طالبان نو با گذشته فرق دارد؟/ درسی که طالب‌ها از داعش گرفت/ چرا از تحولات جدید افغانستان باید ترسید؟

سران جدید طالبان که برخی به غلط آنها را میانه رو می نامند، از تجربه داعش، القاعده و حتی اخوان المسلمین درس گرفته اند. آیا طالبان جدید خطرناک تر از طالبان دهه 90 است؟

طالبان نو با گذشته فرق دارد؟/ درسی که طالب‌ها از داعش گرفت/ چرا از تحولات جدید افغانستان باید ترسید؟

حسین نیازبخش : " ما در گذشته خطا داشتیم." این جمله کلیدی بسیاری از سران ارشد طالبان است که به انحاء مختلف این روزها آن را به کار می برند. حالا که طالبان بار دیگر قدرت را در دست گرفته بسیاری از افغان ها و ناظران بین المللی با حالتی مضطرب و نگران این پرسش را مطرح می کنند که آیا طالبان در این گفته صادق است یا نه؟

آنچه مشخص است این است که طالبان 2021 با طالبان دهه 90 تفاوت دارد. هر چند رهبر فعلی طالبان یعنی هیبت الله آخوند زاده در دوره نخست امارت اسلامی و زمان رهبری ملا عمر قاضی القضات بود و احکام متحجرانه بسیاری را صادر کرد اما ساختار طالبان نو با طالبان دوره نخست یکی نیست.

مروری بر ریشه های فکری و عقیدتی طالبان/ تفاوت طالبانیسم با داعش در چیست؟

طالبان در ذات خود گروهی سنتی و سلفی است. سلفی بودن این گروه تفاوت عمیقی با گروه های دیگر سلفی و جهادی مانند داعش، القاعده، حزب اسلامی، امارت قفقاز و... دارد. طالبان یک گروه بنیادگرای اهل تسنن است که باورهای خود را از دو منبع اصلی سنتی یعنی مکتب صوفیانه دیوبندی و سنت اخلاقی و رفتاری قوم پشتون گرفته است. دیوبندی ها صوفیانی غالبا پاکستانی و افغان هستند که در کلام ماتریدی (شبیه اشعری گری) و در فقه حنفی هستند. این گروه در شمال پاکستان مدارس بسیاری به وجود آوردند و با ترکیب فقه حنفی، کلام ماتریدی و عرفان چشتیه و ریختن آنها در قالب جهاد اسلامی گروه های شبه نظامی مهمی از جمله طالبان و سپاه صحابه را به وجود آوردند.

نکته مهم در رابطه با دیوبندی ها سنتی بودن آنها است. دیوبندی ها تفکر التقاطی و تقابلی ندارند. شعار اجتماعی آنها انزوا، دوری از دنیا و به خصوص جدایی از مظاهر تمدن و مدرنیته است. انزواطلبی آنها به حدی است که حتی جریانات مترقی درون اسلام همانند کلام اعتزالی، فلسفه و سایر شاخه های عرفان را طرد می کنند و سعی دارند تفکر و سنت خود را از این جریان ها منزه بدارند.

تفکری که مولد طالبانیسم است، کاملا با تفکری که مثلا گروهک داعش را به وجود آورده فرق دارد. داعش در شعار و آرمان سلفی و بنیادگرا است، اما در ذات کاملا مدرن است. عضوگیری از مهاجران اروپایی و آمریکایی، استفاده از اینترنت، یوتیوب و ماهواره برای تبلیغات، ساخت فیلم های تبلیغاتی مخوف و تصویربرداری از قتل ها و خشونت ها به سبک هالیوود همه و همه از نشانه های مدرنیسم داعش است. این دقیقا چیزی است که طالبان آن را نداشته است.

طالبان جدید و درسی که از داعش گرفت

بعد از سقوط کابل در جنگ افغانستان، شرایط کاملا تغییر کرد. در این سالها طالبان تفکر و روش خود را آرام آرام تغییر داد. سربازان و سران ارشد طالبان به کوه های شرق افغانستان و روستاهای دورافتاده پاکستان پناه بردند. در آنجا منتظر ماندند و جولان داعش را دیدند. وقتی گرد و خاک داعش فروخوابید، طالبان از غار خود بیرون آمد و با کادربندی مجدد بار دیگر به صورت جدی در معادلات افغانستان حضور یافت.

طالبان 2021 بر خلاف طالبان دهه 90 مدرن است. این مدرنیسم به هیچ وجه یک خاصیت مثبت نیست چرا که طالبان در روش مدرن شده نه در افکار و منش. وقتی سران طالب ها می گویند که ما در گذشته اشتباه داشتیم دقیقا منظورشان همین است. به اتفاقات چند شب و روز گذشته نگاه کنید. طالبان به محض تصرف کابل، شبکه تلویزیونی خود را احداث می کند. متحجرانی که مخالف صد در صد رسانه بودند حالا دم از روزنامه می زنند. طالبان در دوحه در حال مذاکره با گروه های مختلف است؛ طالبانی که تا دیروز به روش خوارج، مخالف را کافر و مهدورالدم می دانست. طالبان در این روش ها تغییر کرده است اما شعار، عمل و هدفش نه. همانطور که داعش در ذات و هدف، سلفی و متحجر ماند اما در روش و تبلیغات از دنیای مدرن استفاده کرد؛ طالبان هم سعی دارد در دنیای جدید زیست کند تا همانند سال 2001 بدون پشتیبان و متحد سقوط نکند.

طالبانی که باید بیشتر از گذشته از آن ترسید

صد البته مشخص است که طالبان هرگز داعش نیست. طالبان حتی اخوان المسلمین هم نیست. ریشه های پشتونی و دیوبندی چنان به این گروه چسبیده که قدرت حرکت را از آن گرفته است. با این حال، آنچه مشخص است این است که سران جدید طالبان که برخی به غلط آنها را میانه رو می نامند، از تجربه داعش، القاعده و حتی اخوان المسلمین درس گرفته است. طالبان جدید خطرناک تر از طالبان دهه 90 است.

دولت هیبت الله آخوند زاده برای حکومت کردن آمده و بر خلاف حکومت ملاعمر به نظر می رسد که راه بقا را یاد گرفته است. ارتباط با آمریکا، ایران، پاکستان و به خصوص اتحاد با قطر و ترکیه (به صورت همزمان) خیال طالبان را از خطر خارجی راحت می کند. احتمالا طالبان در داخل هم گام های جدیدی بردارد. شاید در ظاهر برخی از سران احزاب مخالف و معتدل به قدرت برسند. احتمال این وجود دارد که 10 درصد قدرت به غیر طالب ها رسیده و حتی برخی چهره های غیرطالبانی در ظاهر به قدرت برسند. شاید در حوزه اجتماعی، مدارس و دانشگاه ها مدتی باز باشد و جلوی تحصیل زنان گرفته نشود. بدون شک طالبان تا جای ممکن از قدرت رسانه استفاده کرده و طرفدارانش را تهییج می کند. اما نباید فراموش کرد که طالبان بعد از بهره بردن از تمام ظرفیت های دنیای جدید، نیات درونی اش را فاش کرده و شروع به قلع و قمع افغان ها و افغانستان می کند. طالبان قدرت جدا شدن از سلفی گری متحجرانه و سنت گرایی پشتونی خود را ندارد و به نظر هم نمی رسد که قصد این جدایی را داشته باشد. این یعنی، به زودی ذات طالبان بر همه افشا می شود. شاید بازی با مظاهر مدرنیسم چند ماه بیشتر طول نکشد و به زودی طوفان سیاه در سرزمین کوهستانی افغانستان ظهور کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • سید
    0

    تحلیلتون بسیار عالی و منطقی بود.اعتماد و خوش بینی به طالبان اشتباه محض است.

    نظرات شما -
    • تیا
      0

      یعنی طرف مقابل طالبان خوبه? تحلیل این ها خوب نیست! تفکر شما توانایی تحلیل نداره نپرسیدی از خودت چرا ۴۰ درصد خاک افغانستان تو ۲۵ روز سقوط کرد در حالی که از هر لحاظ سیاسی و نظامی حساب کنی دست برتر داشت?

  • کاربر ناشناس
    0

    طالبان وداعش بیفتن به جون هم ویک نفرشون ازهردوگروه زنده نمونه.این دین اسلام مگه چندشاخه داره هرکسی سازخودش میزنه ومیخواداسلام محمدی بیاره.ولله حضرت محمدهم بیاداینا محمددیگه واسه خودشون توذهن ساختن ومحمدواقعی راسرمیبرن.جهل ونادانیشان دنیارابه گندکشیده این گروه های تندرو.ایناهمون جاهلان محمدهستن که قتل وخونریزی رابه نام خدا به اسم محمد نسب میدهند.

  • تارا
    0

    کشوری که نه دموکراسی می فهمد گویی قبل از اسلام زیست می کند عاقبتش چیست . ما که هم چیز خداوند داده بود از فرهنگ ایرانی اسلامی تا طلاء سیاه نفت و گاز و معادن کشور این شد در یک کار مساوی دیگران نیستیم حتی بیماری کرونا نشان داد مسئولین مشکل روحی دارند و داریم رکردار جهان می شیم البته هستیم ولی داری کاری می کنیم دنیا شاخ درآورده طالبان فقط درس موزیگری و از بین بردن مخالفان در آینده نزدیک اعدام هزاران نفر و از بین بردن قوم های مختلف و برتری قوم خود را رقم می زنند گویا دنیا هرج و مرج و بسیار جای ترسناک شد بقولی علم انسان بجای نزدیکی انسانها برعلیه خودش و برای نابودی چون داینوسورها می انجامد شاید صد ساله دیگه جمعیت انسانها کمتر از صد میلیون بماند

  • تاریخ شفاهی
    0

    این مقاله چقدر تداعی بخش دوسال اول انقلاب خودمان است . در ابتدا حاکمان به جامعه ازادی مطلق دادن و پست ها را به روشنفکران دانشگاهی سپردن بعد از شناسایی مخالفان همگی را قلع و قمع ...گویا انها هم جنس حاکمان خودمان هستند. باید منتظر ماند...

  • هوشمند باشیم
    0

    تحلیل نسبتا درست و منطقی است. طالبان برای حکومت کردن بر افغانستان و اشاعه فرهنگ ومرام سلفی آمده و اینبار از هرترفندی برای مقابله با گسترش دیدگاه ها و مذاهب مخالفش از جمله شیعه استفاده خواهد کرد.باید هوشمندانه و با دقت رفتار آنها را روز به روز رصد کرد.

  • ناشناس
    0

    انسان به ذات خود پایبند است تمام

  • محسن s
    0

    سلام ودرود برپیامبرگرامی اسلام وآل او درمورد نیات طالبان درتیرماه برای خبرفوری نوشتم دوباره تکرارمی کنم حرف وتحلیل شما بسیاردرست است طالبان به عبارتی قوم پشتون حدود ۴۰درصد جمعیت افغانستان راشامل می شوند ازنظرفکری ومادی ازوهابیت عربستان تغذیه می شوند وطبق دستور آنها عمل می کنند اینکه امروز رنگ تمدن به خودشان گرفتند چاره‌ای ندارند منتظرهستند تاجای پای خود راسفت وسخت کنند وموردپذیرش جهانیان قرار بگیرند بعد نیات پلید وکثیفشان را آشکارکنند مثل قتل عام شیعیان کربلا توسط سلف طالبان یادریدن شکمهای زنان باردار وتجاوز به نوامیس مردم ازنظرفکری با القاعده وداعش هیچ فرقی ندارند‌فقط منتظرفرصت هستند مسئولین ایران باید بسیارهوشیارباشندبه امید محوشدن فرقه های گمراه درتمامی کشورها یاحق

  • ناشناس
    0

    ما در گذشته خطا داشتیم." این جمله کلیدی بسیاری از سران ارشد طالبان است. طالبان هم مانند شیعیان در ایران از اشتباهات خود عبرت می گیرند و همان راهی را می روند که نظام جمهوری اسلامی رفته است اما اینکه قادر به اصلاحات بنیادین باشند جای پرسش است. داعش نیست جز ساخته و پرداخته سرویس های امنیتی غرب.

    نظرات شما -
    • مردم
      0

      چی میگی طالبانم آمریکا بوجود آورد البته اونموقع واسه مقابله باشوروی!ولی الان....خدا داند!

    • یکی
      0

      الان با ایران. معلومه

  • شهروز
    0

    این یک دوره گذر است. ... امریکا برای همیشه از افغانستان رفت...طالبان با وجودی که افغانستان را گرفت .گذر زمان خواسته های ملت افغانستان باعث چد صدایی در افغانستان خواهد شد و به امید خدا دولتی اسلامی با افکاری مثبت اندیش شکل خواهد گرفت...شاید زنجیره جغرافیای مقاومت در آینده نزدیک تا مرزهای شرقی افغانستان توسعه یابد......به امید خدا

  • افغانی زینبی فاطمی بسیجی
    0

    درو بر تو هیبت اخوند زاده امیر المومنین، اشهد انک قد جاهدت و حاربت در راه اماره اسلامی و نصرت المومنین و المومنات الاحیاء منهم و الاموات ،

    نظرات شما -
    • تهام
      0

      خوب یاد گرفتین پشت اسم بسیجی چرت و پرت تایپ کنید.داداش میخوای بسیج و خراب کنی راه های دیگه ای هم وجود داره.

    • حسین
      0

      تو هر روز به اسم بسیجی پیام‌می واریز که همه به بسیجی ها فحش بدهند خدا از نگذره که دشمن بسیجی

    • رامین
      0

      اگر واقعا آنقدر به ایشان اعتقاد دارید، لطفا برگردید به افغانستان، و جا رابرای یکی ازبانوان هموطنانتان که از ترس ایشان خواب ندارند باز کنید!

  • حامد
    0

    طالبان همان داعش مدرن است پنهان شده در پرده دو رویی

  • اشکان
    0

    امیدوارم مسولان کشوری حماقت نکنند مرزها را برای افغانی ها باز نکنند الان کشور ایران با توجه شرایط بحران کرونا فشار اقتصادی کمبود بحران آب و برق بیکاری و.. کمبود مواد غذایی مثل مرغ گوشت تخم مرغ و.. باز کنند الان بیش،از ۵ میلیون افغانی قانونی یا قاچاقی داخل ایران هستند شغل های مردم ایران غصب کردند رفا افغانی ها در ایران از خیلی ها از ایرانی بیشتر هست حتی افغانی با پرویی تمام به ایرانی زور میکن مرزهای،ایران مثل ترکیه که دیوار کشی شده تا افغانی ها به ترکیه پناهنده نشن باید دیوارکشی بشه تا هیچ افغانی داحل ایران نشه

    نظرات شما -
    • محمد.،
      0

      حماقت وایران فروشی درخونشونه

    • یکی
      0

      اینکه کلا نذارن امکانش نیست. بنظرم باید کاملا با ثبت مشخصات و حساب شده راهشون بدن اونم بصورت موقت. تا وقتی که اوضاع خوب بشه و بتونن برگردن کشورشون. با شرط و شروط مثل خیلی از کشورای دیگه که پناه جو ها رو راه میدن نه اینکه بی حساب و کتاب باشه که خودمون به مشکل بخوریم. بلاخره اونها هم انسانند اما خودمون هم همینطور.

    • رامین
      0

      در پاسخ به یکی: در اساس درست می‌فرمائید ولی شما در مسئولین کشورمان توان مدیریت داهیانه‌ی آن چه گفتید را می بینید؟! متاسفانه با آنکه با شما به لحاظ انسانی کاملا موافقم، نگرانی های ( کاربر دیگر) اشکان نیز کاملا ( سوای بخش نژادپرستانه و افراطیش ) می بایست مورد توجه قرار گیرد.

    • رحیم نوجوان
      0

      ایران هیچ کمبود جنس واقلام مصرفی ندارد... فقط سرمایه دارن میخاهن خون مردم را بمکن... سرمایه داران هم عموما مسولین رده بالا هستن... ولی در سایه... وگرنه امکانات ایران برای دویست ملیون نفر هم زیاده.... این فشار طلب ها مفت خور و خسیس گرایان مملکت را به این روز انداختن... با قران شروع میکنند وبا قسم بخدا... ولی در اخر از تولید ملی دم میزنند... خودشون پراید تولید میکنن ولی پورشه سوار میشن.... افراد بی ریشه در ایران زیاد شده... با این روش کشورداری هیچی درست نمیشه

  • حسین
    0

    طالبان به ایران حمله میکننداونایک دسته ازداعش هستندخودشونواماده میکنندبراجنگ منتظرباشید

  • خیزران
    0

    طالبان جدیداینقدرخوبومهربونن که طرف خودشو به چرخ هواپیماآویزون میکنه تاازدستشون فرارکنه.این ژست هایی هم که میبینین مال روزهای اول وجلودوربینه مردم ایران که تجربه کامل دارن....

  • حسین اسماعیلی نیا
    0

    ایران باید از شیعیان افغان حمایت کند تجزیه افغانستان به نفع ایران است باید سهم آب هیرمند باشکستن سد عملی شود ایران باید از پنجشیر حمایت کند به رسمیت شناختن طالبان اشتباه تاریخی ایران خواهد بود

  • برجامی
    0

    طالبان امروزین یعنی سرسپردگان مطلق به آمریکا وسعودی که فعلا فریب ونیرنگ رو تا رسیدن به هدف درپیش گرفته.ذات بد نیکو نگردد زانکه بنیادش بد است.

  • ازادی
    0

    احسن،طالبان تعییر کرده،یعنی وحشی تر شده است،فعلا می خواهد دنیا را با خود همراه کند تا خرش از پل بگذرد،بعد از قضیه قدرت و تثبیت موقعیت خود،آن ذات متحجر و عقب مانده خودش را نشان خواهد دادبه نظر شما،مسوولان ما شعارها و وعده های سال ۵۷ را عملی کنند؟؟؟حرف هایی زدند تا مردم با آنها همراه شوند و دنیا هم به انها گیر ندهد، تا قدرت خود را تثبیت کنند،بعد ان ماهیت اصلی خودشان را نشان دادند،احتمالا طالبان آموزش هایی هم در ایران فرا گرفته اند،که دارند دنیا را گول میزنند.هر حرفی میزنند قید اسلام دلبخواه خودشان را هم اول حرف یا اخر حرف می اورند،دقیقا مثل انقلاب ایران و قانون اساسی آن که هیچ اصل شسته رفته و بدون اما اگر و بدون قید و بند ندارد و از هر اصل هزاران تفسیر می توان از آن کرد..

  • خودم
    0

    واقعا عین واقعیت را گفتید ذات این گروه سلفیست واصلاح ناپذیر

  • رضا
    0

    بعضی تو ایران که کاسه داغتر از آشن و طرفداری یک مشت اوم کثیفو میکنن همینه که شده کشورمون تو بدبختیو فلاکت که صد سال کشورو از دنیا عقب انداختن. همه بدنن طرز تفکر طالبان که حتما به ایران حمله میکنن، علت.؟ طرز تفکر طالبان: اینا به گفته نظرشون سپاه خراسانن که از هرات تا کعبرو فتح میکنن و کعبرو ویران میکنن و از هر صد نفر ایرانی، هفتادو هفت ایرانی گردن میزنن و وقتی به کعبه رسیدن و ویرانش کردن، امام زمانشون ظهور میکنه، گردن زدن ایرانی بخاطر کافر دونستون شیعه هستش که کفر میکنه همش و خارج از اصول پیامبر رفتار میکنه ایرانی. مسولین بترسین از طالبان، اینا قدرت بگیرن به هیچکس رحم نخواهند کرد

  • حسین گلشن
    0

    نویسنده محترم چرا فکر می‌کنید آدم ها تغییر نمی‌کنند آیا حاکمان امروز ایران با انقلابی ‌های ۵۷ یکی هستند آیا الان خیلی از آنها از رفتارهای تند آن زمان پشیمان نیستند آیا اصولگرایان زمان احمدی نژاد با الانی ها روش و منش شان یکی است آیا از ممنوع بودن کاست به اینترنت ۴و۵ جی نرسیده این آنها نیز چینند دنیا و آدم و عالم در حال تعییر هستند

    نظرات شما -
    • رافع
      0

      آدمی که دست به کشتن یا سرکوب مردم زده باشد اگر تغییر کند از اون شهرودیار فرار میکند و گوشه نشینی اختیار میکند و جز استغفار به درگاه خود به احدی اطمینان ندارد و اگر بلد باشد برای عبرت در تاریخ و سبک کردن تضادها و تنشهای فکری و روحی خود که چون امواج سهمگین دریاست به نحوی تاریخ را آگاه سازد.طالبان امروز همان طالبان دیروزبا مکر بیشتر است.آزموده را آزمودن خطاست.

    • 000
      0

      استبداد با لعاب جدید

    • رامین
      0

      تا حدودی درست می فرمائید. اما این تغییر نسبی ( و ناکافی ) در ایران 42 سال طول کشید و نتیجه آن نیز این است که می بینید. نسل ها و مردمی در این میانه سوختند و عمرشان تلف شد! با طالبان؛ همین روال شاید صد سال طول بکشد تا بنده های مظلوم خدا تازه بتوانند بتوانند نفسی بکشند! حال راجع به پیشرفت صحبت نمی کنیم!

  • .
    0

    مرگ بر طالبان از کابل تاتهران

  • محمد.،
    0

    طالبان جدیدوقدیم هردو دوروی یک سکه اند.عقب افتاده متحجر.تندروکجفهم جدیدوقدیم نداره نمونه اش را۵۷ایران تجربه کردوداره تاوانش رامیده

  • ناشناس
    0

    در این عالم به این بزرگی و کره زمین که یک ذره هم در این عالم نیست هر کجا اسمی از شریعت و فرقه ای از دین اومده هر کجا بویی از این مکتبها اومده از پیدایش انسان تا بحال بجز جنگ خونریزی عقب ماندگی هزاران بدبختی چیزی برای بشر به بار نیاورده برید مطالعه کنید شما یک عصر خوب و بدون جنگ پیدا نمیکنید تنها راه نجات انسان عبور از این مکاتب و شر هاست

    نظرات شما -
    • ب
      0

      واقعا؟ پس جنگهای جهانی اول و دوم و..‌.را کیا راه انداختند و دهها میلیون نفر را بکشتن دادند؟

  • ساچو
    0

    طالبان از لونه کفتار زدن بیرون.و این شاخ را برای ایران تراشیدن.ایران را در تله انداختندو ۲راه جلوی ماگذاشتند۱_ کنار آمدن با تمام خودخواهی غرب...........۲_ در غیر اینصورت یک جنگ تمام عیار با کفتارهای طالب که از جانب غرب پشتیبانی میشود..........چه باید کرد؟ شاید خیلی دیر شده باشد

    نظرات شما -
    • باران
      0

      اینجاست که اعتقاد به تنها تسلیم خدا بودن و فقط از خدا ترسیدن در مسئولین کشورمون مشخص میشه اگر از غیر خدا بترسیم خدا هم رهامون میکنه و اتفاقا دچار اونچیزی میشیم که ازش ترسیدیم. اما اگه به خدا توکل کنیم خدا قطعا شر بدخواهامونو به خودشون برمیگردونه و ما رو نجات میده. مثل پاییز ۹۸ که گروه اسرائیل و عربستان و آمریکا داشتند برای جنگ با ایران برنامه میریختن ولی خدا همه اون گروه رو کن فیکون کرد و هر کدوم براشون گرفتاری پیش اومد نتانیاهو، ترامپ و محمد بن سلمان. دقیقا هر سه رفتند پی حواشی که برای خودشون پیش اومد و باید بفکر نجات خودشون میبودن ما باید بدونیم فقط خداست که گره مسائل ما رو باز میکنه نه آمریکا و نه هیچ مخلوق دیگه ای. ما مجبور نیستیم تن به خواسته هایی که به نفع ما نیست بدیم. کاش مردم ما از هیچ چیز و هیچ کس جز خدا نترسند. کاش مسلمان واقعی باشیم و قدرت رو فقط در دست خدا بدونیم. کاش... اگر اینطور بودیم الان وضعیتمون خیلی بهتر ازینها بود.. و هر گاه فقط بخدا توکل کنیم خدا گره مسائل ما رو باز میکنه و شر دشمنانمون رو بخودشون برمیگردونه. جوری که فقط باید نشست و نگاه کرد...

  • ناشناس
    0

    مرگ بر طالب خونخوار شیعه کش وحشیای کثیف مرگ ب حامیانش

  • امیر
    0

    همان ها هستند با رنگ ولعاب جدید و همان افکار افرطی کلید بهشت هم گویا دستشان است تا دیروز کل مردم افغانستان را تکفیر وخونشان را حلال می دانستند .حالا هم اول کارشان است کم کم که جای پایشان سفت شد بعد کشتار هایشان در خفا واشکار معلوم می شود کمی صبر وحوصله نما اینقدر عجله نکن .خداوند مردم افغان را حفظ نماید که از چاله در چاه افتادند.واقعا افغانستان در حال پیشرفت علم ودانش وصنعت وروابط با دنیا بود اینها یعنی طالبان با انفجار وانتحار وقتل مردم بیگناه نمی گذاشتند افغانستان قدری هم که هست تجدید حیات نماید .وامروز هم امدند کشورافغانستان را بدست گرفتند ومعلوم نیست اینها چگونه می خواهند حکومت ورابطه با دنیا برقرار کنند .

  • الن
    0

    تحجر محکوم به شکست است چه جمهوری اسلامی چه عمارت اسلامی طالبان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امارت

    • علی
      0

      بله چه تحجر اعتقادی باشه مثل داعش و... و چه تحجر زور و ظلم باشه مثل آمریکا و سرمایه داران ظالم دنیا اینها رو هم بگید بد نیست

  • احمدحورفسا
    0

    اصلانترسید ازاینهادرندتراشم پوستشونو نیروی قدس وبچهای فسا میکنن سردارسلیمانی شیرانی تربیت کرده که کسی جراعت رویارویی باانان نیس

  • دین انسانیت
    0

    متاسفم برای آقای مولوی عبدالحمید که از این متحجران دفاع کرده و از اشغال سرزمین ملت مظلوم افعانستان خوشحال شده،قبلا خیلی به ایشان احترام می گذاشتم،ولی الان متحیرم،آقای مولوی پس لطفا به دوستان طالبت بگو حق ابه ایران را از رود هیرمند بدهند و آن سد کذایی را بشکنند،در ضمن اگر اینها ادعای دفاع از اسلام را دارند،چرا نمی روند فلسطین و قبله مسلمانان را آزاد کنند؟چرا تا بحال یک فشنگ به سوی اسرائیل شلیک نکرده اند،چرا از مسلمانان اویغور و چچن و تاتارها و اینگوش دفاع نمی کنند؟؟؟،چرا از مسلمانان روهینگیها دفاع نمی کنند؟؟؟،پس نتیجه می گیریم که اینها فقط بدنبال قدرت هستند نه دفاع از اسلام ومسلمانان،اینها فقط کارشان مسلمان کشی بوده و بس .نفرین و لعنت بر کسانی که انسانهای بی گناه را می کشند به بهانه دفاع از خدا و دین،خدای دروغین و دین ساختگی و صوری که از آن نردبان برای رسیدن به امیال حیوانی ساخته اند.خدای واقعی و دین واقعی جز رحمت، برکت وبخشش هیچ چیز دیگری ندارد.

    نظرات شما -
    • فرصت طلب
      0

      اینها مشتی عقده ای و گشنه هستند که با ظاهری موجه آمده اند برای دزدی و تاراج و ترور و . . .

    • رحیم نوجوان
      0

      ایران درعراق وسوریه ودیگر کشورها کاملا اقتدارش معلومه ولی در سیاست داخلی از همه بدبختریم... چون مسولین داخلی ریا کار ومنافق تشریف دارن. وهمین افغانها بخاطر شراییط بد اقتصادی فرار کردن.... الان دختران وپسران وجوانان ایرانی بدبخترین افراد کره زمینند.. نه امید و نه اینده ای...

  • داروغه ناتینگهام
    0

    سید احمدخاتمی و بفرستیم تربیتشون کنه

  • کبوتر
    0

    هر کس که فکر میکند میتوان تاریخ را گول زد احمقی بیش نیست.بنیان گزاران این حرامیان در اوهام و تراوشات عصر حجری ذهن خود در قرن 21 فلاکت و بدبختی انسان امروز را در سر دارند.پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است.

  • 110
    0

    خر همن خره پالونش رو عوض کردن / با رنگ و لعاب و ظاهر موجه دارن جای پا محکم میکنند .و اگر ماندگار شدند و جنگ داخلی شروع نشد چند سال دیگه ماهیت واقعی طالبان را خواهیم دید .

  • صدی
    0

    چون بدبختا مثل ما قراره سرشون بیاد،حاکمینشون هم مثل حاکمیت کشور ما میشن

    نظرات شما -
    • احمد شاه مسعود
      0

      تخلیه فوری نظامیان امریکا( ناتو) + حداکثر ۱۰ روزه طالبان افغانستان را فتح کرد+ فرار رجال سیاسی همه باسرعت به یک سوراخی( حتی پیشنهاد مذاکره به طالب دادند+ اکثر کشورهای همسایه ارسال تبریک+ عدم اعتراض نهادهای مدنی جهان غرب و....اینها همه نشان دهنده اینه که در منطقه اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است که هر دو سرش به ایران میخورد

  • متین
    0

    اوایل انقلاب هم به همه گروهها و احزاب ها گفتن بیایید با هم باشیم رژیم رو عوض کنیم دولت تشکیل بدیم همگی با هم ..وقتی شاه رفت همه احزاب و گروهها قلع و قم شدن ..دقیقا طالبان هم همون راه رو پیش گرفته

    نظرات شما -
    • طه
      0

      اوایل انقلاب منافقین به اصطلاح مجاهدین دست به اسلحه بردن وکشتارکارگروعوام وخواص براه انداختن وترورها و۷ تیرووو،بمب گذاری حرم امام رضاع ...بپاکردن،هیچ حکومتی درمقابل اینچنین وحشیگری و درندگی نمی توانست دست روی دست بذاره

    • متین
      0

      طه ...برای دونستن حقیقت یک طرفه قضاوت نکن برو منابع مخالف هم مطالعه کن باهم مقایسه کنه

  • اسماء
    0

    اصلا تفکر داعش با طالبان فرق داره اینها همدیگر قبول ندارند،داعش از سلف یعنی نیاکان حرف می زنند حکومت های دوران بنی عباس، داعش اعتقادی به شورا و مجلس قانون گذاری نداشت حتی با عربستان مخالف بود و... حتی ممکن است طالبان داعش را بکشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      داعش ازآستین طالبان درآمده ودارای یک سبک وسیاقند منتها طالبان برای ایجاد امارت اسلامی اش دارد تظاهرمی کند ودنیا رافریب می دهد.

  • فریدون
    0

    به نظرم هر کس که قدرت را به دست بگیره ذات خودشو نشون میده. حقایق دنیا و گذر زمان انسان را به تجدید نظر در حرکات و بازخوانی باورهایش سوق می دهد. البته انسان های بی گناهی فنا خواهند شد تا زورمداران این درس ها را بگیرند. خدا را شکر که این دنیا ابدی نیست.

  • ا
    0

    به نظر من طالبان فهمیده با روشی که قبلا داشت نمی تونه حکومت کنه حالا تغییر روش داده.طالبان بعد از کشتن اون همه ادم اگه توبه کردن باید دیگه دنبال حکومت کردن نباشن .اینها همون پلید هایی هستن که بودن.

  • آشنا
    0

    این نوع حکومتها دست پرورده انگلیس هست ابتدا با سیاست و آماده سازی اذهان جامعه قدرت را بدست گرفته بعد اعدامهای مخالفان و یا حذف فیزیکی آنها به روشهای مختلف مثل ترور و بمب گذاری و غیره انجام شده و همه را به گردن کشور یا دشمن ثالثی میاندازند .

  • ذوالقرنین
    0

    طالبان برا سرکوب ایران سر کار آمده نیرویی مزدور که تهران تو مشتشه بزودی خواهید فهمید

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      طالبان غلط کرده با ت و

  • کارشناس
    0

    صد البته طالبان الان طالبان قبل نيست ولي مي تواند افغانستان را به يک کشور مدرن و اسلامي تبديل نمايد اگر بتواند اعتماد کشورها خصوصا امريکا را جلب نمايد

    نظرات شما -
    • به کارشناس
      0

      الان ایران مدرن و اسلامی شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علامت سوال به توان هزار

    • متین
      0

      دوست عزیز کارشناس میگه میخواد با آمریکا رابطه برقرار کنه شما منظور رو نگرفتید

  • راز یک اتحاد
    0

    معلوم شد که طالبان و دوستانش همه توسط یک نیرو هدایت میشوند

  • ایرانی
    0

    ایران صبر کرد دید طالبان دارند پیروز می شوند مجبورا به طالبان چراغ سبز نشان داد تا سرش بی کلاه نماند چون دیگر توان شرکت در جنگ دیگری را نداشت والا همه می دانند که طالبان همان طالبان قبلی هستند فقط راه مذاکره وچونه زدن را یاد گرفته اند

  • ناشناس
    0

    گروهی با افکاربسته ومتجرانه که با زور اسلحه وفریبکار انه برای رسیدن به قدرت خیز برداشته وباظاهرسازی قصد اجرای ایدئولوژی خشک وغیرقابل انعطاف خود را داردبویژه اسم امارت اسلامی هم ازداعَش به وام گرفته واقعیت تلخی است که با آن روبرو هستیم.

  • احمد اول
    0

    اين طالبان كه بمب گذاري در مدرسه نونهالان چن وقت پيش باعث پرپر شدن انها شدن از جانيان بالفطرة هستند امكان ندارد بلافاصله تغيير پيدا كنند واقعا بايد از آنها دوري كرد

  • ناشناس
    0

    طالبان زمانی نو میشود که بجرم جنایات بیشمار منقرض شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها