وزیر دفاع انگلیس: آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

وزیر دفاع انگلیس در اظهارنظری جنجال‌برانگیز به خروج خفت‌بار و سراسیمه نیروهای خارجی از افغانستان اشاره و تصریح کرد که ایالات متحده دیگر یک ابر قدرت نیست.

وزیر دفاع انگلیس: آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

«بن والاس» این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی اسپکتیتور مطرح کرد و افزود؛ ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی هم نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است. او به طور مستقیم نامی از ایالات متحده نبرد اما نزدیکان او با اشاره به افزایش تنش‌ها بین دو سوی اتلانتیک بر سر خروج از افغانستان می‌گویند که مقصود او آمریکا بوده است.

والاس با اشاره به اینکه انگلیس هم طی نیم قرن گذشته نتوانسته یک ارتش عظیم را مستقر کند تصریح کرد که این کشور هم ابرقدرت به شمار نمی‌رود. وی افزود؛ بخت با انگلیس همراه بود که طالبان اقدام تلافی‌جویانه انجام نداد در غیر این صورت «اوضاع افتضاح می‌شد».

والاس بر خلاف اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره ارزیابی نهادهای اطلاعاتی مبنی بر اینکه کابل تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) سقوط نمی‌کند افزود که او تصور می‌کرد بازی در افغانستان تمام شده و دولت اشرف غنی در ماه جولای سقوط می‌کند. به این ترتیب به روند خروج دیپلمات‌های انگلیسی و مترجم‌های افغان سرعت بخشیده خواهد شد.

این درحالیست که دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در نشست ویژه کمیته روابط خارجی مجلس عوام عنوان کرد که ارزیابی‌ نهادهای اطلاعاتی تا پیش از خروج نیروهای ناتو از افغانستان این بود که اوضاع امنیتی این کشور به تدریج وخیم خواهد شد اما بعید است که دولت تا پایان سال سقوط کند. وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه ارزیابی سایر اعضای ناتو از اوضاع افغانستان مشابه انگلیس بود افزود که دولت لندن برای وخامت اوضاع افغانستان (نه سقوط کابل) تدابیری را در نظر گرفته بود.

راب در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس با وجود تصمیم آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان در این کشور نماند، یا ائتلافی را با سایر اعضای ناتو در این زمینه تشکیل نداد عنوان کرد که نه تمایل و نه امکان جبران قوای نظامی آمریکا وجود نداشت.

جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی زد.

منبع: خبرآنلاین

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • اکبر دقیق
    0

    ایران ابر قدرته.......

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      فقط باسه مردم خودش .بخاطر همین این همه کشتار کرونایی داریم

  • ناشناس
    0

    بچه روباه کرک پر ریخته خیلی وقت امریکا عددی نیست تازه فهمیدی فقط یال کوپال هستش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امریکا از زمانی که حزب الله در لبنان قدرت گرفت افولش شروع شد خروج از افغانستان وحالا از سوریه از تیز هوشی بایدن است که بازیگران منطقه ای نباید اجازه خروج را به امریکا بدهند تا تجدید قوا کند آنقدر در خلیج فارس عراق سوریه لبنان ودر یمن باید درگیر نگه دارند تا رقیب اقتصادی اش چین قدرت لازم را بدست آورد واز طرفی هم قدرتهای منطقه ای همچون هند برزیل آرژانتین ایران وروسیه بتوانند از نظر اقتصادی ونظامی به قدری فاصله را کم کنند تا عملٱ امریکا چیزی برای گفتن نداشته باشدنکته مهم نفت وعربستان است که پاشنه آشیل امریکاست که به آن باید فکری شود

  • ص _ ن
    0

    بن والاس وزیر دفاع انگلیس : با شجاعت به آمریکا فهماند که دیگر ابر قدرت نیست درود بر مقاومت مردمی که آمریکا را با خفت و خاری بیرون کردند

    نظرات شما -
    • هویج
      0

      طالبان را چه کشوری با دمپایی آورد ؟؟؟ آمریکا نرفته . طالبان نماینده آمریکااست نیازی به حضور فیزیکی نداره . البته این حقیقت رو مغز های زنگ زده درک نمی کنند در واقع نمی خواهند درک کنند چون تلخه .

    • محمد
      0

      هویچ جان یعنی آمریکا ۵۰هزار نفر از نمایندگان خودش رو کشته تواین ۲۰سال ؟

  • متفاوت
    0

    الحق که زاده روباه پیری ، خوب بلدی تحریک کنی.

  • حسین اسلامی
    0

    هدف بعدی عراق هست باید از اونجا هم خارج بشه

  • کاربر ناشناس
    0

    البته جرات نکرده بگه ایران ابر قدرتی شده که امریکا چه برای انتخابات رئیس جمهورهاش باید اول موضع و برنامه های خودشون رو درباره ایران بگن تا از شانس بالاتری برخوردار بشن و همینطور دیگه بدون اجازه ایران نمیتونه تو خاورمیانه حرکتی انجام بده اینه ارزش انقلابی که با خون شهدا پایدار شده نه مثل زمان شاه که یه تفیلی مثل بن سلمان بودیم که بهمون می گفتن گاو شیرده درسته که همه جور با نفوذی هاتون چوب لای چرخ گذاشتین ولی اگر خداوند چیزی رو بخواهد همه افریده ها هم تلاش کنن که محقق نشه خدا امرش رو محقق میکنه چه خوششون بیاد چه بدشون بیاد قابل توجه کسایی که میگن چهل سال بدبخت شدیم انگار زمان شاه بودن زندگی های لاکچری الان رو میتونستن داشته باشن کی اون موقع توخیابون اینقدر ماشین های مدل بالا بود خونه ها کی اینقدر لاکچری و تجملاتی بود کی مسافرت ها خارجی اینقدر زیاد بود الان طبقه متوسط هم خودش یه ماشین زنش یه ماشین بچه اش هم یه ماشین داره سالی یک بار دوبی یا ترکیه میره تو خونشون بری مبل و پرده اخرین مدل رو دارن انوقت همش هم ناله میکنن بنده خدا زمان شاه یه پیکان فکستنی اگر کسی میتونست بخره جور همه فامیل رو میکشید دیگه معروفه مسافرت های ده نفره با پیکان فقط احمق‌ها به عقب برمیگردن سطح سواد زن ها با اون موقع قابل قیاس نیست مطالعه هم خوبه بعضی بی سواد ها داشته باشن ثریا وقتی ایران اومد گفته که تهران حتی کاخ گلستان اب لوله کشی نداشت و به خاطر اب الوده حصبه گرفتم البته نه زمان ناصرالدین شاه ها زمان محمد رضای عزیز منظورشون هست بقیه مردم هم که تو جوب رخت میشستن و از اب استفاده میکردن

  • مرضیه
    0

    آمریکا باشه نباشه،چه فرقی می‌کنه به حال ما؟؟؟

  • فتاحی
    0

    این قدرت ایرانه که وادار به اعترافشون کرده .

  • رمضانی
    0

    آمریکا خیلی وقته رو به قبله شده . ابرقدرت واقعی دنیا چه دوست داشته باشیم یا نه چینه . آمریکا در سوریه ، عراق ، لبنان ، افغانستان و.... بازی را به روسیه ،چین وایران واگذار کرده وضعیت شکننده و رو به افول آمریکا در صحنه بین المللی دقیقا مشابه وضعیت جسمی رئیس جمهورش بایدن است .

  • ناشناس
    0

    خدا کند همین طور به افول وزوالش بیانجامد وما نیزازشر تحریمهای کمرشکن اقتصادی این کشورزورگو رها شویم.

  • مرغ پخته
    0

    اگر بگویی ایران قدرتمند است خوشحال‌تر میشویم

  • ص _ ن
    0

    وزیر دفاع انگلیس : به خوبی به آمریکا فهماند که دیگر ابر قدرت نیست . آن کشور رو به افول است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها