اعزام نظامیان آمریکا برای تخلیه کارکنان سفارتخانه این کشور در کابل

یک مقام آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که نیروهای ارتش این کشور برای کمک به خروج برخی کارکنان سفارتخانه ایالات متحده در کابل به افغانستان اعزام می شوند.

اعزام نظامیان آمریکا برای تخلیه کارکنان سفارتخانه این کشور در کابل

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان پنجشنبه شب در پیامی توئیتری مدعی شد که ستاد فرماندهی پلیس و ساختمان استانداری هرات را به طور کامل تصرف کرده اند و شماری از نیروهای دولتی هم تسلیم آنان شده اند.

مجاهد افزود که طالبان استان راهبردی هرات را تصرف کردند و نیروهای دولتی در حال تسلیم شدن هستند، اما مقام های رسمی هرات هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده اند.

برخی از خبرنگاران هرات ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه پنجشنبه شب گزارش دادند که طالبان بر زندان مرکزی هرات تسلط یافته اند، اما این خبرها را تاکنون هیچ منبع مستقلی و یا مقامات دولتی هرات تائید و یا رد نکرده اند.

شهر هرات بعد از ظهر امروز هدف حملات طالبان قرار گرفته است و بسیاری از افراد از یک معامله سخن می گویند که هرات نیز طی آن سقوط کرده است.

پیش از ظهر امروز شهر غزنی افغانستان در ۱۴۵ کیلومتری کابل پایتخت افغانستان نیز سقوط کرد و محمد داود لغمانی استاندار غزنی با همراهی افراد طالبان تا مرکز میدان شهر در ۲۵ کیلومتری کابل رسانده شد، هر چند منابع خبری افغانستان نوشته اند که او توسط نیروهای امنیتی دولت بازداشت شده است.

به گزارش واشنگتن تایمز، دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا از سیاست جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور درباره نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان انتقاد کرد و گفت که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تقلبی صورت نمی گرفت و اکنون رییس جمهور بودم، جهان متوجه می شد که خروج ما از افغانستان بر اساس شرایط می بود.

توافق بین آمریکا و طالبان در فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن ماه ۱۳۹۸) در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا، منعقد شد.
جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا، در آوریل سال جاری اعلام کرد که کشورش تا بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند. او پایان مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد و گفت: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی در گزارشی نوشت: آمریکا نگران سقوط احتمالی کامل کابل بین یک تا سه ماه دیگر است. شرایط افغانستان از ماه ژوئن و پس از خروج نیروهای آمریکایی که سرویس اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده بود ممکن است کابل در ۶ تا ۱۲ ماه آینده بدست نیروهای طالبان بیفتد، بحرانی تر است.

بایدن به رغم پیشروی های طالبان در افغانستان اعلام کرد از تصمیم خود برای بیرون بردن نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست و با بیان اینکه واشنگتن در ۲۰ سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار در آنجا هزینه و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی افغان را آموزش داده و به تجهیزات امروزین مجهز کرده، تاکید کرد سران افغانستان باید متحد شده و گرد هم بیایند و برای خود و ملتشان بجنگند.

منبع: ایرنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها