کاهش دیپلمات‌ها؛ محور تماس تلفنی وزرای دفاع و خارجه آمریکا با اشرف غنی

همزمان با سقوط ولایت‌های مختلف، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در تماس با اشرف غنی اعلام کردند که واشنگتن دیپلمات‌های خود را در افغانستان کاهش خواهد داد.

کاهش دیپلمات‌ها؛ محور تماس تلفنی وزرای دفاع و خارجه آمریکا با اشرف غنی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: به همراه وزیر دفاع با اشرف غنی وضعیت امنیتی در افغانستان و برنامه آمریکا برای کاهش دیپلمات‌ها‌ تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: آمریکا از راه‌حل دیپلماتیک برای پایان بحران در افغانستان حمایت خواهد کرد.

پیش از این چند فرد مطلع به یک شبکه آمریکایی گفتند، انتقال سفارت آمریکا به فرودگاه کابل یکی از متحمل‌ترین گزینه‌ها در صورت تشدید درگیری‌ها در افغانستان است.

آمریکایی‌ها در نظر دارند تعداد کامندان دیپلماتیک خود در افغانستان را کاهش داده و سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند.

شبکه خبری «سی‌اِن‌اِن»، به نقل از یک مقام دولت آمریکا، یک منبع دیپلماتیک غربی و فردی مطلع به تحولات افغانستان گزارش کرد، با توجه به وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان و پیشروی‌های گروه طالبان، آمریکا این تصمیمات را در نظر دارد.

سی‌اِن‌اِن به نقل از منابع غربی و آمریکایی نوشت، آمریکا در نظر دارد تعداد افراد حاضر در مأموریت دیپلماتیک خود در کابل را کاهش دهد. آن‌ها تأکید کردند با توجه به عدم ثبات اوضاع و شرایط، این تصمیمات ممکن است ظرف چند روز تا چند هفته عملی شوند.

این شبکه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «مشخصاً در حال حاضر بحث‌های مختلفی به سرعت شکل می‌گیرند اما در این میان معادلات متفاوتی وجود دارند که باید همین حالا سبک سنگین شوند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

طالبان تاکنون موفق شده است که 14 ولایت افغانستان را به تصرف خود در آورد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها