سهم استان ها از کابینه رئیسی؛ تهرانی ها پیشتاز شدند +جدول

چهار تن از وزیران کابینه سیزدهم متولد استان تهران هستند و بعد از آن استان های فارس، همدان و اصفهان سهم بیشتری از کابینه گرفته اند.

سهم استان ها از کابینه رئیسی؛ تهرانی ها پیشتاز شدند +جدول

۱۸ تن از وزیران پیشنهادی کابینه سیدابراهیم رئیسی توانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم را کسب کنند. میانگین سنی آنها ۵۳ سال است که ۵ سال از دولت پیشین جوانتر شده است.

مسن ترین وزرای کابینه سیزدهم احمد وحیدی، وزیر کشور و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۶۳ سال هستند؛ و جوان ترین عضو کابینه هم حجت عبدالملکی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.

سهم استان ها از کابینه سیزدهم چقدر است؟

نکته جالب توجه در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس تکرار یک انتقاد از سوی نمایندگان مختلف بود.منتقدان معتقد بودند باید سهم استان آنها در معرفی وزیر در نظر گرفته می شده است و این نکته را به عنوان یک نقطه منفی در کابینه سیزدهم مطرح می کردند. فارغ از درست بودن یا نبودن چنین نقدی به کابینه آن هم در جریان بررسی صلاحیت وزرا که باید نگاه ملی و کلان در نطق موافقان و مخالفان حاکم باشد، این سوال مطرح است که سهم استان ها از کابینه سیزدهم چقدر است؟

براساس بیوگرافی منتشر شده از ۱۸ وزیر دولت رئیسی، چهار وزیر متولد تهران هستند و سه وزیر نیز به استان فارس می رسند. وزرای دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی استان همدان هستند و زادگاه وزرای امور خارجه و صنعت و معدن نیز استان سمنان است.

زادگاه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با ۴۱ سال سن به استان کردنشین کرمانشاه می رسد و وزیر بهداشت هم متولد سراب آذربایجان شرقی است. اهالی استان اصفهان هم ساداتی نژاد و علی اکبر محرابیان را در کابینه دارند و استان گلستان هم با حضور احسان خاندوزی در وزارت اقتصاد یک سهم از کابینه رئیسی گرفته است. استان مرکزی هم سهم خود را در وزارت علوم و با حضور محمدعلی زلفی گل گرفته است واستان خراسان جنوبی هم وزیر اطلاعات را در کابینه دارد.

در جدول زیر سن و زادگاه اعضای کابینه سیزدهم مرور شده است؛

وزارت‌خانه

وزیر دولت سیزدهم

سن

محل تولد

ارتباطات و فناوری اطلاعات

عیسی زارع‌ پور

۴۱ ساله

اسلام آباد غرب

اطلاعات

سید اسماعیل خطیب

۶۰ ساله

قائن خراسان جنوبی

اقتصادی و امور دارایی

احسان خاندوزی

۴۱ ساله

گرگان

امور خارجه

حسین‌ امیرعبداللهیان

۵۷ ساله

دامغان

بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

بهرام عین‌اللهی

۶۳ ساله

سراب

کار، تعاون و رفاه اجتماعی

حجت‌الله عبدالملکی

۴۰ ساله

شهرری

جهاد کشاورزی

سیدجواد ساداتی‌نژاد

۴۹ ساله

کاشان

دادگستری

امین‌حسین رحیمی

۵۳ ساله

ملایر

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمدرضا آشتیانی

۶۱ ساله

تهران

راه و شهرسازی

رستم قاسمی

۵۷ ساله

لامرد شیراز

صنعت، معدن و تجارت

سیدرضا فاطمی امین

۴۷ ساله

شاهرود

علوم، تحقیقات و فناوری

محمدعلی زلفی گل

۵۵ ساله

صالح‌آباد آشتیان

فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی

۴۶ ساله

کبودرآهنگ همدان

کشور

احمد وحیدی

۶۳ ساله

شیراز

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سیدعزت‌الله ضرغامی

۶۲ ساله

تهران

نفت

جواد اوجی

۵۵ ساله

شیراز

نیرو

علی اکبر محرابیان

۵۲ ساله

خوانسار

ورزش و جوانان

سیدحمید سجادی هزاوه

۵۲ ساله

تهران

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • انتخابات آزاد و عادلانه
    0

    خوزستان که کل خرج کشور را تامین می کند،هیچ سهمی در این کابینه ندارد،همیشه همینطور بوده،استانهای تهران و نزدیک به تهران تمام پست های ملی و کشوری را قبضه می کنند و استانهای مرزی و برگزار از پایتخت ول معطل اند،خوزستان بوشهر.هرمزگان،سیستان،ایلام کردستان و ..‌.یعنی در این استانها هیچ انسان شایسته ای پیدا نمی شد!!!!!اگر هدفتان دولت وحدت ملی است بایستی تمامی استانها و اقوام ایرانی هم در دولت و همم در حکومت نماینده داشته باشند به اندازه وزن جمعیتی و اقتصادی خودشان.ولی اینها فقط شعار می دهند و به دروغ پشت شایسته سالاری صوری قایم می شوند.

    نظرات شما -
    • هم وطن
      0

      سلام عزیز جان. پس اقای دکتر مخبر معاون اول که بچه جنوب کشور هست چی

    • مجید
      0

      شخص سوم مملکت یعنی معاون اول رییس جمهور و همچنین معاون اقتصادی رییس جمهور خوزستانی هستند.

  • برجامی
    0

    اصولاً ورزاء باید از استانهایی انتخاب میشد که نسبت به جمعیتشون بیشترین رأی رو به رییس جمهور داده ا ند.

    نظرات شما -
    • بهروز ترکه
      0

      جناب برجامی: یک سوال پس معنی جمهور یعنی چه؟؟؟؟؟؟!!!

  • بهروز ترکه
    0

    هوم! به جان خودت( رئیسی) اگه یک بچه تهرون(حداقل پدرش تهرونی باشه) تو این کابینتت( ببخشید کابینه) باشه.

  • دکتر سید
    0

    ما همه تشکر می کنیم

  • ادینه
    0

    همه جای ایران سرای منست

  • ناشناس
    0

    زحمت کشیدید سن پایان دولت قبل را با سن شروع این دولت مقایسه کردید ازدم همه تون بیسوادید

    نظرات شما -
    • نورمحمد قادرپور
      0

      می‌پسندم

  • علی
    0

    اگه اینا هم نباشند مملکت بهتر اداره میشه

  • طه
    0

    هرکسی از ظن خودشدیارمن ازدرون من نجست اسرارمن سهم خواهی چیه!!،ایشون وامدارهیچ جناحی نبودونیست ونخواهدبود. اینوچه در سالیان مسوولیت های حساس وبالایی که داشته ،و چه درنامزدی ریاست جمهوری ومناطره،ثابت کرده،چرا می خواهید،لایتنچسب رو، بچسبونیدوبزوربه خوردمردم دهید.ایشون فقط وامدار مردمن

  • حسین
    0

    کاش یه وزیر از ژاپن می آوردیم تا بعد یکسال میزان کادایی اون رو با تمام این وزرا بسنجیم!!!@@ ژاپنی می شد۲۰ وزرای ایرانی می شدن۵ باور کنیدا

  • محمود جبار
    0

    سلام من محمود جبار هستم از شهرستان سیستان و بلوچستان شهر زاهدان والا اون بنده خدا راست میگه شهرهای مرزی هیچی دیگه چرا برای این دلیل چون هموطنان عزیزمان ماراجزو ایرانی به حساب نمی آورند من بدلیل وضعیت مالی که زیر خط فقر هستم تا این سن هنوز ازدواج نکردم بعدشم شهرداری منطقه مانه میذاره مردم خونه بسازند و مزاحم مردم هنوزم می‌شوند حالا خونه ما چهار دیواری نیست نه سند رسمی نمیده ونه کمکی هیچ کسی از مسولان کشور نمیکنند برای زایعات امروز برادرم که مریض است رفته بود حالا خبر آوردن که داداشت راآگاهی برده ماهم همه جا گشتیم نبود اون بنده خدا اگه نمی‌گفت خدا میدونه باید چیکار میکردیم ممنون از همه‌ی عزیزان بازهم خدا را شکر میکنیم شما عزیزان خودتان قضاوت کنید آیا خدا راضی هستش عکس خونه را خواستید میفرستم دوتا دانشجو داریم دوتا دیگه محصل هستند ماهم بزرگشان هستم از 15سالگی درس نخواندم شروع به کارگری کردم دیگه نمیکشم خسته شدم والا یه جوابی به من هموطنتان بدهید ممنون از همه‌ی عزیزان ومسولان عزیزمان

  • به محمود جبار
    0

    وقتی جیک جیک مستونتون بود فکر زمستونتون نبود؟مرد حسابی استان شما بیشترین رأی دهندگان رو داشت، اینم پاداش همون رأی هاتونه دیگه، چشمتون کور دندتون نرم، تهران که کمترین رأی رو داد،بیشترین سهم رو گرفت، حالا خوردید؟نوش جونتون.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها