حکم جلب سیف‌الاسلام قذافی به اتهام "ارتباط با روس‌ها"

دادستانی لیبی حکم بازداشت «سیف‌الاسلام قذافی»، پسر رهبر پیشین این کشور را صادر کرده که مظنون به ارتباط با روس ها است.

حکم جلب سیف‌الاسلام قذافی به اتهام "ارتباط با روس‌ها"

نتیجه تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که بین فعالیت‌های گروه «واگنر» در لیبی و جنایات جنگی که علیه غیرنظامیان لیبیایی انجام می‌شود ارتباط وجود دارد.
گروه واگنر، گروهی از شبه‌نظامیان روس هستند که مظنون به دریافت پول برای جنگ به نفع طرف‌های درگیر در نقاط مختلف جهان هستند.
این جنگ‌جویان نخستین بار در سال ۲۰۱۹ در لیبی دیده شدند. آنها به رهبر شورشیان این کشور «ژنرال خلیفه حفتر» پیوسته بودند که به حکومت تحت حمایت سازمان ملل متحد در طرابلوس حمله می‌کردند. آن درگیری‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ به آتش‌بس منتهی شد.
گروه واگنر، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ شناخته شد. آنها در آن زمان از جدایی‌طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کردند. از آن زمان، نیروهای این گروه در سوریه، موزامبیک، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی فعال بودند.
حکم بازداشت سیف‌الاسلام یک هفته پیش صادر شده بود اما تا زمان پخش مستند بی‌بی‌سی این خبر به صورت علنی اعلام نشده بود.
سیف‌الاسلام قذافی کیست؟
سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی است. رهبر پیشین لیبی که از سال ۱۹۶۹ سر کار بود و به دست مخالفانش کشته شد.
مدت‌ها بود که گمان می‌رفت سیف‌الاسلام با روس‌ها در تماس است.

تا پیش از سال ۲۰۱۱ که لیبی در جریان «بهار عربی» شاهد تظاهرات اعتراضی بود، بسیاری امید داشتند که سیف‌الاسلام در کشور تغییراتی ایجاد کند.
او دانش‌آموخته یکی از دانشگاه‌های مشهور لندن به نام «ال‌اس‌ای» است و تا سال‌ها به عنوان یکی از افراد صاحب‌نفوذ در لیبی شناخته می‌شد که احتمالا بعد از پدر، رهبر کشور می‌شد.
با این حال، وقتی که تظاهرات ضد دولتی آغاز شد، سیف‌الاسلام هم بخشی از دستگاه سرکوبی خونین دولتی شد.
بقیه خانواده او به تدریج کشته شدند یا از کشور گریختند. اما سیف‌الاسلام در ۲۰۱۱ بازداشت شد و به شهر «الزنتان» در جنوب غربی طرابلس برده شد. شبه‌نظامیانی که او را بازداشت کرده بودند شش سال بعد آزادش کردند.
او در دوره بازداشتش در طرابلس دادگاهی شد و در غیاب او، به جرم کشتار معترضان به اعدام محکوم شد.
دیوان کیفری بین‌المللی هم به دلیل «جنایت علیه بشریت» او را تحت تعقیب قرار داده‌است.
با این‌که سال‌هاست قذافی در ملاعام دیده نشده، با این حال روزنامه نیویورک تایمز یک ماه پیش با او مصاحبه کرد. او در آن مصاحبه گفته بود که قصد بازگشت به سیاست را دارد.
منابعی در طرابلس می‌گویند که احتمالا او هنوز جایی در طرابلس مخفی است.

سیف‌الاسلام و روسیه
در زمانی که تیم مستندسازی بی‌بی‌سی در حال تهیه فیلمی از کار گروه واگنر در لیبی بود، یکی از مقام‌های اطلاعاتی لیبیایی درباره رابطه قوی سیف‌الاسلام با روس‌ها صحبت کرد و اینکه چقدر «روسیه علاقه داشت او رهبر بعدی لیبی شود.»
این مقام امنیتی در حال تحقیق درباره «ماکسیم شاگالی» بود. یک شهروند روسیه که در سال ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود.
او متهم است که برای «یووگنی پروگوشن» کار می‌کند که یکی از نزدیکان ثروتمند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است. او متهم است که قصد داشته با دخالت در انتخابات و در زمان حمله ژنرال حفتر به پایتخت لیبی، سیف‌الاسلام را به کرسی بنشاند.
آقای شاگالی و مترجم عربی‌اش در سال ۲۰۲۰ از زندان خلاص شدند.
گزارش شده که آقای شاگالی و سیف‌الاسلام در لیبی با هم دیدار کرده بودند. روسیه دو فیلم درباره بازداشت شاگالی منتشر کرده بود که در یکی از آنها سیف‌الاسلام به عنوان «ناجی لیبی» و آقای شاگالی به عنوان «قهرمانی روسی» به نمایش در آمده بود.
یکی از مقام‌های امنیتی لیبی به بی‌بی‌سی می‌گوید: «اگر روسیه می‌توانست آن طور که می‌خواهد کارها را پیش ببرد، سیف [الاسلام] قذافی در میدان مشهور شهدای طرابلس سخنرانی پیروزی کرده بود.»

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها