تعهد نخست‌وزیر ژاپن به اینکه کشورش دوباره جنگ به راه نیندازد

نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی به مناسبت گرمیداشت پایان جنگ جهانی دوم و همزمان با حضور جنجالی اعضای کابینه او در معبد یاسوکنی که از نگاه منتقدان سمبل نظامی‌گری است، متعهد شد تا کشورش هرگز دوباره جنگی به راه نیندازد.

تعهد نخست‌وزیر ژاپن به اینکه کشورش دوباره جنگ به راه نیندازد

به گزارش خبرگزاری رویترز، با گذشت حدود هشت دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم، این درگیری همچنان محل تنش میان ژاپن و همسایگانش به ویژه چین و کره شمالی و کره جنوبی است و معبد یاسوکنی در مرکز توکیو جزو کانونهای این تنش به شمار میرود.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در مراسم یادبود امروز در توکیو گفت: از زمان پایان این جنگ، ژاپن همواره در مسیر کشوری قدم نهاده که برای صلح ارزش قائل است. ما هرگز نباید ویرانی یک جنگ دیگر را تکرار کنیم. ما همچنان به این عقیده پایبند خواهیم بود.

اظهارات او تغییر اندکی نسبت به سخنان شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن در مراسم سال گذشته نشان میدهد. امپراتور ناروهیتو دوباره "پشیمانی عمیق" از گذشته دوران جنگ ژاپن را ابراز داشت، نکته‌ای که یوشیهیده سوگا به آن اشاره‌ای نکرد.

اوایل امروز اعضای کابینه سوگا و همچنین آبه از معبد یاسوکنی بازدید کردند که این مساله احتمالا خشم چین و دو کره را تحریک میکند. نخست وزیر ژاپن شخصا به این معبد نرفت اما روزنامه سانکئی گزارش داد که دستیار او یک هدیه پیشکش کرد. با این حال نماینده این معبد در این رابطه توضیحی ارائه نکرد.

معبد یاسوکنی محل دفن کشته شدگان جنگ ژاپن، از جمله ۱۴ تن از رهبران جنگ جهانی دوم است که به عنوان مجرمان جنگی "دسته یک" محکوم شدند. بازدید از این معبد همچنان محل تنش است. دو کره همچنان به حاکمیت ژاپن از ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ در شبه جزیره کره اعتراض دارند و چین هم به حمله ژاپن و اشغال وحشیانه بخش هایی از چین بین سالهای ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۵ انتقاد دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها