اوکراین: روسیه بیش از ۵۰ تاتار کریمه را بازداشت کرده است

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند، بیش از ۵۰ تاتار کریمه توسط افسران اجرای قانون روسیه دستگیر شده‌اند.

اوکراین: روسیه بیش از ۵۰ تاتار کریمه را بازداشت کرده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ "لودمیلا دنیسووا"‌ سفیر حقوق بشر اوکراین گفت، سرویس امنیت فدرال روسیه پنج تن از فعالان اقلیت کریمه از جمله "نریمان جلال"، معاون رئیس مجلس نمایندگان تاتارهای کریمه را در یورش به خانه آنها دستگیر کردند.

در واکنش، بیش از ۵۰ تاتار کریمه در مقابل شعبه سرویس امنیت فدرال روسیه در شهر سیمفروپل کریمه تجمع کردند.

دنیسووا در صفحه فیسبوک خود نوشت: در نتیجه این تجمع، این افراد دستگیر شده‌اند. آنها را با زور و ضرب و شتم وارد اتوبوس کردند و به پاسگاه‌های مختلف پلیس در سراسر کریمه بردند و بدون حضور وکیل، از آنها بازجویی می‌کنند.

وی با بیان اینکه دو خبرنگار هم در بین بازداشتی‌ها هستند، از جامعه بین‌الملل خواست تا از تمامی اهرم‌های فشار خود به منظور پایان دادن به سرکوب علیه جمعیت بومی کریمه استفاده کند.

مقام‌های روسیه و کریمه هنوز درباره این رویداد اظهارنظری نکرده‌اند.

دولت مسکو در ۲۰۱۴ کریمه را به روسیه الحاق کرد، اقدامی که از سوی بسیاری از کشورهای جهان محکوم شد. روس‌های کریمه که اکثریت ۲.۳ میلیون نفری جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند، از این اقدام دولت مسکو حمایت کردند اما تاتارهای کریمه که ۱۵ درصد از جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند، مخالف آن هستند.

تخمین زده می‌شود که ۳۰ هزار تاتار از ۲۰۱۴ از کریمه گریخته‌اند.

برخی که در این شبه جزیره مانده‌اند، از سوی مقام‌های روسی سرکوب شده‌اند. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، حدود ۸۰ تاتار کریمه هم با اتهامات گوناگون روبر شده و ۱۵ فعال هم مفقود هستند.

اخیرا نیز، اوکراین میزبان "پلتفورم کریمه" نشستی بین‌المللی با هدف ایجاد فشار بر روسیه بابت این الحاق، بود. سرنوشت تاتارهای کریمه یکی از مسائل کلیدی در این نشست بود.

وزارت خارجه اوکراین گفته که این دستگیری‌های جدید به دلیل مجازات افرادی است که در نشست مذکور شرکت داشتند و بیانگر دور جدیدی از سرکوب‌ها از سوی روسیه با هدف ارعاب و تهدید نمایندگان تاتارهای کریمه و بیرون کردن آنها از این شبه‌جزیره است.

در همین راستا، ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توئیت روز شنبه خود خواستار آزادی تاتارهای بازداشتی کریمه شد و نوشت: اشغالگران کریمه یکبار دیگر تاتارهای این شبه جزیره را تحت پیگرد قرار داده‌اند. یورش‌های منظم و بازداشت‌ها در خانه‌های این افراد صورت می‌گیرد. تمام آنهایی که بازداشت شده‌اند، باید آزاد شوند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها