افشای افزایش مذاکرات عربستان و رژیم صهیونیستی جهت برقراری روابط

منابع مطلع از افزایش مذاکرات عربستان و رژیم صهیونیستی در راستای برقراری روابط دیپلماتیک خبر دادند.

افشای افزایش مذاکرات عربستان و رژیم صهیونیستی جهت برقراری روابط

مقام‌های ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی از افزایش مذاکرات تل آویو با ریاض دربرقرار روابط دیپلکماتیک خبر دادند.

به نوشته وبگاه صهیونیستی «گلوبز» مقام‌های ارشد آمریکایی روز چهارشنبه تایید کردند که مذاکرات پیشرفته‌ای بین اسرائیل و عربستان سعودی در زمینه برقراری روابط دیپلماتیک وجود دارد. این منابع گفتند که مشخص نیست عربستان سعودی به «توافقنامه ابراهیم» ملحق می‌شود وعادی سازی کامل را برقرارمی‌کند یا با روابط تجاری تجاری سطح پایین بسنده می‌کند.

«ایلان اشتولمان» سرکنسول اسرائیل در دبی به گلوبز گفت که اخیراً مذاکرات دیپلماتیک بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در چارچوب توافقنامه ابراهیم تشدید شده است.

منابع اسرائیلی نیزاین موضوع را تأیید کردند اما افزودند که هنوزهیچ توافق نهایی صورت نگرفته است. گفته می‌شود یکی از گزینه‌ها، امتیاز رژیم اسرائیل به فلسطینیان است تا سعودی‌ها بتوانند روابط خود را برقرار کنند

عربستان قبلاً با پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز حریم هوایی خود موافقت کرده و مسیرهای خلیج فارس، هند و دیگر نقاط آسیا را کوتاه می‌کند. به گفته منابع ارشد آمریکایی، دولت بایدن برای کمک به دولت بنت-لاپید بر کشورهای عربی فشار می‌آورد.

یک منبع اسرائیلی که در روابط تجاری بین رژیم اسرائیل وعربستان سعودی دخیل است گفت که توافقنامه ابراهیم در ماه‌های اخیر منجر به برخی معاملات بین اسرائیل وعربستان سعودی از طریق امارات متحده عربی و به ویژه بحرین شده است.

افتتاح بازار درعربستان با 33 میلیون نفر جمعیت و قدرت خرید بالا، اهمیت زیادی برای شرکت‌ها و صادرکنندگان صهیونیستی خواهد داشت.

عیساوی فریج» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای کابینه رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه، در مصاحبه با پایگاه اماراتی «ارم نیوز» به مسائل مختلفی از جمله عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو پرداخت.

این وزیر صهیونیست در ارتباط با اقدامات تل‌آویو برای امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه مدعی شد: «با هر یک از کشورهای عربی خاورمیانه حتی کشورهای متخاصم روابط و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم داریم».

فریج، مردادماه، نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی «الحره» اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود و گفته بود تل‌آویو تماس‌های مستقیمی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج [فارس] در خصوص ایران دارد.

این وزیر صهیونیست در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: «همانطور که امارات، مصر و اردن وارد [توافق] شدند، ممکن است سلطنت عمان، تونس، قطر و مالزی و تمام کشوها نیز وارد صلح با اسرائیل شوند».

مقامات رژیم صهیونیستی از سال گذشته تاکنون بارها اظهاراتی در خصوص احتمال عادی سازی روابط با کشورهای عربی از جمله قطر مطرح کرده‌اند؛ اما در پی این ادعاها، کشورهای مذکور به‌ویژه قطر رسما تأکید کردند تا زمانی که مسئله فلسطین بدون حل‌وفصل باقی مانده،‌ عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در کار نخواهد بود.

عیساوی فریج همچنین از «تحرکاتی مثبت» برای حل اختلاف میان امارات عربی متحده و تشکیلات خودگردان فلسطین سخن به میان آورد؛ روابطی که پس از عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با تل‌آویو متشنج شد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها