برکناری یک دادستان دیگر ضدفساد در گواتمالا و موج اعتراضات مردم

صدها تن از مردم گوآتمالا در مقابل کاخ ریاست جمهوری علیه برکناری یک مبارز ضد فساد این کشور دست به تجمع اعتراضی زدند.

برکناری یک دادستان دیگر ضدفساد در گواتمالا و موج اعتراضات مردم

به گزارش خبرگزاری رویترز، "خوآن فرانچسکو ساندوال"، مبارز ضد فساد گوآتمالایی پس از آنکه از سمتش برکنار شد، شبانه کشور را ترک کرد و این مساله موجی از اعتراضات مردمی را در پی داشت.

جوردن روداس، یکی از مقام های حقوق بشری گوآتمالا گفت، ساندوال که تا روز جمعه ریاست دفتر ویژه دادستانی علیه معافیت از مجازات را برعهده داشت، روز شنبه به مرز السالوادور رفت.

وی ادامه داد: این تصمیم برای حفاظت از جان ساندوال گرفته شد.

"ماریا پوراس"، دادستان کل گوآتمالا، ساندوال را روز جمعه از سمتش به عنوان رئیس دفتر ویژه دادستانی علیه معافیت از مجازات برکنار کرد.

ساندوال در نشست خبری چند ساعت پیش از ترک کشور گفت که این برکناری غیرقانونی را به چالش می‌کشد و ادامه داد: من یکی دیگر از دادستان‌های گوآتمالایی هستم که در جستجوی حقیقیت و عدالت چنین پیامدی را دچار شده‌ام.

برکناری ساندوال با انتقادهای بین المللی روبرو شد و نشان دهنده چالش‌های پیش روی دولت واشنگتن برای پیشبرد اقدامات ضد فساد در آمریکای مرکزی است که فساد و معافیت مجازاتی باعث شده تا مهاجران زیادی به سوی ایالات متحه گسیل شوند.

گروه‌های موسوم به "کامپسینو" که کارگران مزارع گوآتمالا و از قدرتمندترین گروه‌ها در این کشور هستند خواستار اعتصاب سراسری روز دوشنبه شده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها