توافق اولیه ایران و عربستان برای بازگشایی کنسولگری‌ها

یک دیپلمات خارجی در عربستان به به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران و عربستان به توافق برای بازگشایی کنسولگری دست یافتند.

توافق اولیه ایران و عربستان برای بازگشایی کنسولگری‌ها

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات اعلام کرد: من فکر می‌کنم اعلام عادی سازی روابط شاید در چند هفته آینده اتفاق بیافتد.

این منبع آگاه که مستقر در عربستان است، گفت که دو طرف در آستانه توافق برای کاهش تنش بین دو کشور و جنگ نیابتی در منطقه در جریان دور آخر مذاکرات بودند.

وی که از جزئیات مذاکره بین دو کشور آگاه است، اضافه کرد که دو طرف "به احتمال بسیار زیاد" در دور جدید مذاکرات که احتمالا چند روز آینده برگزار می‌شود، بر سر "جزئیات نهایی به توافق" می‌رسند.

تلویزیون الاخباریه عربستان هفته گذشته گزارش داد که مذاکرات مستقیم و صادقانه بین دو کشور که ثبات در منطقه را در پی خواهد داشت، جریان دارد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز چند ماه گذشته اعلام کرد که ریاض خواهان رابطه ویژه و خوب با تهران است.

عربستان از سال 2015 با رهبری یک ائتلاف نظامی در جنگ داخلی یمن مداخله داشته و به گفته دیپلمات خارجی این کشور خواستار پایان جنگ در یمن است که میلیاردها دلار هزینه برای ریاض داشته است.

ایران نیز به علت تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده در چند سال گذشته متحمل مشکلات اقتصادی زیادی بوده که به گفته این دیپلمات، تهران درحالیکه چشم به احیای اقتصاد تحت تحریم خود دارد به دنبال فرصت‌های اقتصادی با ریاض می‌گردد.

یاسمین فاروق از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفت که اکنون شانس بزرگتری برای رسیدن به توافق وجود دارد زیرا عربستان مطمئن است که هیچ واکنش نظامی به حملات ایران وجود نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سامان بیگ
    0

    درود بر شما. جای خرسندی ماست که بالاخره همسایه جنوبی ما به دامن اسلام برگشته این موضوع رو بهتره سران صهیونیستی جمهوری آذربایجان و ترکیه توجه کنند .عربستان سعودی با ثروت افسانه ایی و نفت بسیار و از همه مهمتر تملک بیشترین تجهیزات نظامی و مزدوران بیشماری که در اختیار داره و همچنین ولیعهد سرکش عربستان سعودی در مقابل عظمت ایران سر تسلیم فرو آورد ترکیه و جمهوری آذربایجان که ول معطلند.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    بازی نقطه سر خط .... داریم با ادامه این سیاست خارجه و منطقه ای دور خود می چرخیم.... لعن و نفرین ابدی بر کرد میهن و قالیباف که طراح حمله و غارت و آتش زدن سفارت و کنسولگری عربستان بودند و مسئول بی آبرو و منزوی کردن کشور و مردم ایران.... و لعن و نفرت بر حاج بخشی که صف اول حمله به سفارت خانه ها و عامل کشتار حجاج در سال ۶۷ مکه بود .... !!!

  • عادل
    0

    هم اینکه یه کشوری بخواهد با ما ارتباط برقرار کنه میگویم تسلیم شده حرف بی معنی نباید برنی اگر فرار نظر بدی درست بنویس دنیا همه کشورها دوست بشن برای همه خوبه از ِلحاظ اقتصادی فرهنگی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها