آلمان به کشورهایی که در حال جنگ هستند جنگ‌افزار صادر می‌کند

آلمان به امارات، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و مصر که در درگیری‌های مسلحانه منطقه‌ای درگیرند تجهیزات نظامی از جمله جنگ‌افزار سنگین صادر می‌کند؛ اقدامی که مغایر تعهد دولت ائتلافی فدرال است.

آلمان به کشورهایی که در حال جنگ هستند جنگ‌افزار صادر می‌کند

فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) از دولت فدرال درباره صادرات تجهیزات نظامی و جنگ‌افزار به کشورهایی که در حال جنگ هستند پرسیده بود. پاسخ دولت که نسخه‌ای از آن به مجله اشپیگل رسیده، بیانگر عدم پایبندی اتحادیه احزاب مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان به توافقنامه‌ای است که برای تشکیل دولت ائتلافی در بهار ۲۰۱۸ امضا کردند.

در پاسخ دولت به پارلمان آمده است که ارزش تجیهزات صادر شده به این گونه کشورها میلیاردها یورو است.

مصر، به عنوان نمونه، در سال‌های اخیر دست‌کم دو میلیارد یورو زیردریایی و ناوچه از آلمان وارد کرده است.

به گزارش دویچه وله قطر ۷۳۱ میلیون یورو برای تجهیزاتنظامی آلمانی هزینه کرده و از جمله تانک لئوپارد خریده است. این کشور یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی در جنگ یمن است.

امارات متحده عربی هم در این جنگ شرکت دارد، با وجود این ۳۴۰ میلیون یورو جنگ‌افزار از آلمان دریافت کرده است.

موضع پرسش‌برانگیز در برابر عربستان

مجوزهای صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی در دوره چهار ساله دولت فعلی معادل ۴۵۷ میلیون یورو بوده است.

پس ازقتل روزنامه‌نگار عربستانی، جمال خاشقجی، دولت آلمان صادرات به عربستان را متوقف کرد. اما اکنون اشپیگل می‌نویسد که با وجود این، آلمان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود دو میلیون یورو تجهیزات نظامی به عربستان فرستاده است. بنا بر گزارش وزارت اقتصاد آلمان، این تجهیزات برای حفاظت از فرودگاه‌های غیرنظامی و برنامه‌های عمومی دولت عربستان به‌کار رفته‌اند.

ترکیه هم که به‌ویژه در جنگ لیبی درگیر است، در سال جاری میلادی برای واردات تجهیزات نظامی از آلمان ۱۱ میلیون یورو پرداخته است. مجموع صادرات تجهیزات نظامی آلمان به این کشور در چهار سال گذشته حدود ۸۳ میلیون یورو بوده است.

اشپیگل به نقل از سویم داغدالن، نماینده حزب چپ در بوندس‌تاگ نوشته است، صادرات تجهیزات نظامی به این کشورها "اعلام ورشکستگی اخلاقی احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی" به‌شمار می‌رود که "در درجه نخست به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن می‌زند".

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها