موضع گیری نظامی ژاپن علیه چین در قبال تایوان

یکی از مقام‌های ارشد ژاپنی با بیان این مساله که جاه‌طلبی‌های چین می‌تواند باعث تهدیدی وجودی برای توکیو باشد، گفت: تهاجم چین به تایوان احتمالا باعث درگیری بزرگی می‌شود که آمریکا و ژاپن را وارد جنگ با پکن می‌کند.

موضع گیری نظامی ژاپن علیه چین در قبال تایوان

به نوشته روزنامه واشنگتن اگزماینر، تارو آسو، معاون نخست وزیر ژاپن ضمن بررسی احتمال حمله چین به تایوان گفت: در صورت بروز چنین اقدامی، ژاپن و آمریکا باید با هم از تایوان دفاع کنند. این روند ممکن است به یک تهدید وجودی برای توکیو بدل شود.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، این بیانیه باعث شد تا آسو، ‌ارشدترین مقام دولتی ژاپن باشد که سناریوی روشنی را بیان می‌کند که در آن، نیروهای ارتش ژاپن در درگیری بر سر خاکی بغیر از قلمروی ژاپن مداخله خواهند کرد.

این اظهارات همچنین بیانگر رشد نارضایتی ژاپن در قبال تهاجم چین، آن هم در زمانیست که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین اقدامات سختگیرانه‌تری را در قبال هنگ‌کنگ وضع و تجهیزات و نیروهایش را در اطراف تایوان مستقر کرده است.

از پایان جنگ دوم جهانی، ارتش ژاپن تنها در عملیات دفاعی تمرکز داشته است بنابراین، دفاع از تایوان به معنای استقرار نیروهای ژاپنی در خارج از مرز و در اطراف تایوان است که یک عملیات تهاجمی محسوب می‌شود. این یک تغییر بزرگ در منطقه و فراتر از آن به شمار می‌رود.

"مت پوتینگر"، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ گفت: دستورالعملی برای افسران نیروی هوایی ارتش چین صادر شده که توضیح می‌دهد چرا تایوان به عنوان یک هدف، بسیار مهم است و باید به حزب کمونیست چین ملحق شود. ارتش چین بر این باور است که اگر تایوان تصرف شود، چین می‌تواند بر منطقه تسلط یابد و دست ژاپن را از منطقه کوتاه کند.

ظهور ژاپن به عنوان نیرویی در مقابل نفوذ نظامی و دیپلماتیک پکن تاثیرات عمده‌ای در تلاش‌های ایالات متحده برای تشکیل "اتحاد دموکراسی‌ها" برای کاهش تهدیدات چین دارد. ارتش ژاپن پس از جنگ دوم جهانی بیشتر به عنوان نیروی دفاع شخصی عمل کرده اما توکیو به صورت تدریجی و در سال‌های اخیر بر ظرفیت‌های نظامی خود با کمک آمریکا افزوده است.

"سوگیو تاکاهاشی"، استراتژیست سابق وزارت دفاع ژاپن در مه سال جاری میلادی به موسسه هادسون گفته بود:‌ بنابراین با این شرایط، آنچه ما نیاز داریم این است که خودمان را برای یک افزایش تنش‌ها آماده کرده، به توسعه و بسط موضع مبارزه در نبرد و جنگ بپردازیم و به ویژه طوری خودمان را آماده کنیم که در چنین جنگی، پیروز شویم. ما باید نشان دهیم که برای نبرد آماده‌ایم.

مقام‌های چینی روز سه شنبه به اظهارات معاون نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داده و به وی عملکرد مقام‌های ژاپن دوران استعمار را یادآور شدند که آنها چندین دهه پیش از جنگ دوم جهانی در سراسر منطقه پاسیفیک جنگ‌هایی را برای فتوحات انجام دادند. در ۱۸۹۵ با پایان سلسله "چینگ" در چین، ژاپن تایوان را فتح کرد و این مبنایی برای ژاپن شد تا در سال ۱۹۴۱ به فیلیپین هم حمله کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: برخی از سیاستمداران هنوز چشم طمع به تایوان دارند. چین امروز دیگر مانند قبل نیست. ما هرگز به کسی اجازه نمی‌دهیم تا از هر طریقی در مساله تایوان دخالت کند. کسی نباید خواسته و توانایی مردم چین را در دفاع از تمامیت ارضی و یکپارچگی قلمرویش زیر سوال ببرد و کم اهمیت جلوه دهد.

مقام‌های چین مدعی مالکیت تمامیت ارضی تایوان از زمان سلطه بر آن در ۱۹۴۹ هستند اما پکن هرگز بر این جزیره حکمرانی نکرده است.

یاسوهیده ناکایاما، معاون وزیر دفاع ژاپن همین اواخر گفته بود:‌ آنها تلاش می‌کنند تا تمامی جزایر تایوان را محاصره کنند. ما باید بیدار و هشیار باشیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها