روزنامه وال استریت ژورنال مطرح کرد:

احتمال بکارگیری پروازهای تجاری آمریکا برای کمک به عملیات خروج از افغانستان

کاخ سفید در حال بررسی به کار گرفتن هواپیماهای خطوط تجاری برای کمک به تخلیه اتباع این کشور از افغانستان است.

احتمال بکارگیری پروازهای تجاری آمریکا برای کمک به عملیات خروج از افغانستان

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، ارتش آمریکا اکثر خطوط هوایی این کشور را مطلع کرده که شاید برای خروج و تحلیه اتباع آمریکایی از افغانستان از آنها کمک بگیرد و آنها باید پروازهایی به افغانستان داشته باشند به صورت داوطلبانه باشد یا جزو ناوگان ذخیره هوانوردی مدنی.

ناوگان ذخیره هوانوردی مدنی آمریکا در سال ۱۹۵۲ و پس از جنگ دوم جهانی تاسیس شد و در جریان بحران دفاع ملی برای افزوده شدن به ظرفیت هوایی ایالات متحده عملیاتی می‌شود. هواپیماهای خطوط تجاری آمریکا داوطلب شرکت در برنامه مذکور هستند و باید پرسنل و محموله‌ها را برای وزارت دفاع جابجا کنند.

آمریکا در یک هفته گذشته برای تخلیه هزاران آمریکایی و افغان از زمان تصرف کابل توسط طالبان با چالشی بزرگ روبرو شده است. اقدامات برای تخلیه این افراد با دقت زیادی انجام می‌شود چون گزارش‌هایی از آشوب و درگیری‌ها در داخل و اطراف فرودگاه کابل و همزمان با تلاش افغان‌ها برای فرار از کشور رخ داده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی به کار بردن پنج خط هوایی اصلی این کشور به منظور تامین ۲۰ هواپیمای تجاری به منظور کمک کردن برای این روند تخلیه است.

از این خطوط هوایی خواسته می‌شود تا نه از کابل بلکه از پایگاه‌های کشورهای اطراف نظیر بحرین و قطر برای تخلیه هزاران تبعه آمریکایی و افغان عملیات خود را انجام دهند.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش کرد مقام‌های آمریکایی در حال بررسی افزایش پایگاه هایی هستند تا شهروندان آمریکایی و اتباع افغان را بتوانند خارج کنند.

پایگاه‌های نظامی مستقر در آمریکا همچنین آماده اسکان افغان‌هایی هستند که در پی تصرف کابل از افغانستان فرار کرده‌اند.

تلاش‌ها برای تخلیه در فرودگاه کابل با ناکامی‌هایی همراه بود و مقام‌های آمریکایی نسبت به تهدیدهای امنیتی احتمالی و نگرانی از حملات بالقوه از سوی داعش هشدار داده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها