یک مدرس دانشگاه در رشته‌های علوم سیاسی در خصوص کابینه دولت سیزدهم مطرح کرد:

استقبال از بچه های تازه وارد در مدیریت کشور

مدرس دانشگاه در رشته‌های علوم سیاسی نوشت: این واقعیت را اگر درک کردیم اتفاقا خیلی عاقلانه است که آیت الله رئیسی حداقل نیمی از کابینه خود را از جوانان زیر ۵۰ سال و نسل هزاره و نسل Z انتخاب کند.

استقبال از بچه های تازه وارد در مدیریت کشور

صالح اسکندری طی یادداشتی نوشت: شاید کمی سخت باشد اما باید بگویم هم نسلی های "دهه شصتی" و یا "هزاره" ها زمان آن فرا رسیده است که میانسالی را در آغوش بگیریم و این به معنای استقبال از بچه های تازه وارد در محل کار و کمی بلندپروازانه تر در مدیریت کشور است. نسل زد (z) یعنی نسلی که در دامان فناوری دیجیتال بزرگ شده اند تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۵ درصد نیروی کار جهانی را تشکیل می دهند. در کشور ما تا ۱۴۰۴ اولین فارغ التحصیلان دوره کاردانی و کارشناسی این نسل وارد بازار کار می شوند. نسلی باهوش، آشنا به فناوری، خودآموز، با تفکر انتقادی و با انتظارات بالا که به دنبال آزادی و استقلال بیشتر و همچنین نظارت بیشتر است و ساختارهای سنتی و هرمی اقتدار را در سازمانها زیر سوال می برد. نسلی که اخیرا در یک نظرسنجی ۷۵ درصد ایشان پاسخ دادند که ترجیح می دهند یک مکالمه دشوار با متن داشته باشند تا از طریق تلفن! نسلی که در همان نظرسنجی بیش از ۷۰ درصد آنها گفته اند علاقه مندند دارای چندین نقش در یک مکان باشند‌. نسلی آشنا به فناوری و غوطه ور در پیام رسان های اجتماعی، سرگرم به بازی های کامپیوتری که حاضر است شام نخورد اما در زمان "اتک" های بازی موبایلی اش تعویقی نیفتد.
خیلی ساده حرف آخر را اول بگویم در ساختارهای سنتی ، با فرض اینکه دانش توسط کارگران و مدیران باتجربه نگهداری می شود، معمولاً پیرترها هستند که به جوان ترها آموزش می دهند. اما در دنیایی که فضای مجازی زندگی ثانوی انسان را با اینترنت ۵G و اخیر ۶G با سرعتی بیش از ۵۰۰ گیگابایت رقم خواهد زد ما باید چیزهای بسیاری را از نسل z و به زودی نسل آلفا بیاموزیم. البته بیاموزیم که زبان مشترک پیدا کنیم تا بتوانیم ارزشها، باورها، هنجارها، نگرشها و رفتارهای صحیح خود را به آنها منتقل کنیم تا با هم زندگی کنیم.
این واقعیت را اگر درک کردیم اتفاقا خیلی عاقلانه است که آیت الله رئیسی حداقل نیمی از کابینه خود را از جوانان زیر ۵۰ سال و نسل هزاره و نسل Z انتخاب کند. هیچ کس مانند مقام معظم رهبری در این سالها مرتب در سخنرانی های مختلف نگفته است امور مدیریت کشور را به "جوان مومن حزب اللهی" بسپارید. به نظرم ایشان بیش از هر کس دیگری ضرورت این موضوع را در اداره کشور درک کرده است.
اما چرا باید دولت آقای رئیسی در شرایطی که ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه اجتماعی را در بحران قرار داده است به جوانان اعتماد کند؟
۱- به جوانان اعتماد کنیم و حتی اجازه دهیم اشتباه کنند. چرا که طبق قانون ۸۰ -۲۰ ، بیست درصد خطای جوانان در مقابل هشتاد درصد توفیقات آنها در اداره کشور و ایجاد تحول در سیاست ورزی قابل هضم است و این ۲۰ درصد به مرور به نفع ۸۰ درصد توفیقات کاهش پیدا می کند.
۲- جوان مومن انقلابی بیشتر چگالی دایره ارتباطش در بین هم سن و سالان خودش هست لذا انتصاب یک جوان در راس دستگاه به معنای جوان سازی آن دستگاه است.
۳- جوان مومن حزب اللهی درگیر تعارفات، ملاحظات و رودربایستی های چندین ساله مدیران قدیمی با یکدیگر نیست. بخش مهمی از انرژی کشور طی سالیان گذشته در همین تعارفات و ملاحظات مستهلک شده است.
۴-جوان مومن انقلابی از تغییر استقبال کرده و مهارت های زیادی در طرح ایده های جدید دارد. آنها چون چالشهای کمتری را در زندگی کاری و شخصی خود تجربه کرده اند بیشتر از مدیران پیش کسوت تمایل دارند که قهرمان تغییر و تحول باشند.
۵- سرعت پیشرفت فناوری به خصوص در حوزه ICT به قدری زیاد است که مدیران بالای ۵۰ سال توانایی درک نیازها، مطالبات، انتظارات دو یا سه نسل قبل از خود را به دشواری می توانند ایجاد کنند چرا که نسل های مختلف انتظارات و خواسته های خاص خود را دارند.
۶- جوان مومن حزب اللهی در رهبری و مدیریت الهام بخش است و می تواند با ایجاد هیجان مثبت کارکنان سازمان متبوع خود را به تلاش بیشتر و حتی فداکاری و ایثار وا دارد. مدیران ۵۰ سال به بالا معمولا این کار را از طریق فشار و نه الهام بخشی انجام می دهند. این درست شبیه همان استعدادی است که فرماندهان جوان دفاع مقدس از آن بهره می بردند.
۷- مدیران جوان معمولا پذیرای بازخورد همکاران هستند. به خصوص از طریق شبکه های اجتماعی درباره کنشها و واکنش های خود بازخوردگیری می کنند. مدیران پیش کسوت معمولا تمایل چندانی به دریافت بازخورد از همراهان و همکاران درباره اقدامات و برنامه های خود ندارند‌.
۸- جوان مومن انقلابی در هر سازمانی به دنبال تجمیع همه منابع و فرصت ها برای موفقیت است. اما مدیرانی که سالیان سال در یک سازمان حضور دارند وضع موجود را کافی و راضی کننده می دانند و حاضر به پرداخت هزینه تغییرات نیستند.
۹- کشور برای عبور از بحران نیازمند یک حرکت توفنده، قوی، خلاقانه و نوگراست. با اکتفا به وضعیت موجود هیچ مشکلی حل نخواهد شد و جوانان می توانند پیشران این حرکت تحول خواهانه باشند ان‌شاءالله.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • آ
    0

    هرچی‌پیرپاتال‌وفرتوته‌بریزید‌دور‌تاببینیم‌‌چی‌میشه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها