چه مقام‌ها و از کدام کشورها در اجلاس بغداد حضور دارند؟

ورود هیات های مشارکت کننده در اجلاس یک روزه بغداد تحت عنوان «همکاری و مشارکت» پیش از ظهر امروز شنبه با ورود هیات سعودی تکمیل شد.

چه مقام‌ها و از کدام کشورها در اجلاس بغداد حضور دارند؟

هیات های شرکت کننده در اجلاس شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عربستان سعودی، فرانسه، کویت، اردن، مصر، امارات و قطر به علاوه دبیران کل اتحادیه عرب و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس هستند.

کشورهای مصر و فرانسه در سطح روسای جمهور، قطر در سطح امیر ، امارات در سطح حاکم دبی، کویت در سطح نخست وزیر، اردن در سطح پادشاه این کشور و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عربستان سعودی در سطح وزیران امور خارجه در این اجلاس یک روزه شرکت کرده اند.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر، «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر، «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «صباح خالد الحمد الصباح» نخست وزیر کویت و «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و رییس هیات اماراتی، سرانی بودند که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق از آنها استقبال کرد.

«حسین امیرعبداللهیان»، «احمد چاووش اوغلو»، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و عربستان سعودی به علاوه «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیگر مقاماتی بودند که مورد استقبال «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در فرودگاه بین المللی بغداد قرار گرفتند.

«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه یکی از غایبان این اجلاس است که حسین امیر عبداللهیان در بدو ورود به بغداد از عدم دعوت او به این اجلاس انتقاد کرد.

دولت عراق گفته است که این اجلاس با هدف ارتقای شراکت اقتصادی بین کشورهای منطقه و کاهش تنش ها و اختلافات منطقه ای برگزار شده است.

امانوئل مکرون در کنفرانس خبری مشترک با «برهم صالح» همتای عراقی در فرودگاه بغداد گفت که ایده این کنفرانس را یکسال قبل در جریان سفر او به بغداد با مقامات عراقی مطرح کرد و امروز خوشحال است که شاهد اجرایی شدن این ایده است.

اجلاس بغداد قرار است امروز (شنبه) با حضور همسایگان عراق به استثنای رییس جمهوری سوریه و برخی کشورهای منطقه و خارجی برگزار شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین شرکت کنندگان در این اجلاس به شمار می رود.

علاوه بر همسایگان عراق، کشورهای قطر، امارات و مصر همراه با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و ژاپن نیز به این اجلاس دعوت شده اند.

عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار می شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بینام
    0

    تو مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به جز ریس جمهور افغانستان و عراق بقیه در سطح بسیار پایین شرکت کردند اما تو کنفرانس بغداد ریس جمهور مصر فرانسه امیر قطر و... شرکت میکنن یعنی اعتبار بین المللی دوستان عزت واعتبار به زور ویا به گفتن مردم نیست به عمله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها