۲۰ سال هزینه برای یانکی ها/ هزینه جنگ افغانستان برای آمریکا چقدر بوده است؟/ جدول

آمریکا از افغانستان گریخت. به یک دلیل ساده: خسارت فاجعه بار اقتصادی حضور نظامی. هزینه هایی که ارتش آمریکا در طول جنگ افغانستان داشت، چقدر بود؟

۲۰ سال هزینه برای یانکی ها/ هزینه جنگ افغانستان برای آمریکا چقدر بوده است؟/ جدول

به گزارش خبر فوری ، شاید هیچ کس گمان نمی کرد پایان جنگ آمریکا و افغانستان این چنین باشد. 20 سال حضور در کشور افغانستان، آن همه هزینه و سرانجام هم فرار. بدون شک جنگ افغانستان هیچ دستاوردی برای آمریکا نداشت و مدیریت خروج سربازان از این کشور و دادن سلاح های مختلف به طالبان، نشان داد این کشور (ایالات متحده) بازنده تمام عیار جنگ افغانستان بوده است.

از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، زمزمه خروج کامل آمریکا از همسایه شرقی ایران شنیده شد. ترامپ تاجرمسلک خوب فهمیده بود که حضور نظامی یانکی ها در افغانستان چه هزینه سنگینی روی دست دولتش می گذارد. از این رو، سعی کرد مقدمات خروج کامل آمریکا از افغانستان را فراهم کند. عمر دولت ترامپ به قطعی کردن این طرح نرسید. او تنها توانست در نشست دوحه با طالبان به توافق برسد و باقی کار را به رقیب دموکراتش، جو بایدن سپرد. بایدن کار ترامپ را به پایان رساند و سربازان آمریکایی را از غرقاب افغانستان نجات داد اما این کار را به قیمت آبرویش به سرانجام رساند.

حالا که سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شده اند می توان بهتر به ابعاد مختلف این جنگ 20 ساله پی ببریم. شاید مهم ترین پرسشی که اکنون مطرح است این است که هزینه جنگ افغانستان برای آمریکا چقدر بوده است؟ بررسی گزارش های مختلف نظامی داخل و خارج آمریکا اعدادی را نشان می دهد که بسیار عجیب بوده و نشان از وسیع بودن هزینه این جنگ دارند.

این هزینه ها هم ارتش آمریکا را هدف قرار داده اند و هم مردم افغانستان را. جدول زیر بخشی از این هزینه ها را نشان می دهد.

شاخص

هزینه

هزینه کل

2260 میلیارد دلار

تلفات انسانی (شامل غیرنظامیان و نظامیان افغانستانی)

241000 نفر

افراد مجبور به مهاجرت

3 میلیون

بی خانمان

4 میلیون نفر

فناوری، تحقق و وسائط

300 هزار دلار سالانه برای هر سرباز

اسلحه و تجهیزات

28000 دلار سالانه برای هر سرباز

آموزش

175000 دلار هزینه آموزش سالانه هر سرباز

حقوق

45000 دلار متوسط حقوق سالانه هر سرباز

سایر هزینه های سالانه (برای گسترش، حمل و نقل، عملیات، ساخت و ساز، تحقیق و توسعه و نگهداری تجهیزات)

1.5 میلیون دلار

جدول بالا هزینه های کلی جنگ 20 ساله آمریکا را نشان داد. این هزینه ها شامل هزینه مالی و جانی است که به افغان ها و آمریکایی ها وارد شد. در کنار این، خود ارتش آمریکا نیز در طول حضورش در افغانستان هزینه هایی را متحمل شد که بد نیست به آنها نیز اشاره داشته باشیم.

جدول زیر به مهم ترین هزینه های ارتش آمریکا در طول جنگ افغانستان می پردازد.

شاخص

هزینه

تعداد کل سربازانی که حداقل یک بار به افغانستان اعزام شده اند

781000 نفر

سربازان نیروی زمینی

495000 نفر

سربازان نیروی هوایی

123000 نفر

سربازان نیروی دریایی (تفنگدار دریایی)

114000 نفر

تعداد سربازانی که 5 بار یا بیشتر به افغانستان اعزام شده اند

28267 نفر

تعداد کل کشته شدگان

2400 نفر

تعداد غیررسمی کشته شدگان

بیش از 7500 نفر

آمار رسمی مجروحان غیرسرپایی

20000 نفر

آمار غیررسمی مجروحان غیرسرپایی

35000 نفر

این ارقام و اعداد در حالی مطرح است که ارتش آمریکا بخش وسیعی از سلاح های خود را هم تحویل طالبان داده است و این اتفاق بیش از موارد بالا برای آنها رسوایی به وجود آورد.

جدول زیر سلاح هایی که طالبان از آمریکایی ها گرفته اند، را نشان می دهد:

نوع سلاح

مدل

تعداد

هواپیما

جنگنده A29

6

هواپیما

حمل و نقل C130

4

هواپیما

Cessna 208

28

راکت

70 میلیمتری

100 هزار

توپخانه

کششی و ثابت

176

هلی کوپتر

Mi17

33

هلی کوپتر

MD530

43

هلی کوپتر

UH-60 Blachhawk

33

مسلسل معمولی

....

359 هزار

رگبار

...

64 هزار

تفنگ کمری

....

126 هزار

خودرو زرهی

MII3

169

خودرو زرهی

MxxPro

155

کامیون

....

8 هزار

بنابراین، به خوبی مشخص است که آمریکا چه رسوایی در افغانستان به بار آورده است. شاید حالا معنی این سخن را دریابیم که بعد از شکست ویتنام، جنگ افغانستان بزرگترین ضربه به ارتش آمریکا در 100 سال اخیر بوده است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • خدامراد
    0

    امریکا اصلا ضرر نکرد این چند سال که ان جا بود تمام معادن افغانستان را برد هر چه اورده بود ده برابر برد

    نظرات شما -
    • .
      0

      مش خدا مراد افغانستان معادن دست نخورده زیاد دارد

  • علیرضا
    0

    میشه لطف کنید عین همین آمار رو برای ایران در زمان حضور در سوریه بدید ما هم با همین فضاحتی که برای آمریکا گفتید از اونجا اخراج شدیم لطف کنید آمار بدید بعدیش نوبت عراقه که داره با همین شرایط گربه میرقصونه و بخاطر باج دادن بهش تو تابستون مردم خودمون رو بدون آب و برق گذاشتیم ووووو زیادن لطف کنید به همین مردمی که میفرمایید شما خادمشون هستید گزارش امور رو بدید ممنون

    نظرات شما -
    • م
      0

      دولت سوریه دست ایران را در منافع اقتصادی این کشور باز گذاشته بود ولی دولت روحانی دلش را فقط به اروپا و آمریکا خوش کرده بود. دوم اینکه ایران همچنان حضور دارد

  • بی نام
    0

    لطفا هزینه جنگ ایران در سوربه لبنان عراق یمن هم فاکتور کنید

    نظرات شما -
    • .
      0

      یک هزارم این مبلغ .به بهای هژمونی و برگ برنده در هر مذاکره ای. افزایش قدرت چانه زنی. زمینه سازی برای بهره برداری اقتصادی و ....که درک این موارد و موارد دیگر ژرف اندیشی می‌خواهد.

  • ایرانی
    0

    اصلی ترین دلیل خارج شدن آمریکا از افغانستان این بود که حضور او در آنجا به نفع چین بود .آمریکا در تمام جنگهای خاورمیانه ازلیبی وسوریه وعراق وافغانستان زیرساختهای این کشورها را نابود کرد وعدم تولید در این کشورها آنهارا به اجناس ارزان چینی سوق داد او هزینه کرد کشت وکشته دادولی چین بدون هزینه میلیاردها دلار سود کرد.حال بعد از بیست سال متوجه شده که هرچه کرده به نفع منافع چین بوده .ازطرفی با متحدان پیر خود مثل اروپا وژاپن پرهزبنه وپرتوقع وکارگران 6000دلاری خود توان مقابله با کارگر 500دلاری چینی را درتولید کالای ارزان ومقابله باچین را ندارد ازطرفی دول عربی مثل عربستان ذاتا تنبل وغیر کارآمدند پس دراین مدت از لحاظ جمعیت فعال وارزان از چین سالها عقب مانده لذا با تغییر رویکرد ناگهانی سعی دارد به جای جنگ و استکبار واسلحه کشیدن وهزینه های که نهایتاجزآبروریزی وخونریزی چیزی ندارد از در استعمار وارد شود وبا آوردن کارخانه به این مناطق به کارگر ارزان دست یافته تا باچین مقابله کند.گرچه بازسازی چهره خود ممکن است سالها طول بکشد ولی به قول معروف هر چه زودتر جلو ضرررا بگیری منفعت است.مطمئن باشید به زودی از دیگر کشورها نیز عقب نشینی میکندواز در دیگر وارد میشود .او ابتدا با ارسال سفیران نیابتی خود که درشرکتهای آنها سهام عمده دارد مثل ژاپن وکره وبعضا اروپا جای پای خود را درصنایع این کشورها باز میکند.

  • احمد شاه مسعود
    0

    همه چیز را با پول مقایسه نکنیم.شوخی نیست زیر دماغ پوتین ۲۰ سال .....والان هم امریکا اراده کند وارد افغانستان میشود.شناخت کامل از پتانسیل افغانستان، وجالب دید مثبت مردم افغان ( یک ناجی) و درصورت حضور( حتمی)مجدد همسایگی با ۲ کشور مهم در سیاست خارجی امریکا= چین و ایران وباقی ماجرا

  • ایرانی
    0

    تاریخ را از نیمه آغاز نکن مسئله خروج از منطقه از زمان اوباما آغاز شد .پس اگر از زمان اوباما یا ترامپ خروج مطرح شده اسمش فرار نیست.تازه این هزینه ها که مطرح میشه چیزی به مردم نرسیده ولی حضور آمریکا موجب تحولی بسیار قابل تحسین در مردم افغانستان شده است و این مقاومت برای فرار از حکومت مشی کودن پر مدعا و مقامتهای مردمی نشان از زمینه های بیداری مردم افغان است.در قرن 21 ملاهای عقب مانده ادعاهای امیرالمومنینی دارند یکی نیست که از ایشان سئوال کند احمقها فرض کنیم از صبح تا شب هر روز نماز میخواندید از این نماز شماها چی به مردم رسیده که خود امیرالمومنین میخوانید .

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      تحول بزرگ قابل تحسین مثلا چچی بوده ؟رشد چندین برابری کشت خشخاش مثلا ؟امنیت مثلا؟فساد دولت دستنشانده ؟یا پرورش چند صد عنصر مزدور که تا طالبان یه ترقه زد زپرتشون وارفت؟وراهی دوبی و انگلیس شدند و مردمی که لفظش دایما لقلقه زبانشان بود رو تنهاگذاشتند؟

    • پاسخ به ایرانی
      0

      اینهمه تحول را که میگی کو؟ کشت خشاش 45 برابر شدن ویک عده آدم بی ایمان وترسو رو تادندون مسلح کردن وآموزش دادن ودرعوض یه هفته دوام نیاوردن عجب تحول شگرفی ؟!هروقت به کشوری رفتی اسلحه کشیدی مطمئن باش به رویت اسلحه میکشند حتی اگر پیامبر علم وترقی ورفاه باشی .

  • تورج میرآب
    0

    فقط گول نخورین آمریکا دهنش آسفالت بشه هم بازم خطرناکه فریبنده و به جهال یک قوم دل میبنده فعلا که مردم افقانستان هر روز زندگی نمیکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها