دادگاه چین یک تبعه کانادا را به ۱۱ سال حبس محکوم کرد

دادگاهی در چین امروز (چهارشنبه) یک تبعه کانادایی دیگر را به جاسوسی متهم و به ۱۱ سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه چین یک تبعه کانادا را به ۱۱ سال حبس محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حکم علیه "مایکل اسپاوور"، تاجر کانادایی از سوی دادگاه چین بر تنش دیپلماتیک بین اوتاوا و پکن می‌افزاید.

این حکم یک روز پس از تایید حکم اعدام برای یک مرد دیگر کانادایی به اتهام قاچاق مواد مخدر صادر می‌شود.

محکوم شدن این تبعه کانادا در حالی صورت گرفته که وکلای مدیر مالی بازداشت شده شرکت هوآوی در کانادا در حال انجام آخرین تلاش‌هایشان برای متقاعد کردن دادگاه هستند تا او به آمریکا مسترد نشود.

"دومینیک بارتون"، سفیر کانادا در چین گفت: ما به شدیدترین شکل ممکن این محکومیت را که فاقدی شفافیت و عدالت است، محکوم می‌کنیم.

بارتون در پیامی تصویری برای دیپلمات‌ها و خبرنگارانی که در مقابل سفارت کانادا در پکن حضور داشتند، خواستار آزادی اسپاوور و مایکل کووریگ شد که او هم منتظر صدور حکمش است.

سفیر کانادا در چین همچنین گفت، اسپاوور سه پیام برای آن دسته از افرادی که انتظارش هستند، داشت "بابت حمایت‌هایتان متشکرم"، "من روحیه خوبی دارم" و "می‌خواهم به خانه بروم."

دادگاه داندونگ چین همچنین اعلام کرد که ۵۰ هزار یوآن دارایی شخصی اسپاوور هم توقیف شده است. وی با اتمام دوران محکومیتش از چین اخراج می‌شود.

مقام‌های امنیتی چین اسپاوور را دسامبر ۲۰۱۸ و چند روز پس از آن دستگیر کردند که دولت کانادا، منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی را در فرودگاه بین‌المللی ونکوور و با درخواست آمریکا بازداشت کرد.

اسپاوور در ژوئن ۲۰۱۹ به جاسوسی متهم شد. دادگاه داندونگ در مارس یک دادگاه یک روزه تشکیل داد و تا امروز منتظر ماند که حکم وی را اعلام کند.

خانواده این تاجر کانادایی در مارس اعلام کرده بودند که اتهامات علیه وی بی‌پایه و اساس و نامفهوم است و علنی نشده است.

در همین حال، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز اتهامات و محکومیت اسپاوور را کاملا غیرقابل قبول و نادرست خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازداشت اسپاوور خودسرانه است و آزادی او اولویت اصلی دولت کاناداست.

وی ادامه داد: حکم اسپاوور پس از دو سال و نیم بازداشت خودسرانه و بدون شفافیت کافی در روند حقوقی و قضایی است و دادگاه او نیز حداقل معیارها را هم که در قوانین بین‌المللی ذکر شده، ندارد. دولت کانادا به کمک کنسولی برای این تاجر و خانواده‌اش ادامه می‌دهد و به دنبال آزادی و بازگرداندن ایمن اوست.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها