رزمایش مشترک ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش دیگری با نیروهای مسلح ترکیه و گرجستان در تفلیس خبر داد.

رزمایش مشترک ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» این رزمایش در «تفلیس»، پایتخت گرجستان با حضور پرسنل نظامی جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان آغاز شده است. در طول رزمایش حفاظت از پروژه‌های اقتصادی منطقه و انواع رزم در شرایط سخت تمرین خواهد شد. این رزمایش تا 8 اکتبر 2021 ادامه خواهد داشت.

جمهوری آذربایجان در حالی این رزمایش را با گرجستان و ترکیه آغاز کرده که روزهای 13 الی 16 مهرماه در نخجوان با ارتش ترکیه رزمایش نظامی برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان و ترکیه روزهای ۵ الی ۸ اکتبر (۱۳ الی ۱۶ مهرماه) رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهای ارمنستان برگزار خواهد کرد. منابع مطلع گفتند که بین روزهای پنجم الی هشتم اکتبر، مرحله جدیدی از رزمایش با عنوان«برادری استوار ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار خواهد شد و هدف از این رزمایش، توسعه همکاری میان نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان است.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تا کنون هیچگونه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با آذربایجان در نخجوان در دوره زمانی 5 الی 8 اکتبر در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان را تایید کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه نیز روز یکشنبه گفت که با هدف کمک به ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ترکیه عملیات مین زدایی و آموزش در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان را ادامه می‌دهند.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • براوو
    0

    آذربایجان مورچه بالدارشده، تاپروازنکرده باید بالش چیده بشه......

    نظرات شما -
    • مهرداد اول
      0

      درود به شرفت برادر

  • حسین اسلامی
    0

    فکر کنم خردوغان قصد داره گرجستان رو هم تحریک کنه باید روی خزر هم فکر کرد باید نقشه ترکیه رو نقش بر آب کرد

  • ناشناس
    0

    همش زیر سر روس ها و ترکیه اس .روسیه کشورهای سابق شوروی رو جوری مرزبندی کرده که همیشه در کشورهای سابق شوروی آتشی زیر خاکستر وجود داره از اوکراین بگیر تا ارمنستان با آذربایجان تا ازبکستان با تاجیکستان اگه درست مرزبندی میشد نخجوان باید مال ارمنستان میشد تا دست ترکیه برای همیشه از رسیدن به آسیای میانه کوتاه میماند و همچنین آذربایجان دو تیکه نمیشد

  • جلال
    0

    بدجوری سرایران بی کلاه ماند

  • سیدحسن حسینی
    0

    سلام ای کاش فقط دیپلماتهای ایرانی از گفتن جملات کلیشه ای و ژست دیپلماتیک دست برداشته و دیگر نگویند کشورهای همسایه را به خویشتن داری دعوت میکنیم یا از واژه های جلوگیری از تنش منطقه یا بگویند به حریم مرزهای همدیگر احترام بگذارند بلکه امروز و در دنیایی که دیپلماسی مذاکره نشانه خرد و انعطاف کشور است همانقدر برای دهکده های تازه استقلال یافته از فروپاشی شوروی و کشورهایی که عقبه تاریخی و اصالت انان در نقشه واعتبار ایران زمین معنا پیدا میکند میتواند خطر افرین یا بهتر بگویم ریسک پذیر هم باشد به تجربه ثابت شد منطق چماق و افند در حمله به عین الاسد تشکیل حشدالشعبی انفجارات امارات و ارامکوه همان صلابت و ابهت وغرورافرینی را رقم زده که عربستان در ترس و تمنا به دولت عراق متوسل شده با ایران این شاهزاده بی خرد سعودی را ببخشد و طالبان درهمسایگی ما چهره موجهه تری به خود بگیرد حالا گویی در پس کوههای قفقاز صدای شکستن هیمنه امریکایی در عین الاسد به گوش الهام علی اوف اوف نرسیده و قدری در پس کوچک زاده ترکیه و کودک کش اسرائیل عربده بکشد

  • حسین
    0

    ما نباید به بی ریشه ای مثل اردوعان این قدر بها می دادیم که امروز هر چه نقشه کثیف را برا ی ما بکشد ما باید در ترکیه مشکل افرینی کنیم ما باید به اقتصاد امنیت وتوریست تر کیه ضر به بزنم ما بای گاه بی گاه ادعای بخشهای که رصا خان بی عر صه وا گدار کرده طلب کنیم

  • ح م
    0

    آمریکا ترکیه رو جلو انداخته تا مرزهای شمالی ایران و روسیه رو تضعیف کنه و ازجنوب اعراب رو به جان ایران بندازه و از شرق طالبان مورد حمایت پاکستان و خوب که به هدفش رسید با حمله ای برق آسا باکمک روسیه و ایران رو نابود میکنه و در آن طرف رو هم به جان چین می اندازن و لپ کلام ایران روسیه چین دیر بجنبند قافیه رو به غرب باختن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها