مسکو: طالبان به دنبال حل مسالمت‌آمیز مقاومت در پنجشیر افغانستان هستند

سفیر روسیه در افغانستان گفت که یک نماینده دفتر سیاسی طالبان از دیپلمات‌های روس خواسته تا به رهبران تنها مرکز باقی مانده مقاومت در برابر این گروه در پنجشیر اطلاع دهند که طالبان خواستار گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آمیز است.

مسکو: طالبان به دنبال حل مسالمت‌آمیز مقاومت در پنجشیر افغانستان هستند

«دیمیتری ژرنوف» روز شنبه در یک کانال یوتیوبی که به طور زنده در حال پخش بود، گفت یک نماینده دفتر سیاسی طالبان روز شنبه از سفارت روسیه در کابل بازدید کرد و از دیپلمات‌های روس خواست تا به رهبران مرکز باقی مانده مقاومت در برابر طالبان در پنجشیر اطلاع دهند که طالبان به دنبال گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آمیز است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی گفت: امروز شاهد حضور یک نماینده دفتر سیاسی طالبان در سفارت بودیم. او که می‌دانست روسیه از اعتبار بالایی نزد نیروهای سیاسی مختلف در افغانستان برخوردار است، از ما خواست که یک سیگنال سیاسی را به پنجشیر منتقل کنیم.

ژرنوف افزود: آن‌ها از ما خواستند که روسیه این پیام را به رهبران و مردم پنجشیر بدهد که طالبان تا به حال حتی یک بار هم تلاش نکرده‌اند که به زور وارد پنجشیر شوند و این گروه امیدوار است راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این وضعیت پیدا کند مثلاً از طریق توافقی سیاسی. طالبان نمی‌خواهند خونریزی شود و متعهد به گفت‌وگو هستند.

سفیر روسیه پیش‌تر هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود هیچ جایگزینی برای طالبان وجود ندارد و مقاومت در برابر آن شکست خواهد خورد.

پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه گفت که طالبان هنوز کنترل کل خاک افغانستان را در دست ندارد و مقاومت در برابر طالبان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور سابق افغانستان در دره پنجشیر متمرکز شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: طالبان هنوز بر کل قلمروی افغانستان کنترل ندارد. گزارش‌هایی در خصوص وضعیت در دره پنجشیر وجود دارد، جایی که نیروهای جبهه مقاومتِ «امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور سابق و «احمد مسعود» [از رهبران مقاومت علیه طالبان] جمع شده‌اند.

لاوروف همچنین گفت که روسیه خواستار گفت‌وگوی ملی در افغانستان با مشارکت همه بازیگران سیاسی است.

«حشمت غنی» برادر «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان هم در مصاحبه با یک شبکه لبنانی گفت: ساکنان پنجشیر خواهان جنگ نیستند بلکه به دنبال عزت و کرامت هستند. آن‌ها نمی‌توانند جنگی علیه طالبان تحمیل کنند. من با آن‌ها صحبت کردم، آن‌ها دنبال امنیت خودشان و خانواده‌هایشان هستند. فکر نمی‌کنم تعداد زیادی به آن‌ها برای جنگ ملحق شوند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    جامعه جهانی بایدازاحمدمسعودو ولایت پنجشیر همایت کندوآن راتنهانگذارند.اومردعمل است مردی که نمیخواهدپرچم کشورش نه رنگ عوض کندنه زمین بیافتد.مرداین است نه مردانی که زن وفرزندان وخواهروبرادان وپدرومادر... خودرارهاکردندوبه هواپیماآویزان تافقط جان ناقابل خودرانجات دهند.مردعمل ،مردصلح افغانستان،مردوطن دوست فقط احمدمسعودکه مردانه ماندومیماند.اگرتمام افغان هااززن ومردوکودک وجوان وپیراسلحه بدست بگیرندخودشان به تنهایی میتوانندگروهک تروریستی طالبان رانابودکنندوازریشه بخشکانند.فقط همایت تمام کشورهارانیازدارند.وهمت خودشان به جای فرارونجات جانشان.جان درراه وطن بهترین جان دادن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها