خبرهای ضد و نقیض از درخواست استعفای آمریکا از اشرف غنی/ شهرهای قندهار و لشکرگاه بدست طالبان سقوط کرد

در حالی که منابع خبری افغانستان از درخواست استعفای وزیران خارجه و دفاع آمریکا از محمداشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور خبر داده اند، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را شایعه خواند.

خبرهای ضد و نقیض از درخواست استعفای آمریکا از اشرف غنی/ شهرهای قندهار و لشکرگاه بدست طالبان سقوط کرد

روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.
در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»
این سخنگو با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تاکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.»

اما رسانه های افغان در این مورد نوشتند: تماس تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا با رئیس جمهوری افغانستان در حالی صورت می گیرد که شب گذشته استان هرات یکی از شهرهای بزرگ و استراتژیک این کشور بدست طالبان سقوط کرد و طالبان مقر استانداری، فرماندهی پلیس و زندان این شهر را تصرف کردند.

براساس گزارش محمداسماعیل خان فرمانده مردمی این استان با مقامات ارتش به یک پایگاه ارتش در این استان رفته اند و طالبان منزل شخصی اسماعیل خان را نیز در کنترل خود آوردند.

بشیراحمدقاسانی خبرنگار تلویزیون یک افغانستان نیز لحظاتی پیش در صفحه فیسبوک نوشت که استانهای هلمند و قندهار را نیز به طالبان سپردند اما تاکنون جزئیاتی از وضعیت هلمند و قندهار افغانستان در دست نیست. برخی منابع نوشته اند که حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان دیروز کابل را به مقصد قندهار ترک کرده است اما دلیل و جزئیات سفر حامد کرزی به قندهار روشن نیست.

اشرف غنی: زمانی از قدرت کنار می‌روم که مردم افغانستان درباره جانشینم تصمیم بگیرند

شهرهای قندهار و لشکرگاه بدست طالبان سقوط کرد

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان بامداد امروز جمعه با انتشار ویدئویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شب گذشته استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف کرده اند و نیروهای دولتی عقب نشینی کرده اند.

علی یاور رضایی از ساکنان شهر لشکرگاه نیز امروز جمعه در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت که طالبان شب گذشته مقر امنیت ملی آخرین پایگاه نیروهای دولتی را تصرف کردند و امروز صبح در استقبال از تسلط کامل بر شهر لشگرگاه شلیک هوایی می کردند.

با تصرف قندهار، هرات و لشکرگاه؛ طالبان بر شماری از شهرهای بزرگ و استراتژیک افغانستان مسلط شدند.

شهر غزنی نیز دیروز پنجشنبه از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود.

گروه طالبان تاکنون استان‌های نیمروز، شبرغان، تخار، فراه، بدخشان، سرپل، قندوز، سمنگان، بغلان، غزنی، قندهار، هرات و لشکرگاه را تصرف کرده اند.

با سقوط قندهار، هلمند و ولایت غور در سحرگاه امروز میشود گفت بیش از ۹۰درصد افغانستان دست طالبان افتاد!

آخرین وضعیت ديپلمات‌هاى ايرانى در هرات از زبان مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه

رسول موسوى مديركل غرب آسياى وزارت امور خارجه در توييتى نوشت:
‏اداره ⁧هرات⁩ در اختیار نیروهای امارت اسلامی در آمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری ايران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم.
نیروهای اداره کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.

آلمان، فرانسه و انگلیس از شهروندانشان خواستند افغانستان را ترک کنند
دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه شب از شهروندان خود درخواست کردند هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه آلمان از شهروندان خود در افغانستان درخواست کرد هرچه سریع‌تر و طبق برنامه پروازها، خاک این کشور را ترک کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «به افراد دارای ملیت آلمانی اکیداً توصیه می‌شود که از فرصت برای ترک این کشور در اسرع وقت استفاده کنند».

روز دوشنبه، وزارت دفاع آلمان درخواست‌ها از برلین برای بازگرداندن سربازانش به افغانستان را رد کرد. این درخواست پس از آن مطرح شده که گروه طالبان توانسته بخش‌هایی از خاک این کشور را به تصرف خود درآورد.

علاوه بر آلمان، وزارت امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز از شهروندان خود درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.

همچنین سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی در بحبوحه پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، «فوراً» خاک این کشور را ترک کنند.

شبکه خبری «سی‌اِن‌اِن»، به نقل از یک مقام دولت آمریکا، یک منبع دیپلماتیک غربی و فردی مطلع به تحولات افغانستان گزارش کرده آمریکایی‌ها در نظر دارند تعداد کامندان دیپلماتیک خود در افغانستان را کاهش داده و سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند.

بیانیه سفارت آمریکا در شرایطی صادر شده که طالبان در حال پیشروی‌های سریع در خاک افغانستان است و در حال تصرف شهرها و مراکز مهم استان‌ها است. سی‌ان‌ان پیشروی‌های طالبان را ضربه به دولت افغانستان، ارتش افغانستان، آمریکا و متحدانش دانسته که نیروهای افغانستانی را آموزش داده‌اند.

سقوط استان های بادغیس و غور بدست طالبان

خبرهای تائید نشده حاکی از سقوط شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس و فیروزکوه مرکز استان غور بدست گروه طالبان است.

رسانه های محلی افغانستان تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد افراد گروه طالبان مرکز استان های بادغیس در غرب و غور در مرکز افغانستان را تصرف کرده اند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که افراد طالبان در دروازه ورودی استانداری بادغیس حضور دارند و از استان غور نیز گزارش رسیده که این استان نیز بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.

سقوط مراکز استان های افغانستان بطور غیر قابل پیش بینی اتفاق افتاد که حتی جامعه جهانی و کشورهای منطقه را نیز متحیر ساخته است و اکنون طالبان بیش از نیمی از استان های این کشور را بطور کامل در اختیار دارد.

سقوط مراکز استان ها از هفته گذشته از شهر زرنج مرکز استان نیمروز آغاز شد و پس از آن شهر شبرغان، سرپل، قندوز، تخار، سمنگان، بغلان، بدخشان، فراه غزنی، هرات، قندهار، لشکرگاه بدست طالبان افتاد و اکنون گفته می شود که شهرهای فیروزکوه و قلعه نیز سقوط کرده اند.

66

حجم ویدیو: 5.91M | مدت زمان ویدیو: 00:00:48 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ابی
    0

    مگه این افغانها نمیدونند اگه کشورشون کامل به دست طالبان بیافته چی میشه ؟ چرا اینقد راحت کشور رو تقدیم طالبان میکنن؟!!!

    نظرات شما -
    • دارا
      0

      چون پشت طالبان آشنا هستند امریکا با 30هزار نیرو نگه داشت دولت افغانستان با 300هزار نیرو نمی تواند چون بزرگان شه توسط ایران خریداری شدن و شهر تقدیم طالبان می کنند ظهر با ظریف نهار خوردن طالبان عصر گمرک ایران بکمک ادوات نظامی ساخت ایران گرفتند ایران پشتبان طالب است درست است ؟ ما ملت افغانستان یک دست نیستیم و طالبان ما را منزوی و بدبخت می کنند نان شب نخواهیم داشت طالبان نوکر قطر ایران پاکستان هستند اشرف غنی داشت افغانستان دبی ژاپن می شد افغانستان می کرد چین و روسیه ترس افتاد ایران ترس افتاد چرا ملت ایران می گویند پول افغانستان 40برابر پول ایران ارزش دارد چون امریکا ارزش پول را بالا می برد گشور با دوستی و علم امریکا رشد می کند هر جا امریکا هست رفاه هست و این برای بعضی کشورهای کمونیست چون چین کره شمالی روسیه سنگین تمام شود . امریکا یه تن 20 سال نگه داشت چرا چون امریکا اعتقاد به خدا دارد و خداپرست هستند دیندار هستند عامل رشد امریکا دینداری واقعی است احترام به پدر و مادر خانواده است مه ی دنیا می دانند عامل اصلی موفقیت امریکا خدا پرستی و دینداری است که ریاه ندارد برای خداوند کار می کنند و خدا را ناظر اعمالشان می بینند این گفته های دروس دانشگاهی در سراسر جهان است

  • کاربر ناشناس
    0

    این ویروس کرونا را تمام کشورهابیان باهواپیمابریزن روسراین افغانستان تا نسل جدیدی ازشون دربیادبابااینا به خودشون هم رحم ندارن یک دین وآیین ومذهب واین همه دعواوجنگ وخونریزی .تنهاعلاج یکنواختیشون نسلشون بایدمنقرض بشه.راحت

  • فاطمه
    0

    اینم نتیجه اینکه همش میگن نیروهای آمریکایی منطقه رو ترک کنن ما احتیاجی بهشون نداریم خودمون هستیم

    نظرات شما -
    • .
      0

      آمریکا ابتدا ویران می‌کند بعد جنگ داخلی راه می‌اندازند بعد پشت نیروهای وابسته را خالی می‌کند

    • م
      0

      آمریکا برای منافع خود وارد شد و برای منافع خود خارج می‌شود.و این وسط ملت مظلوم افغانستان کشوری سالیان سال گرفتار جنگ داخلی بوده و خواهند بود

    • به فاطمه
      0

      اگر امریکا از اول به افغانستان حمله نمیکرد الان وضعیت افغانستان این نبود خب معلومه وقتی امریکا با حمله به افغانستان ارتش افغانستان رو رسما به یه نیروی فشل بدرد نخور ضعیف تبدیل کرد قدرت ارتش کم میشه قدرت نیرو های تروریستی زیاد!حالا هم اجازه نمیده خود مردم افغانستان تصمیم بگیرن به غنی میگه بیا استعفا بده خب به امریکا چه ربطی داره که به اشرف غنی میگه بیا استعفا بده؟

  • re
    0

    هر کجا ،که قانون نا دیده گرفته شود و حکمرانی براساس باند و سلیقه باشد و مردم از حاکمان دلسرد و روی بر گردانند در چنین جامعه ای زمینه افراط گرایی و مخاصمات مسلحانه شکل می گیرد در اصل آقای غنی امروز باید پاسخگو باشد که به هر دلیلی و بهانه ای خود را پیروز انتخابات می دانست ،.

  • ناشناس
    0

    چین اعلام کرده این وحشی ها را به رسمیت میشناسه!!!! روسها هم که حمایتشون کردن!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است

    • سگ
      0

      طالبان توسط پاکستان و روسیه حمایت و تجهیز میشه . ایران هم به دستور روسیه و رفیق پوتین داره با طالبان همکاری می کنه .

  • ناشناس
    0

    واقعا" مرگ بر امریکا .این بندگان خدا را به چه روزی انداخت و ولشون کرد به امید خدا .

    نظرات شما -
    • 000
      0

      توقع داری سرباز آمریکایی برای آزادی افغانی بجنگه ؟ خود افغانی ها باید جلوی طالبان ایستادگی کنند . آمریکا به ارتش افغانستان اسلحه داده آموزش داده اما افغان ها بی غیرتند . وطن شان را می فروشند مثل ما ایرانی ها که توقع داریم آمریکایی ها بیان برامون بجنگن بعد که جنگ تمام شد فرش قرمز بندازن بگن ایرانی ها بفرمایید دموکراسی و آزادی تحویل بگیرید . ( آزادی هزینه داره " اما چون انسانها به مفت خوری عادت کرده اند می خواهند مفت بری کرده و بدون دادن هزینه آزادی بدست بیارن ) هر ملتی باید برای آزادی خودش بجنگه . بهشت را به بها میدن نه به بهانه

  • سعید
    0

    این طالبان دقیقا همون داعشه وبه زودی منطقه رو به آتش خواهدکشیدودرجهت منافع آمریکا قدم برخواهدداشت،ببینیدکی گفتم!

  • 110
    0

    خود افغانی ها باید بجنگند . وگرنه به چنان وضعیتی دچار می شوند که روزی صدبار آرزوی مرگ کنند . آزادی و سعادت مجانی و صلواتی نیست . باید مردم افغان از جان گذشته برای وطن شان بجنگند .د پاکستان داره افغانستان رو نابود می کنه . طالبان فرزند حرامزاده پاکستان و روسیه است . آوارگان افغانی وارد ایران شدند و بیماری و . . . بیشتر خواهد شد .

  • جنگنده
    0

    هر وقت دموکرات ها در آمریکا قدرت می گیرند جنگ در خاورمیانه شروع میشه . در زمان اوبامای سگ پدر داعش رو داشتیم با آمدن جمهوری خواهان جنگ تمام شد و در 4 سال ترامپ هیچ جنگی شروع نشد . اکنون بایدن آتش جنگ را روشن کرده . لعنت و نفرین بر دموکرات های آمریکا . همین دموکرات ها در سال 1357 انقلاب ایران را طراحی و اجرا کردند . ( کنفرانس گوادلوپ )

  • فرشاد
    0

    افغانیهانشون دادن که بی غیرتن وگرنه بایدبه کمک ارتش افغانستان میرفتن وارتش هم اوناروتجهیزمیکردحداقلش این بودکه به این راحتی اجازه نمیدادن کشوروناموسشون به دست این وحشیهای مزدورپاکستان بیفته .به نظرم اگرمردم دربرابرطالبان محکم می ایستادن میتونستن اونهاراشکست بدن ولی متأسفانه این اتفاق نیفتادپس بایدتاوانشم بدن بعدانبایدازجنایتهای طالبان گله مندباشن

  • داد
    0

    به جای فرار چرا در مقابل طالبان نمی ایستن؟

  • میلاد
    0

    آمریکا هر کجا پا گذاشته آنجا را ویرانه کرده است

  • شاهین
    0

    زمانی که انگلستان خبیث افغانستان را از ایران جدا کردز همان زمان بدبختی های این ملت شروع شد

  • علي
    0

    ايا رابطه ايي بين يكدست شدن قدرت توسط تندرو ها در ايران و تسلط كامل طالبان بر أفغانستان وجود داره؟

  • تاریخ
    0

    آمریکا همان بلایی را بر سر اشرف غنی اورد که بر سر مصدق آورد.

  • یحیی
    0

    سقوط افغانستان یعنی آوار شدن بیکار افغانی بسمت ایران فقر و فحشا آدم کشی و هزاران مصیبت دیگه / لطفاً کمک نکنید طالبان برنده بشوند دارید به کودتاه ویرانگر کمک می کنید هر چ ساختن در این 20 سال این شبهه مذهبی های تندرو افراطی آدمکش طالبان دارند ویران می کنند هر کس این آتش روشن کرده دودش به چشم خودشم می ره چاه مکن بحر کسی اول خودت دوم کسی / بیچاره افغانی ها یه سال خوش ندیدن طالبان چرک کثافنت از سر و روشون می باره با زور می خواهند ادای حکومت اسلامی در بیان گویی الان در افغانستان نماز و روز اذان گناه است طالبان می خواهند بیارن الان ملت افغانستان هم مسجد دارن هم اذان از صدا و سیما پحش می شود هم روزه داری هست همه آزادند مسلمانی کنند طالبان قد سرطانی است که روزی پاشونو می گذارند زیر گلوی ما ایرانیان ما گفتیم کو گوش شنوا . نکند فردا ایران اولین کشوری باشد طالبان قبول کنند / طالبان یعنی قلدری یعنی مظلوم کشی طالبان دارن کاری می کنند یزد با امام حسین ع کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها