افزایش تنش نظامی در مرز الجزائر و مغرب

منابع عربی از تنش نظامی در مرز مشترک الجزائر و مغرب و تهدید الجزائر به تشدید اقدامات علیه رباط خبر دادند.

افزایش تنش نظامی در مرز الجزائر و مغرب

در پی بروز تنش نظامی در مرز مشترک مغرب و الجزائر یک دیپلمات الجزائری به اتخاذ تصمیماتی فراتر از قطع روابط و بستن حریم هوایی به روی مغرب و تشدید اقدامات علیه این کشور تهدید کرد.

«عمار بلانی» دیپلمات الجزائری که در حال حاضر منصب فرستاده این کشور در منازعه صحرای غربی و مغرب عربی را بر عهده دارد، گفت که الجزائر احتمالا به تشدید اقدامات علیه مغرب و اتخاذ تصمیماتی فراتر از قطع روابط روابط و بستن حریم هوایی روی خواهد آورد.

وی بدون اشاره به ماهیت این اقدامات، گفت که «غیر ممکن است به اتخاذ اقدامات بیشتر روی نیآوریم».

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، اظهارات این مسئول الجزائر پس از آن بیان شد که پنجشنبه گذشته مرز بین الجزائر و مغرب شاهد تنش بود و ارتش الجزائر ساعاتی پس از تصمیم این کشور برای بستن حریم هوایی به روی مغرب، رزمایشی را در خط تماس مرزی با شرقی الجزائر در منطقه واد زلمو واقع در ناحیه بوعرفه برگزار کرد و از ساکنان منطقه نیز خواسته بود اراضی این منطقه را تخلیه کنند.

الجزائر ماه مارس گذشته نیز کشاورزان مغربی را از اراضی «واحة العجرة» بیرون کرده بود.

نیروهای نظامی مغرب نیز در واد زلمو حضور دارند و نیروهای الجزائر مجبور شدند به پشت نوار مرزی منتقل شوند اما برخی رسانه‌ها از بازگشت نیروهای الجزائر به واد زلمو به منظور وادار کردن نیروهای مغرب به خروج از این منطقه خبر دادند.

سفر اخیر «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به مغرب و اظهارات وی علیه الجزائر در خاک مغرب، باعث بروز اختلافات بین این دو کشور شده است.

در پی این اظهارات «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزائر قطع روابط دیپلماتیک این کشور با مغرب به دلیل «رویکردهای خصمانه رباط» را اعلام کرد و گفت که الجزایر، سیاستهای یکجانبه مغرب را نمی‌پذیرد و «روشن است که مغرب از اصولی دست برداشته است که روابط الجزایر با مغرب را عادی می‌کند».

وی در واکنش به اظهارات لاپید در جریان سفرش به مغرب گفت: «از سال ۱۹۴۸، هیچ وزیر اسرائیلی از هیچ کشور عربی، علیه یک کشور عربی دیگر، اظهارات خصمانه مطرح نکرد».

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها