نگرانی‌های اصلی امنیتی ژاپن: قدرت نظامی چین و رقابت پکن - واشنگتن

تایوان، رقابت فزاینده پکن با آمریکا و اقدامات نظامی جسورانه چین در منطقه در یک سند سالانه وزارت دفاع ژاپن که امروز از سوی کابینه یوشیهیده سوگا، نخست وزیر تصویب شد، در زمره نگرانی‌های امنیتی ژاپن عنوان شده‌اند.

نگرانی‌های اصلی امنیتی ژاپن: قدرت نظامی چین و رقابت پکن - واشنگتن

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش دفاعی تصویب شده طی امروز از سوی کابینه یوشیهیده سوگا به چین به عنوان نگرانی امنیت ملی اصلی برای ژاپن اشاره می کند.

روندهای نظامی چین، همراه با شفافیت ناکافی درباره سیاستهای دفاعی و امور نظامی چین تبدیل به عاملی برای نگرانی شدید در منطقه از جمله ژاپن و جامعه بین المللی شده است. ژاپن همچنین نسبت به فقدان شفافیت در سیاستهای دفاعی و امور نظامی چین و سطح بالای رشد بودجه نظامی آن اظهار نگرانی کرد.

در سند دفاعی ژاپن عنوان شد: باثبات کردن وضعیت تایوان برای امنیت ملی ژاپن و ثبات جامعه بین المللی مهم است. ما لازم است توجهی نزدیک به وضعیت با احساس بحران بیشتر از هر زمان معطوف کنیم.

این گزارش خاطر نشان کرد: همچنان که چین به سرعت قدرت نظامی خود را تقویت می کند، تغییرات در توازن قدرت نظامی بین آمریکا و چین ممکن است بر صلح و ثبات منطقه هند-اقیانوسیه تاثیر بگذارد. لازم است توجه بیشتری صرف رویه‌های نظامی دو کشور در مناطقی همچون دریای چین جنوبی و تایوان شود.

به گفته این گزارش، چین به طور مداوم در ۲۰ سال گذشته قابلیتهای نظامی خود را توسعه داده و بودجه نظامی آن به سطح ۱۶ برابر بیشتر از بودجه تایوان یا حتی فراتر از آن رسیده و شکاف آنها هر سال بیشتر می شود. همچنین این گزارش تاکید کرد بودجه نظامی ۱۸۱.۶ میلیارد دلاری چین چهار برابر از بودجه نظامی ژاپن بیشتر است.

این سند در عین حال به رشد چشمگیر بودجه نظامی چین "بدون شفافیت" و ارتقای سریع قابلیتهای نظامی آن در حوزه نیروهای هوایی، دریایی، موشکی و هسته‌ای اشاره و تلاشهای پکن برای تضمین برتری در حوزه‌های جدید نظیر سایبری، فضا و طیف الکترومغناطیس را برجسته کرد.

بر اساس این سند، تنشهای نظامی فزاینده پیرامون تایوان و همچنین رقابت اقتصادی و فن آوری بین چین و آمریکا صلح و ثبات را در شرق آسیا همچنان که توازن قدرت منطقه‌ای به نفع پکن تغییر می‌کند، تهدید می کند.

در این سند عنوان شد: به طور خاص رقابت در حوزه های فن آوری احتمالا حتی شدیدتر هم خواهد شد.

ژاپن اعتقاد دارد تنشها پیرامون تایوان نیازمند توجه به آن"با احساس بحران" همزمان با تشدید فعالیتهای نظامی چین در منطقه و افزایش حمایت‌های آمریکا از این جزیره است.

همچنین این گزارش سالانه بررسی وضعیت امنیتی ژاپن برای نخستین بار شامل بخشی درباره تهدیدات ایجاد شده ازسوی تغییرات آب و هوایی است که به گفته این گزارش رقابت را بر سر زمین و منابع افزایش خواهد داد و ممکن است تحرک انبوه آوارگان آب و هوایی را رقم بزند. افزایش فجایع مرتبط با گرمایش جهانی همچنین ممکن است توانمندی های نظامی را گسترش داده و ذوب شدن یخهای شمالگان نیز احتمالا منجر به نظامی سازی آبهای شمالی خواهد شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها