رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان:

فرار «اشرف غنی» منجر به فروپاشی نظام افغانستان شد

رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: چالش‌ها در سیستم حکومت‌داری دولت پیشین، فساد اداری و انحصارگرایی از سوی غنی و در نهایت فرار وی، منجر به فروپاشی نظام افغانستان گردید.

فرار «اشرف غنی» منجر به فروپاشی نظام افغانستان شد

پس از نزدیک به دو ماه از فرار اشرف غنی از افغانستان، «عبدالله عبدالله»، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در گفت‌وگویی با رسانه هندی «ایندیا تودی» فرار غنی را علت اصلی فروپاشی نظام افغانستان دانست.

وی تاکید کرد که فرار غنی سبب شده تا مردم در وضعیت کنونی قرار بگیرند.

عبدالله گفت: «با فرار غنی وضعیت افغانستان به یک وضعیت پر از هرج و مرج مبدل گردید.»

رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان چالش‌ها در سیستم حکومت‌داری حکومت پیشین، فساد اداری و انحصارگرایی از سوی غنی را از مسایل مهمی دانست که سبب ایجاد فاصله میان مردم و دولت پیشین شده بود. به گفته عبدالله، این مسایل در نهایت منجر به فروپاشی نظام گردید.

عبدالله خاطرنشان کرد: «باید بگویم که نقص‌های زیادی در سیستم ما موجود بود که هیچ شکی در آن وجود ندارد. از این جمله انتخابات ناسالم یکی پی دیگری، عدم اعتماد غنی به مردم و رهبران کشور که باید شخص وی را در بیشتر این موارد مقصر دانست، فساد اداری و همچنین فاصله میان مردم و حکومت از موارد فروپاشی نظام بود.»

رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امضای توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان را عامل تامین نشدن صلح در افغانستان دانست. به گفته او، شماری از بندهای این توافقنامه بسیار ضعیف بود.

عبدالله گفت: «در نهایت توافق باید در جریان گفت‌وگوها صورت می‌گرفت، چیزی که من به آن اعتقاد داشته و دارم. این باید یک راه و مسیری می‌بود که پیش گرفته می‌شد. امضای توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان به‌گونه‌ای که آمریکایی‌ها با وجود مخالفت‌ها در درون حکومت آمریکا و همه جوانب دخیل، سر انجام منجر به عدم تامین صلح در افغانستان گردید.»

در بیست و چهارم مرداد با نزدیک شدن نیروهای طالبان به دروازه‌های کابل، اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و دو روز پس از فرارش رویترز به نقل از سفارت روسیه گزارش داد که او با خودش ۱۶۹ میلیون دلار را از این کشور خارج کرده است.

چندی پیش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان از آغاز تحقیقات در مورد این پرونده خبر داد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • بمان و بمیر
    0

    مثل ایرانی های با وفا کشته میشد خوب بود؟

  • حق
    0

    یک مشت مفسد

  • مدارا کن
    0

    هرکز این نیست خود عبدالله خان قدرت بیشتر از اشرف بود - امریکا سه سال بود با طالبان توافق کرده بود افغانستان بدلیل فرهنگ مردم به طالبان بدهد یک توافق بود قبل از اینکه امریکا برود خود مردم افغانستان دوست داشتن طالبان بیان پس اشرف یک قربانی بود چون طالبان توسط قطر با منابع مشترک گاز ایران تا دندان تشنه حکومت بودن یک برنامه حداقل 10 ساله بود طالبان فرستادن بهترین دانشگاهها سواد کشورداری یاد بگیرند همان کاری گه برادر رفسنجانی رحمت الله کرد پس بهترین کار امریکا کرد چون خون و ژن افغانستانی ها طالب پرست هستتند و هر کاری کنی نمی شود شاید 200 سال زمان نیاز است فرهنگ تغییر کند حتی این کار برای ایران هم تعریف شد تا از نفوذ کمونیست شوروی به ایران با حگومت اسلامی گرفته شود ولی امریکا فکر نمی کرد کمونیست از بین برود و شوروی به روسیه تبدیل شود یعنی کمک امریکا بدلیل این بود جلوی نفوذ شوروی به ایران گرفته شود اکثر تحلیل های امریکا اشتباه است یا از روی عمد این جرکت می کند تا مثل سوریه کارترای سلاح خوب بفروشند یعنی امریکا با یک تیر سه نشان می زند تضعیف چین و روسها / فروش برای هم پیمانها مثل اروپا - جلوی اعتماد ملت ها به اسلام می گیرد با داعش بوکوحرام طالبان اسلام را ضد حقوق بشر نشان می دهد و بهترین کار تکنولوژی خودشو در کشورهای اسلامی مثل لیبی یمن و افغانستان سوریه... امتحان می کند . تضعیف رفیق ها و دوستان ایران پدر اسد درآورد تا پشت ایران روسیه خالی شود هرکس با ایران رفیق بود تضعیف کرد

  • سامی
    0

    افغان های ترسو کشور رها کردن رفتن. به بخاطر جنگ نرفتن بخاطر خوش گذرونی رفتن اروپا وامریکا از رئیس جمهور ترسوش تاسرباز ومردان بی غیرت اش که فرار کردن. همه روباید یروز اعدام کرد..

  • سامی
    0

    الان هم افغان های ترسو اومدن توایران نون همه مارو بریدن ازهمه کارها حالا ببینید تمام کارها روباقیمت پایین میگیرن بخاطر فقط نون شب وشب بگذرونند اونجا. الان بیکاری دیگه بدتر میشه

  • سامی
    0

    مردم افغانستان عاشق طلبان هستن ازروز اول میخواستن کشور دادن چرانمیخواین واقعیت قبول کنید.

  • ناشناس
    0

    عبدالله عبداِلله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان چالش‌ها در سیستم حکومت‌داری حکومت پیشین، فساد اداری و انحصارگرایی از سوی غنی در نهایت منجر به فروپاشی نظام گردید! آقای عبدالله دیگر این سبک و سیاق برای عدم پاسخگویی کهنه و مندرس شده است شما خود بخشی از همان حکومت اشرف غنی بودید که بایست پاسخگو باشید. مشکل و چالش افغانستان، کنفرانس بُن در سال ۲۰۰۱ میلادی بود که اروپایی ها قبیله گرایی و فرقه گرایی مذهبی را در افغانستان، تحت عنوان حمایت از دمکراسی و حقوق بشر در راستای منافع راهبردیشان مشروعیت بخشیدند و وضعیت کنونی در افغانستان از پیامدهای ان کنفرانس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها