دولت ونزوئلا و مخالفان برای پایان بحران تفاهم‌نامه امضا کردند

تلویزیون ونزوئلا گزارش داد، هیات اعزامی دولت نیکلاس مادورو به مکزیک با نمایندگان «خوان گوایدو»، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای پایان دادن به بحران در این کشور تفاهم‌نامه امضا کردند.

دولت ونزوئلا و مخالفان برای پایان بحران تفاهم‌نامه امضا کردند

با گذشت بیش از دو سال و شش ماه از اقدام غیرقانونی خوان گوایدو در اعلام خودش به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا و حمایت آمریکا از او، روز جمعه در مکزیک بین نمایندگان گوایدو و دولت قانونی ونزوئلا یک تفاهم‌نامه برای پایان بحران سیاسی در این کشور آمریکای لاتین امضا شد.

تلویزیون دولتی ونزوئلا گزارش داد، دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور و مخالفان او (به رهبری گوایدو) برای تلاش به منظور پایان بحران سیاسی در ونزوئلا یک تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفانش روز جمعه (دیروز) با میانجیگری نروژ در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک مذاکراتی برگزار کردند».

«جرالدو بلیده» سرپرست هیات اعزامی مخالفان دولت ونزوئلا حین امضای این تفاهم نامه گفت: «ما تعهد خودمان را برای تلاش برای حصول به توافقات بر سر مسائلی که باید در دستورکار قرار داده شود، ابراز می‌کنیم».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، دستورکار مذاکرات شامل این موارد می‌شود: تضمین حقوق سیاسی برای همه شهروندان ونزوئلایی، یک جدول زمانی برای برگزاری انتخابات، برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ونزوئلا و احیای حقوق گروه‌های سیاسی مختلف در ونزوئلا.

بنا بر یادداشت تفاهم امضا شده بین دولت ونزوئلا و مخالفانش، دو طرف‌ تعهدشان را درباره احترام گذاشتن به نظم مبتنی بر قانون اساسی این کشور، همزیستی سیاسی و اجتماعی و رد خشونت و حفاظت از اقتصاد ونزوئلا ابراز کردند.

«داگ هالور نیلاندر» دیپلمات نروژی که میانجیگری مذاکرات بین دولت ونزوئلا و مخالفانش را برعهده داشته است، گفت: «بحران جاری در ونزوئلا فقط توسط بازیگران سیاسی همین کشور قابل حل است و نتیجه مذاکرات کاملا به تعهد و اراده سیاسی طرف‌ها بستگی دارد».

«خورخه رودریگز» رئیس هیات اعزامی دولت ونزوئلا که همزمان ریاست «مجمع ملی» (پارلمان ونزوئلا) را برعهده دارد، درباره نتایج این یادداشت تفاهم ابراز امیدواری کرد که دو طرف در مذاکرات به توافق نهایی برسند.

اسپوتنیک گزارش داد: « بحران سیاسی و انسانی ونزوئلا از ژانویه ۲۰۱۹ (اوایل بهمن ۱۳۹۷) به دنبال اقدام خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور در اعلام خودش به عنوان رئیس‌جمهور موقت و رد پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات شدت گرفته است. ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند اما تعدادی دیگر از کشورها شامل روسیه و چین گفته‌اند که مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند».

سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ بود که خوان گوایدو رئیس وقت مجمع ملی ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرد و به فاصله کمتر از نیم ساعت از این اقدام او، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اتهام‌زنی به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

دولت ترامپ بعد از این اقدام، فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ونزوئلا را تشدید کرد و حتی از اقدامات شبه کودتای مخالفان نیکلاس مادورو برای سرنگون کردن دولت مشروع ونزوئلا حمایت کرد اما این اقدامات به نتیجه مدنظر واشنگتن منتهی نشد.

اقدام غیرقانونی آمریکا در به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا با کنار رفتن دولت دونالد ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن ادامه یافته است.

«آنتونی بلینکن» در جلسه استماع تایید صلاحیت خود به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا گفته بود که دولت جو بایدن قصد دارد خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا به رسمیت بشناسد و هیچ برنامه‌ای برای باطل کردن (تصمیم دولت ترامپ برای) به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا ندارد.

منبع: فارس

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها