ورود رییس جمهور مصر به عراق پس از ۳۰ سال/ استقبال الکاظمی از سیسی و پادشاه اردن

بغداد امروز میزبان رئیس‌جمهوری مصر و پادشاه اردن برای بررسی مسائل مهم است.

ورود رییس جمهور مصر به عراق پس از ۳۰ سال/ استقبال الکاظمی از سیسی و پادشاه اردن

به گزارش روسیا الیوم، امروز اجلاس سه جانبه سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی در بغداد برگزار می‌شود. سفر مقامات مصر و اردن در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه جانبه میان کشورهای مذکور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد.

نخست وزیر عراق اعلام کرد، بغداد، مصر و اردن آینده‌ای می‌سازند که مطابق با منطق همکاری و ادغام شایسته ملت‌های این کشورها باشد.

الکاظمی در توییتی خطاب به پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر نوشت: به عراق خود خوش آمدید، با هم مطابق با منطق همکاری و ادغام میان همسایگان، دوستان و برادران آینده‌ای شایسته برای ملت‌های خود را می‌سازیم.

وی افزود: بغداد صلح پذیر و با هویت عربی امروز با نهایت دوستی و استقبال، میزبان دو مهمان بزرگوار خود عبدالله دوم و رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی برای برگزاری نشست سه جانبه مصر، اردن و عراق است.

الکاظمی داخل مقر دولتی در منطقه سبز از سیسی استقبال کرد و کمی پیش از آغاز نشست با یکدیگر دیدار کردند.

ورود رییس جمهور مصر به عراق پس از ۳۰ سال/ استقبال الکاظمی از سیسی و پادشاه اردن

همچنین دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، صالح ضمن استقبال از سیسی با وی دیدار کرد و گفت، این سفر اقدامی مهم و بزرگ در حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه مشترک است.

وی از عمق و توسعه روابط دوستانه میان دو کشور که روابط تاریخی دارند و از قدیمی‌ترین تمدن برخوردار هستند، قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است که در دیدار صالح و سیسی همکاری سه جانبه بررسی و بر اهمیت تقویت سطح هماهنگی میان سه کشور، بهره مندی از ارتباطات جغرافیایی در توسعه چشم انداز همکاری گسترده در زمینه‌های اقتصادی، تجارت و توسعه، تاسیس پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت، انتقال انرژی و لوله کشی نفت، ادامه تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود در مبارزه با تروریسم و افراطی گری و تبعات کرونا، تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست، تداوم نشست دوره‌ای برای هماهنگی مواضع و تقویت همکاری سه جانبه تاکید شد.

همچنین در این دیدار تحولات اوضاع منطقه، نقش محوری مصر در منطقه عربی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این بیانیه بر این امر تاکید شد که عراق ایمن و باثبات و دارای حاکمیت و با احیای نقش عربی و منطقه‌ای آن در تحکیم امنیت و ثبات و توسعه منطقه بسیار مهم است و هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای، دستیابی به راه حل‌ها برای بحران‌های سوریه، یمن و لیبی حائز اهمیت است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز وارد بغداد شد و مورد استقبال صالح و دیگر مسؤولان عراق قرار گرفت.

قرار است در نشست سه جانبه پرونده‌های زیادی از جمله روابط سه جانبه در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، برق، پرونده همکاری کشاورزی و توانبخشی کارخانه‌های عراق توسط شرکت‌های مصری بررسی شود.

مقامات عراق اقدامات امنیتی شدیدی به ویژه در خیابان‌هایی که هیئت‌های مهمان از طریق آنها از فرودگاه بغداد به سمت مکان نشست حرکت کردند، برقرار کردند.

در خیابان‌های عراق پرچم‌های کشور مصر و اردن جهت استقبال از مهمانان برافراشته شده است و رسانه‌های عراق هم بخشی از برنامه خود را به پوشش این نشست اختصاص داده‌اند.

بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه رسمی اعلام کرد، سفر تاریخی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور به بغداد نخستین سفر وی در ۳۰ سال اخیر است.

براساس این بیانیه، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در فرودگاه بین‌المللی بغداد به استقبال سیسی رفت.

راضی گفت، این سفر بیانگر قدرت روابط تاریخی میان مصر و عراق است و تمایل مصر را در حمایت از این روابط و توسعه آن در راستای اتحاد سرنوشت و چالش‌ها و برآورده کردن منافع مشترک دو کشور نشان می‌دهد.

راضی گفت، همچنین قرار است سیسی در این سفر با پادشاه اردن جهت ادامه رایزنی‌ها پیرامون مسائل مهم مشترک، بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان مصر و اردن در سطوح مختلف نیز دیدار کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها