خروج از افغانستان و تغییر جهت جاسوسان آمریکا در مبارزه با تروریسم

دو دهه جنگ در افغانستان، برای جاسوسان آمریکایی نفوذ روی گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است، اما این برتری به زودی پایان خواهد یافت و ممکن است این گروه‌ها بار دیگر از این کشور برای طراحی حملاتی علیه آمریکا استفاده کنند.

خروج از افغانستان و تغییر جهت جاسوسان آمریکا در مبارزه با تروریسم

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آژانسهای اطلاعاتی را به جستجوی راه‌های دیگری برای نظارت و توقف تروریستها سوق میدهد. آنها مجبور میشوند بیشتر به فناوری و متحدانشان در دولت افغانستان متکی شوند، دولتی که بعد از خروج نیروهای آمریکا و ناتو وضعیت مشخصی در آینده ندارد.

مایک والتس، از جمهوریخواهان فلوریدا و از اعضای کلاه سبز که در افغانستان خدمت کرده بود، گفت: شاید شما کور نشوید، اما به لحاظ حقوقی کور خواهید شد. گرچه باور دارم نیروهای آمریکایی همچنان میتوانند تهدیدها را شناسایی کنند، آنها باید با اطلاعات کمتر و عملیاتهای پیچیده‌تر از پایگاه‌هایی در خارج از این کشور واکنش نشان دهند.

خروج از افغانستان به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا انجام می‌شود. او گفت زمان پایان یافتن طولانی‌ترین جنگ آمریکا بعد از دو دهه جنگ که ۲۲۰۰ نیروی آمریکایی را به کشتن داد و جان ۳۸ هزار غیرنظامی افغان را گرفت و یک تریلیون هزینه بر جای گذاشت، فرا رسیده است.

اما این خروج با تردیدهای زیادی همراه شده است، آن هم در شرایطی که طالبان پیشرفتهای میدانی حاصل کرده و این نگرانی وجود دارد که افغانستان به زودی وارد جنگ داخلی شود. آمریکا هنوز روی توافق‌هایی برای استقرار نیروهای مبارزه با تروریسم در این منطقه و تخلیه هزاران مترجم افغان و دیگر نیروها که در این جنگ آمریکا کمک کردند، کار میکند.

ویلیام برنز، مدیر سیا ماه آوریل در جلسه کنگره گفت که شبه نظامیان القاعده و داعش همچنان داخل افغانستان فعال هستند و "در نظر دارند تا توانایی حمله به اهدافی در آمریکا را دوباره احیا کنند." برنز گفت: زمانی که وقت خروج نظامیان آمریکا فرا برسد، توانایی دولت آمریکا در جمع آوری و اقدام علیه تهدیدات کاهش خواهد یافت. این یک حقیقت است. سیا و دیگر آژانس های آمریکایی مجموعه‌ای از قابلیتها برای شناسایی و توقف تهدیدات را حفظ کنند.

به گفته دو مقام مطلع، ویلیام برنز ماه آوریل سفری محرمانه به افغانستان داشت و بار دیگر افغانها را مطمئن ساخت که آمریکا در تلاشهای مبارزه با تروریسم مشارکت می‌کند. سیا و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این رابطه اظهارنظر نکردند.

سیا بیش از ۳۰ سال است در افغانستان ایفای نقش می‌کند. در جریان جنگ آمریکا، سیا حملاتی علیه گروه‌های ترور داشت و نیروهای افغان را در غالب گروه‌هایی موسوم به تیمهای مقابله با تروریسم آموزش داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس آوریل گزارش داد که سیا برای انتقال مسوولیت این تیم ها در شش ولایت به سرویس اطلاعات افغانستان آماده می‌شود.

کارشناسان می‌گویند، تعطیلی مراکزی در نزدیکی مرزهای افغانستان با ایران و پاکستان موجب میشود تا نظارت بر گروه‌های فعال در آن مناطق سخت تر شود و خروج آمریکایی‌ها از آژانس‌های افغانستان وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند.

واشنگتن همواره برای گردآوری اطلاعات حتی از متحدانش درون افغانستان چالش داشته است. در سال های اولیه این جنگ، آمریکا به رقابتهایی کشیده شد که حاصل تسویه حساب جناح ها در این کشور بود.

ژنرال رابرت اشلی که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ رهبری آژانس اطلاعات دفاعی را بر عهده داشت، می‌گوید مقامهای آمریکایی شاید بتوانند تا حدی رد پای کمشده خودشان را با ردیابی ارتباطات و اطلاعات موجودی که در فضای آنلاین منتشر می‌شود، به ویژه با رشد شبکه‌های تلفن همراه در مقایسه با دهه ۹۰ میلادی، جایگزین کنند. اشلی میگوید، و در حالیکه نیروهای افغان علیه طالبان متزلزل شده‌اند، آنها همچنین میتوانند اطلاعات ارزشمندی تولید کنند.

ژنرال اشلی که اکنون کارشناس ارشد "مرکز امنیت جدید آمریکایی" است، تاکید کرد: ما نباید توانایی آنها در درک حقیقت میدانی را دست کم بگیریم. این طبیعت آنهاست، فرهنگ و زبان آنهاست.

مقام های اطلاعاتی سابق و کارشناسان گفته‌اند که سیا و دیگر آژانسها باید بدون حضور نظامی در دیگر کشورهایی که گروه‌های شبه نظامی آمریکایی‌ها را تهدید می‌کنند، کار کنند.

جیسون کرو، از دموکراتهای کلورادو که سابقا در افغانستان خدمت می‌کرد، می‌گوید منابع انسانی در افغانستان محدود است و آمریکا امروز به قابلیتهای نظارتی دسترسی دارد که دو دهه پیش وجود نداشت.

او گفت: هنوز هم بسیار قوی خواهد بود. وقتی نیروی زمینی در آنجا ندارید، قطعا چالش برانگیزتر است اما ما توانمندی ها و چیزهایی داریم که اجازه میدهد با آن چالش مواجه شویم. فقط اینکه کار اندکی سخت تر می‌شود.

جیسون کرو و مایک والتس جزو قانونگذاران آمریکایی بودند که کاخ سفید را برای صدور سریع هزاران ویزا برای مترجم ها و دیگر نیروهای افغان فعال در تیم آمریکا ترغیب کردند. بیش از ۱۸ هزار درخواست در دست بررسی است. مقامهای ارشد آمریکایی گفته‌اند که دولت برنامه‌هایی برای تخلیه این افراد در اواخر همین تابستان دارد اما هنوز مساله کشور یا کشورهایی که محل اسکان اولیه آنها خواهد شد، حل نشده است.

مایک والتس میگوید: عدم حفاظت از افغان‌هایی که منتظر دریافت ویزای آمریکا هستند، ممکن است روی کسانی که از این پس بخواهند با ما همکاری داشته باشند، اثر خواهد داشت.

کارشناسان و تحلیلگران درباره اینکه اگر طالبان قدرتش را در افغانستان تحکیم کند، باید چه انتظاری از آن داشت، اختلاف نظر دارند. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ماه مه گزارش داد که "تمایلات طالبان به دریافت کمک خارجی و مشروعیت ممکن است به مرور زمان رفتار آن را تعدیل کند."

اما کالین کلارک، مدیر سیاستگذاری و تحقیق در گروه سوفان (Soufan Group) میگوید انتظار دارد که طالبان همچنان به تعامل با القاعده ادامه دهد و نگران تحرکاتی است که افراطگرایان را تقویت کرده و یک درگیری منطقه‌ای شبیه آنچه بعد از خروج آمریکایی ها در عراق به وجود آمد، ایجاد شود. او گفت: من میخواهم که به لحاظ تئوری ما از افغانستان خارج شویم و ایمن بمانیم. اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد، در تجزیه و تحلیل من نیست.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها