجود کامیونی در این منطقه و با توجه به وضعیت حقوقی و نظامی آن برای ما غافلگیرکننده است.

این در حالی است که مجلس مردمی ملی (پارلمان) الجزایر این "حمله گناهکارانه" را که جان سه شهروندش را گرفته محکوم کرد و گفت، خون آنها هدر نخواهد شد.

پارلمان الجزایر اعلام کرد، دفتر مجلس مردمی ملی با شدیدترین الفاظ این حمله گناهکارانه را که نیروهای مراکشی مرتکب شدند، محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است:‌ دفتر پارلمان هرگونه تصمیمی که مقامات عالی کشور در پاسخ به این جنایت شنیع لحاظ کنند، تایید می‌کند تا مرتکبان آن و عوامل پشت پرده را از چنین اقداماتی در آینده بازدارد.

این نهاد تاکید کرد، عوامل این اقدام بزدلانه از مجازات در امان نخواهند بود و تا زمانی‌ که الجزایر به دفاع از جان شهروندانش می‌پردازد، خون این سه شهید هدر نخواهد شد.

پیشتر عصر چهارشنبه ریاست‌ جمهوری الجزایر از کشته شدن سه شهروند در حمله نیروهای ارتش الجزایر هنگام عبور بین نواکشوت و ورقله خبر داده بود.

ریاست‌جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای کوتاه گفته بود: ترور شهروندان ما بدون مجازات نخواهد ماند و مقامات مربوطه تدابیر لازم برای تحقیق درباره مرگ این سه شهروند را اتخاذ خواهند کرد.

براساس سایت النهار آنلاین الجزایر و به نقل از بیانیه ریاست جمهوری این کشور، این حادثه در مسیر جبانه در مرزهای بین صحرای غربی و موریتانی رخ داد به طوریکه یک کامیون شهروندان الجزایری هدف حمله "وحشیانه مراکش" قرار گرفت.

در این بیانیه اشاره شده این حادثه روز اول نوامبر زمانی که الجزایری‌ها جشن انقلاب خود را برگزار می‌کردند، رخ داده و توضیح داد، این سه قربانی در حال انتقال محموله‌هایی در چارچوب تعاملات تجاری بودند.

روابط بین الجزایر و مراکش از مدت‌ها پیش شاهد تنش است به طوریکه الجزایر از جبهه مسلح پولیساریو که برای استقلال صحرای غربی از مراکش تلاش می‌کند، حمایت می‌کند، اما رباط آن را گروهی شورشی می‌داند و مخالف خارج شدن صحرا از حاکمیت این کشور است.

تنش‌ها در ماه‌های گذشته نیز به دلیل اینکه الجزایر اتهامات مختلفی به مراکش وارد کرد، بیشتر شده است. اتهاماتی که الجزایر مطرح کرده جاسوسی از مسؤولانش و دست داشتن در آتش‌سوزی جنگل‌ها است که منجر شد دو کشور روابطشان را پایان دهند و الجزایر ابتدا قطع روابط دیپلماتیک خود را اعلام کرد و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای مراکش بست.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها