رهبر حزب وحدت مردم افغانستان:

طالبان با بهانه دروغین داشتن سند زمین‌ها، مردم را تهدید به کوچ کرده‌اند/ 20 هزار خانوار شیعه هزاره زیر تهدید زندگی می‌کنند

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان گفت: در شهرک سخی نزدیک «سه راهی حیرتان» که دو هزار خانوار شیعه هستند و حاکمان طالبان به بهانه دروغ داشتن اسناد، زمین‌ها، خانواده‌ها را تهدید به کوچ اجباری کرده‌اند.

طالبان با بهانه دروغین داشتن سند زمین‌ها، مردم را تهدید به کوچ کرده‌اند/ 20 هزار خانوار شیعه هزاره زیر تهدید زندگی می‌کنند

«روزگار تلخی بر مردم هزاره در ولایت‌های بلخ، سمنگان و سرپل می‌گذرد. دیروز هم در منطقه سرپل یک نفر را به این بهانه که چند سال قبل در برابر طالبان جنگیده‌ بود دستگیر کرده‌ و با خود برده‌اند و این فشارها بر مردم شیعه همچنان زیاد است».

ما برای کمک به ارائه روایت صحیح از آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و علم این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید: در رابطه با مناطق شیعه‌نشین در مناطق مرکزی و شمالی افغانستان فشار طالبان ابعاد جدیدی به خود گرفته است. تعدادی از بزرگان «بهسود» که متعلق به حزب وحدت بوده‌اند را دستگیر کرده‌اند و سلاح می‌خواهند در حالی‌که آن‌ها نه پولی برای خرید سلاح و نه تجهیزاتی دارند.

در ولایت دایکندی هم که قبلاً مناطق کندیر و تگابدار از توابع ولسوالی «پاتو» به تعداد حدود ۸۰۰ خانوار را که به طریق کوچ اجباری از منطقه و قریه هاى شان اخراج نموده و برخى خانه هاى شان را منفجر نموده بودند تاهنوز على رغم فشارهاى داخلى وبین المللى اجازه باز گشت به خانه هاى شان رانداده اند .

وی افزود: لازم به ذکر است که دو دستور کتبی هم از محکمه عالى طالبان به امضاى ملا نورالدین ترابى طالبان مبنی بر تأیید اسناد مالکیت این خانواده‌ها صادر شده و هدایت داده شده که این ٨٠٠ خانوار به منطقه شان بر گردانده شود و لى متأسفانه این حاکمان محلی به این ۸۰۰ خانوار اجازه بازگشت به خانه‌های خود را نداده‌اند که در این فصل سرما خطرات فاجعه بشرى وجود دارد .

شیعیان را در مناطقى از شمال نیز تهدید به کوچ اجبارى کرده‌اند
وی در ادامه گفت: فشار دیگری که وجود دارد بر سر مناطق هزاره‌نشین بلخ مانند حومه جنوبى شهر مزارشریف در منطقه «قبة الاسلام » که حاکمان محلی طالبان می‌خواستند خانه‌های مردم را خراب کنند، اما مردم اسناد خود را ارائه دادند و فعلا این مناطق آرام است؛ اما تهدید کوچ اجباری آنها هنوز وجود دارد.

طی روزهای گذشته نیز در شهرک سخی نزدیک «سه راهی حیرتان» که دو هزار خانوار شیعه هستند و حاکمان طالبان به بهانه ی دروغ داشتن اسناد ، زمین‌ها، خانواده‌ها را تهدید به کوچ اجباری کرده‌اند در حالی که زمین‌های این خانواده‌ها همه دارای سند مالکیت می‌باشند و در این منطقه چندین باب مسجد وجود دارد.

طالبان با بهانه دروغین داشتن سند زمین‌ها مردم را تهدید به کوچ کرده‌اند
در ادامه تصریح کرد: همچنین در «شهرک علی‌آباد» حدود هشت هزار خانواده شیعه حضور دارند که بخشی از آنها زمین‌های خود را حدود سی سال قبل در دولت برهان‌الدین ربانی و بخشی هم در دوره دولت حامد کرزی با سند معتبر دولتی خریداری کرده‌اند و در این شهر هم ۲۲ باب مسجد وجود دارد و دارای امکانات کامل شهری می‌باشند، اما طالبان به سراغ این مناطق نیز رفته‌اند و دوباره با بهانه دروغین داشتن سند این زمین‌ها مردم را تهدید به کوچ کرده‌اند.

فشار بر شیعیان زیاد است
محقق با توجه به فشار زیاد به شیعیان می‌گوید: در مجموع حدود ۲۰ هزار خانوار شیعه هزاره در این مناطق زیر تهدید زندگی می‌کنند و حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که همه مورد تهدید کوچ اجباری قرار دارند. هم اکنون هم طالبان برای گرفتن زهر چشم از این خانواده‌های هزاره شبانه به خانه‌های آنها حمله می‌کنند و به آنها خسارت وارد می‌کنند و شب قبل نیز چند پیرمرد را با خود برده‌اند و آنها را مورد ضرب و شتم قرارداده‌اند.

وی در پایان گفت: همچنین مردم این مناطق به دلیل که در حومه شهر هستند و با توجه به حضور اشرار وسارقین مسلح ، مردم بعضى ها که سلاح شخصى داشتند، طالبان سلاح‌های آنها را نیز گرفته‌ بردن تا آنها بی‌سلاح شده و توان مقابله با اشرار وسارقین را در آینده نداشته باشند. این فشارها در منطقه حومه شهر مزار شریف و ولسوالى چهارکنت روی مردم وجود دارد و هنوز برخی از مردم به کوه‌ها پناه برده‌اند. روزگار تلخی بر مردم هزاره در ولایت‌های بلخ، سمنگان و سرپل می گذرد. دیروز هم در منطقه اسمیدان از توابع سرپل یک نفر را به این بهانه که چند سال قبل در برابر طالبان جنگیده‌ بود دستگیر کرده‌ و با خود برده‌اند و این فشارها بر مردم شیعه همچنان زیاد است.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    گور پدرشان به ملت ما چه مربوطه خودمان هزاران مشکل داریم مانیم تو کار این بی

    نظرات شما -
    • .
      0

      ای بنده ساده خدا، بله گور پدرشان.؟! مگر می شود به ما ربطی نداشته باشد. امنیت که نباشد گروههای تروریستی وحشی تر و قوی تر که سر کار بیایند و به مرزهای ما حمله کنند ان وقت چه؟/ سیاست شب و روزش پر از جنگ و صلح است. البته مداوم و همیشگی. اعصاب نداری این خبرها را نخان

  • تجزیه افغانستان
    0

    افغانستان تا به چهار کشور تجزیه نشود درست بشو نیست/ هر کسی برود جایی که مطابق میلش است.

  • کاربر ناشناس
    0

    کم کم تو ایران خودمان هم حق کشی وشیعه کشی میکنند اهل تسنن همه جا سر کارند شیعه را کار نمیدند حکومت طالبان داره این جا اثر میکند

  • متین
    0

    وقتی میوردنشون ایران بهشون حقوق میدادن و اموزششون میدادن باید به فکرش بودن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها