تکلیف لاریجانی با شورای نگهبان روشن می‌شود؟

دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در حالی از سوی شورای نگهبان بی‌جواب ماند که رهبری تاکید کرده بود در این مورد به برخی کاندیداها ظلم شده است.

تکلیف لاریجانی با شورای نگهبان روشن می‌شود؟

برخی گمانه‌زنی کردند یکی از اصلی‌ترین اشخاص مدنظر رهبری با نشانه‌هایی که داده شده، علی لاریجانی بوده است؛ که در ادامه رهبری مطالبه کرده بود که این مسئله جبران شود.

لاریجانی بعد از رد صلاحیت و پاسخ‌گو نبودن شورای نگهبان درمورد دلایل آن، اقدام به صدور چهار بیانیه کرده است. او در برخی از این بیانیه‌ها از شورای نگهبان خواسته است که دلایل عدم احراز صلاحیتش را به صورت رسمی و عمومی و بدون پرده‌پوشی اعلام کند.

این سوال مطرح است که مشی لاریجانی و ادامه‌ی راه این بیانیه‌ها به کجا ختم می‌شود. برای بررسی این موضوع، انصاف نیوز با فواد صادقی، محمد مهاجری و فرید مدرسی گفت‌وگو کرده است.

صادقی معتقد است «لاریجانی جایگاه مشخصی در نظام دارد و دنبال این موضوع است که وضعیت خودش را روشن کند به‌خصوص قبل از انتخابات و قبل از اینکه تعدادی از اعضای شورای نگهبان تغییر کنند؛ با همین شورای نگهبان فعلی می‌خواهد وضعیت خودش را مشخص کند». وی می‌گوید «الان ساختار معیوبی در مسئله‌ی احراز صلاحیت‌ها وجود دارد. متاسفانه سیاست‌هایی که رهبری به شورای نگهبان ابلاغ کردند، اجرا نشده است؛ با وجود اینکه چند سال از ابلاغ آن می‌گذرد. شورای نگهبان به یک تجدید ساختار نیاز دارد و باید خود را براساس سیاست‌های رهبری به یک نهاد پاسخ‌گو تبدیل بکند».

از طرف دیگر محمد مهاجری معتقد است که لاریجانی توانست اثبات کند که هیچ استدلالی برای رد صلاحیت ایشان وجود نداشته است. وی همچنین می‌گوید وظیفه‌ی برخورد با ظلم با قوه‌ی قضاییه است. او اعتقاد دارد هرچند که رئیس قوه‌ی قضاییه درگیر کار تبلیغات انتخاباتی بوده است اما سایر مقام‌های مسئول در قوه‌ی قضاییه باید مطالبه‌ی رهبری را پی‌گیری می‌کردند. مهاجری می‌گوید «آدم احساس می‌کند که بین پاسخ‌گو نبودن شورای نگهبان و پی‌گیری نکردن قوه‌ی قضاییه یک رابطه‌ی غیر قابل فهمی وجود دارد». وی نیز مانند فواد صادقی اعتقاد دارد لاریجانی به‌دنبال تغییر ساختار در شورای نگهبان است.

اما فرید مدرسی معتقد است لاریجانی تقاضایی کاملا مدنی و رفتاری کاملا مدنی دارد. مدرسی اعتقاد دارد لاریجانی به‌دنبال تغییر ساختار نیست بلکه فقط به‌دنبال رسیدن به حقوق شهروندی خود است. او می‌گوید «ایشان فقط می‌خواهد شورای نگهبان قانون را اجرا کند». مدرسی درمورد عدم پاسخ‌گویی شورای نگهبان به مطالبه‌ی رهبری می‌گوید «متاسفانه شورای نگهبان نه‌تنها جبران نکرده است بلکه اطلاعیه‌ای داده که حتی متناسب با جایگاه و شان رهبری نبوده است».

درمورد تغییرات احتمالی لاریجانی در آینده، صادقی، مهاجری و مدرسی هر سه اعتقاد دارند که او در جناح میانه‌روی جامعه باقی می‌ماند و تغییر خاصی نخواهد کرد.

متن کامل گفت‌وگو با فواد صادقی، محمد مهاجری و فرید مدرسی را در ادامه بخوانید:

فواد صادقی: لاریجانی می‌خواهد وضعیت خودش را با شورای نگهبان روشن کند

نظر شما راجع به خط مشی آقای لاریجانی و ادامه‌ی راه این بیانیه‌ها چیست؟

فواد صادقی: آقای لاریجانی جایگاه مشخصی در نظام دارد و صحبت‌های رهبری در ۱۴ خرداد و اظهار تاسف از ظلم و جفایی که به ایشان کردند، این جایگاه را مشخص کرد. به نظر من نمی‌شود این بیانیه‌ها را در چهارچوب یک جریان سیاسی ارزیابی کرد. بلکه ابن مسائل جنبه‌ی شخصی دارد. بالاخره ایشان بدون توضیح قابل قبولی از سوی شورای نگهبان رد شده است و اظهارات آقای صادق لاریجانی و آقای شب‌زنده‌دار نشان می‌داد که علت عدم احراز صلاحیت‌شان مسئله‌ی دخترشان بوده که مشخص شد آن گزارش کذب بوده است و وزارت اطلاعات آن گزارشی که عامل آن بوده است را تکذیب کرد.

شاید یک اصلاح ساختاری در شورای نگهبان صورت بگیرد

قصد آقای لاریجانی از اینکه روی پی‌گیری این موضوع پافشاری می‌کنند چیست؟

آقای لاریجانی دنبال این موضوع است که بالاخره وضعیت خودش مشخص شود چون اگر این موضوع باز بماند ممکن است دوباره این مباحث را مطرح کنند. ایشان دارد از این فرصت استفاده می‌کند که وضعیت خودش را با شورای نگهبان روشن کند. البته من فکر می‌کنم بعد از انتخابات هم با تغییراتی که در شورای نگهبان اتفاق می‌افتد، شاید یک اصلاح ساختاری هم در این نهاد صورت بگیرد. وضعیتی که در انتخابات امسال به‌وجود آمد باعث وارد شدن خسارات بزرگی هم به مشروعیت انتخابات، هم به مشارکت مردم شد و همچنین باعث آسیب رسیدن به وجهه‌ی نظام شد. شاید اصلاح ساختاری در شورای نگهبان باعث شود از تکرار این موضوع در آینده جلوگیری شود. آقای لاریجانی می‌خواهد وضعیت خودش را روشن کند به‌خصوص قبل از انتخابات و قبل از اینکه تعدادی از اعضای شورای نگهبان تغییر کنند؛ با همین شورای نگهبان فعلی می‌خواهد وضعیت خودش را مشخص کند.

چون به صورت مخفی رای‌گیری می‌کنند، شورای نگهبانی جوابی ندارد

به نظر شما این بیانیه‌ها به کجا ختم می‌شود؟ اگر شورای نگهبان پاسخی ندهد صدور این بیانیه‌ها توسط آقای لاریجانی ادامه پیدا می‌کند؟

نه، شورای نگهبان جوابی ندارد که بدهد. آقای کدخدایی و دیگر اعضا گفتند که صلاحیت را باید اعضا شخصا احراز بکنند و احراز صلاحیت به صورت مخفی انجام می‌شود. یعنی از ۱۲ نفر به صورت مخفی رای‌گیری می‌کنند که یک فردی صلاحیت دارد یا ندارد. مشخص نیست چه کسی رای مثبت یا منفی می‌دهد. مشخص نیست که مثلا فرض کنید آن ۷ نفری که رای منفی دادند و احراز نکردند چه افرادی هستند که از آن ۷ نفر پرسیده شود که هر کدام از شما به چه دلیلی احراز نکردید.

ساختار معیوبی در مسئله‌ی احراز صلاحیت‌ها وجود دارد

یعنی الان ساختار معیوبی در مسئله‌ی احراز صلاحیت‌ها وجود دارد. متاسفانه سیاست‌هایی که رهبری به شورای نگهبان ابلاغ کردند، اجرا نشده است؛ با وجود اینکه چند سال از ابلاغ آن می‌گذرد. همان‌طور که گفتم شورای نگهبان به یک تجدید ساختار نیاز دارد و باید خود را براساس سیاست‌های رهبری به یک نهاد پاسخ‌گو تبدیل بکند.

لاریجانی در طیف میانه‌روی جامعه تثبیت‌شده است

آقای لاریجانی در آینده ممکن است چه تغییرات احتمالی داشته باشد؟

من فکر نمی‌کنم آقای لاریجانی تغییری بکنند. ایشان از حدود سال ۸۵ که مذاکرات با سولانا را به نتیجه می‌رساندند و در آستانه‌ی حل پرونده‌ی هسته‌ای بودند در جناح میانه‌رو بودند. رهبری هم با همکاری با آقای لاریجانی این توافق را تایید کرده بودند. ولی آقای احمدی‌نژاد ایشان را برکنار کرد و پرونده‌ی ایران به تحریم‌ها خورد. ایشان از سال ۸۵، ۱۵ سال است در طیف میانه‌روی جامعه تثبیت‌شده است. آقای لاریجانی در هر سه دوره‌ای هم که ریاست مجلس را بر عهده داشتند تقریبا در جناح میانه‌رو عملکرد شفافی داشتند و نتیجه‌های خوبی هم گرفتند. یک بخشی از آن برجام بود و بخش دیگر این دستاوردها جلوگیری از افتادن مجلس پشت آقای احمدی‌نژاد در حوادث ۸۸ بود.

همچنین ایشان در تایید صلاحیت آقای روحانی نقش داشتند. در سال ۹۶ آقای روحانی مثل ایشان رد صلاحیت شده بود و آقای لاریجانی مسئله را حل کرد. آقای لاریجانی این دستاوردها را داشته است و من فکر می‌کنم که ایشان در همین مسیری که شروع کرده است بماند و این موضوع رد صلاحیتی هم که اتفاق افتاد به تقویت ایشان در جناح میانه‌رو کمک خواهد کرد.‍

محمد مهاجری: لاریجانی ثابت کرد دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد

خط مشی آقای لاریجانی چگونه است و ادامه‌ی راه این بیانیه‌ها را چگونه می‌بینید؟

محمد مهاجری: من نمی‌دانم که قرار است ایشان صدور این بیانیه‌ها را ادامه دهند یا نه. منتها من فکر می‌کنم آقای لاریجانی دنبال این نکته بود که اثبات کند که هیچ استدلالی برای رد صلاحیت ایشان وجود نداشته است و به نظرم ایشان توانست این را به افکار عمومی اثبات کند.

وظیفه‌ی برخورد با ظلم با قوه‌ی قضاییه است

ادامه‌ی راه این بیانیه‌ها به کجا ختم می‌شود؟

من این را نمی‌دانم. ولی رهبری در روز ۱۴ خرداد اعلام کردند که درمورد بعضی از افراد ظلم شده است (ایشان از تعبیر «ظلم» استفاده کردند) و بعد گفتند من مطالبه می‌کنم که با این ظلم برخورد شود. در جامعه وظیفه‌ی کیست که با ظلم برخورد بکند؟ قطعا مسئول سازمان حفاظت محیط زیست که نباید این کار را بکند! رئیس سازمان غله هم نباید این کار را بکند! برخورد با ظلم در جامعه‌ی ما که سه قوه در آن فعالیت دارند با کیست؟ با قوه‌ی قضاییه است. رئیس قوه‌ی قضاییه فعلا مشغول کار تبلیغات انتخاباتی است.

من واقعا هم حق می‌دهم؛ آدمی که مشغول کار انتخاباتی است که نمی‌رسد برود به ظلم رسیدگی بکند. اما آیا واقعا در قوه‌ی قضاییه مقام مسئول دیگری وجود ندارد که خودش را مخاطب سخن مقام معظم رهبری بداند؟ حتما باید چنین کسی وجود داشته باشد و رسیدگی به این ظلم باید توسط قوه‌ی قضاییه انجام می‌شد حتی اگر آقای لاریجانی پیامی هم صادر نمی‌کرد. آدم احساس می‌کند که بین پاسخ‌گو نبودن شورای نگهبان و پی‌گیری نکردن قوه‌ی قضاییه یک رابطه‌ی غیر قابل فهمی وجود دارد.

چرا به مطالبه‌ی رهبری رسیدگی نکردند؟

آیا ممکن است که چون رئیس قوه‌ی قضاییه به‌خودی‌خود در انتخابات درگیر بوده است به صورت عمدی این مسئله بررسی نشده باشد؟

نه، من می‌گویم که ایشان اصلا حق هم دارد که بررسی نکند چون وقت پیدا نمی‌کند. اما آیا قوه‌ی قضاییه معاون اول ندارد؟ آیا قوه‌ی قضاییه دادستان کل ندارد؟ بالاخره اینها باید این ظلم را پی‌گیری می‌کردند؛ چرا نکردند؟ اصلا کاری به بیانیه‌ی آقای لاریجانی ندارم. چرا به کاری که رهبر انقلاب به‌عنوان مطالبه مطرح می‌کند رسیدگی نکردند؟ الان وقتی یک کارخانه در تورقوزآباد سُفلی بر اثر یک مشکلی تعطیل می‌شود، قوه‌ی قضاییه خود را موظف می‌داند که برود آن کارخانه را افتتاح بکند. خب چطور به چیزی که رهبر انقلاب می‌گوید ظلم است توجه نمی‌کنند؟ به نظر شما این کمی مسئله‌دار نیست؟

شورای نگهبان نسبت به حقوق عمومی بی‌توجهی می‌کند

چرا آقای لاریجانی روی پی‌گیری این موضوع پافشاری می‌کند؟

من فکر می‌کنم که آقای لاریجانی به‌دنبال این نیست که خودش تایید صلاحیت بشود و یا در انتخابات کاندیدا بشود. آقای لاریجانی وجود یک فرآیندی را دست کم در سه دوره‌ی ریاست مجلس متوجه شده است و آن این است که شورای نگهبان دارد نسبت به حقوق عمومی بی‌توجهی می‌کند. به هر حال این روند باید در جایی اصلاح شود. آقای لاریجانی در دوره‌های گذشته همیشه این کار را با لابی با شورای نگهبان حل می‌کرده است. این بار به نظر می‌آید که آقای لاریجانی دنبال اصلاح ساختار است به‌جای اینکه دنبال حل موردی باشد.

این بار آقای لاریجانی دنبال اصلاح ساختار است

منظور از اصلاح ساختار چیست؟

منظور این است که اولا شورای نگهبان موظف باشد وقتی کسی را رد صلاحیت می‌کند، به صورت مکتوب اعلام کند که دلایلش چیست. دوم اینکه شورای نگهبان نگوید من نمی‌توانم صلاحیت کسی را تایید بکنم و عدم احراز صلاحیت کند. آقا شما حقوق می‌گیرید و آنجا نشستید که احراز صلاحیت بکنید. مگر کاندیداهای ریاست جمهوری چند نفرند؟ کاندیدای مجلس که نیست که شما بگویید اینها ۸ هزار نفرند! ۴۰ نفر آدم بودند. شما وقتی که نمی‌توانید ۴۰ نفر آدم را در طول همه‌ی این سال‌هایی که شورای نگهبان عمر دارد احراز صلاحیت بکنید، برای چی آنجا حقوق می‌گیرید؟

یک عده از این ۴۰ نفر که البته خودبه‌خود ردند، یک عده از آنها هم که تاییدند برای‌شان می‌زنید «عدم احراز»! آقا یعنی چی عدم احراز؟ شما حقوق می‌گیرید که احراز بکنید. اگر می‌خواستید حقوق بگیرید که عدم احراز بکنید که خب من هم بلد بودم! من را می‌نشاندید آنجا و می‌گفتم هیچ‌کس را نتوانستم احراز کنم؛ برای همه عدم احراز می‌زدم، حقوق هم نمی‌خواستم! شما از ملت و از بیت‌المال حقوق می‌گیرید که احراز صلاحیت بکنید.

مجتهد باید در مقابل فتوایی که صادر می‌کند استدلال داشته باشد

شورای نگهبان می‌گوید مشخص نیست چه کسانی رای منفی داده‌اند که از آنها سوال بکنیم، آیا ممکن است تغییر روند محرمانه بودن رای‌گیری در شورای نگهبان هم جزو تغییرات ساختاری مورد نظر آقای لاریجانی باشد؟

ما درمورد نمایندگان می‌گوییم آب نمایندگان مجلس باید شفاف باشد. حالا آیا اعضای شورای نگهبان می‌ترسند از اینکه اگر به کسی گفتند تو صالحی در مقابل احراز صلاحیت او پاسخ‌گو باشند؟ یا اگر به کسی می‌گویند تو ناصالحی و صلاحیت تو را احراز نمی‌کنیم، جرئت اعلام رای خود را داشته باشند؟ من معتقدم که حتما باید بتوانند در مقابل حرفی که می‌زنند پاسخ‌گو باشند. اینها مجتهدند؛ شما وقتی مجتهد باشی باید در مقابل فتوایی که صادر می‌کنی استدلال داشته باشی. مبصر کلاس نیست که مثلا فرض کنید اسم بچه‌ها را یواشکی بنویسد و به ناظم مدرسه بدهد! شما مجتهدید؛‌ اعلام می‌کنید که این فرد صلاحیت ندارد، باید به اجتهاد رسیده باشید و به رای رسیده باشید تا بتوانید دلایل آن رای خودتان را هم اعلام کنید.

من اگر جای آقایان بودم قطعا استعفا می‌دادم!

آیا ممکن است آقای لاریجانی دنبال این باشد که تعدادی از اعضای شورای نگهبان تغییر کنند و کسان دیگری جایگزین آنها شوند؟

من نمی‌دانم آقای لاریجانی دنبال چنین چیزی است یا نه. ولی با این ناکارآمدی که شورای نگهبان از خودش نشان داد من اگر جای آقایان بودم قطعا استعفا می‌دادم تا دست مقامات بالاتر نظام برای تعیین افراد جدید -افرادی که بتوانند نسبت به تصمیمی که می‌گیرند پاسخ‌گو باشند- بازتر شود.

لاریجانی اعتدال‌گرا باقی خواهد ماند

آقای لاریجانی چه تغییرات احتمالی ممکن است در آینده داشته باشد؟

آقای لاریجانی که همیشه اعتدال‌گرا بوده است، قطعا اعتدال‌گرا هم خواهد ماند. من بعید می‌دانم در خط مشی ایشان تغییراتی ایجاد شود. آقای لاریجانی به هر حال یک آدم عاقل است و من فکر می‌کنم جامعه‌ی ما هر وقت که به تندی، تندخویی و تندروی دچار می‌شود بعد از یک مدتی وقتی که طعم تلخ تندروی‌ها را می‌چشد، فکر می‌کند که دوباره باید به دوران اعتدال برگردد.

فرید مدرسی: لاریجانی تقاضایی کاملا مدنی دارد

خط مشی آقای لاریجانی چیست و ادامه‌ی راه این بیانیه‌ها قرار است به کجا برسد؟

فرید مدرسی: قرار نیست به جایی برسد. بعد از اینکه آقای لاریجانی رد صلاحیت شدند، اعلام شد که به دلایل خانوادگی بوده است. سپس رهبری آن صحبت را فرمودند. ولی شورای نگهبان هیچ اقدامی مبنی بر جبران آن انجام نداد. بعد شورای نگهبان در سایت‌های مربوط به خود زد که مربوط به خانواده‌ی ایشان نمی‌شود بلکه مسائل دیگری هست. حالا ایشان می‌خواهند به‌عنوان یک شهروند رفع اتهام کنند و می‌خواهند شورای نگهبانی که ادعا می‌کند ایشان مسائلی داشته و به‌خاطر آن رد صلاحیت شده است، آنها را آشکارا بیان کند تا به هر حال حقوق شهروندی ایشان رعایت شود. یک تقاضای کاملا مدنی و رفتاری کاملا مدنی است.

شاید لاریجانی اقدامات خود را ادامه دهد

به نظر شما این بیانیه‌ها به کجا ختم می‌شود؟ اگر شورای نگهبان هیچ اقدامی نکند، آیا آقای لاریجانی اقدامات خود را ادامه می‌دهد؟

ایشان یک مطالبه‌ی شهروندی و مدنی داشته است و تقاضا می‌کند که به مطالبه‌ی مدنی خود برسد. این مطالبه اعلام دلایل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان است. اگر ایشان به مطالبه‌ی خود نرسد شاید کنش‌هایی را در همین راستا -نه بیشتر- انجام دهد.

لاریجانی فقط به دنبال رسیدن به حقوق شهروندی خود است

آیا ایشان به‌دنبال تغییر ساختار در شورای نگهبان است؟

نه، به هیچ‌وجه. ایشان اصلا به‌دنبال هیچ چیز نیستند به جز رسیدن به حقوق شهروندی خود. ایشان فقط می‌خواهد شورای نگهبان قانون را اجرا کند. در سند بالادستی که وجود دارد و نام آن «سیاست‌های کلی قانون انتخابات» است، از شورای نگهبان خواسته شده است که دلایل را به‌صورت مکتوب اعلام کند. شورای نگهبان تاکنون این کار را نکرده و دلایل عدم احراز صلاحیت را به آقای لاریجانی اعلام نکرده است. ایشان به‌دنبال اعلام این دلایل توسط شورای نگهبان است.

اطلاعیه‌ی شورای نگهبان متناسب با جایگاه و شان رهبری نبوده است

پس شما هم با نظر رهبری موافق هستید که در این رابطه در حق ایشان ظلم شده است؟

من در جایگاهی نیستم که موافق یا مخالف باشم. به هر حال رهبری فرمودند که شورای نگهبان باید جبران کند که متاسفانه شورای نگهبان نه‌تنها جبران نکرده بلکه اطلاعیه‌ای داده که حتی متناسب با جایگاه و شان رهبری نبوده است. به نظر من اطلاعیه در آن راستا ترسیم نشده است و این اطلاعیه متاسفانه شان ولی فقیه و جایگاه ولایت فقیه را لحاظ نکرده است.

خط مشی آقای لاریجانی تغییر نمی‌کند

درمورد تغییرات احتمالی آقای لاریجانی در آینده چه نظری دارید؟

خط مشی آقای لاریجانی تغییر نمی‌کند، همین خط مشی را ادامه می‌دهد.

این خط مشی چگونه است؟

همین خط مشی است که می‌بینید؛ ایشان تلاش می‌کند بیاید کاندیدای ریاست جمهوری شود، شورای نگهبان رد صلاحیت می‌کند. سپس ایشان سریع بیانیه می‌نویسد و کنش خاصی را انجام نمی‌دهد. الان هم که دارد اعتراض می‌کند دلیلش این است که در فضای عمومی به ایشان اتهاماتی زده می‌شود و ایشان دنبال این است که به این اتهامات پاسخ داده شود و دلایل عدم احراز صلاحیت ایشان مشخص شود.

اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی دچار به‌هم‌ریختگی‌های خاصی هستند

ایشان در حال حاضر در جبهه‌ی میانه‌روی جامعه است، آیا امکان دارد که در آینده به سمت دیگری مثلا اصلاح‌طلبی یا اصول‌گرایی تغییر جهت دهد؟

نه به نظر من آقای لاریجانی جایگاه مناسبی دارد و دلیلی برای تغییر جایگاه ایشان وجود ندارد.

یعنی روحیات ایشان را به‌گونه‌ای نمی‌بینید که تغییری در ایشان صورت بگیرد؟

حتی آرایش سیاسی هم چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. اصلاح‌طلبی خودش دچار به‌هم‌ریختگی‌های خاصی است و در اصول‌گرایی هم به‌هم‌ریختگی‌های خاصی وجود دارد. وقتی وضعیت ناثباتی در اردوگاه اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی وجود دارد، دلیلی بر تغییر مشی یک فرد وجود ندارد، غیر از اینکه مشی فردی باشد، آرایش سیاسی هم چنین تغییراتی را ایجاب نمی‌کند.

منبع: انصاف نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • سید رضا
    0

    در قضیه بنزین در حق مردم بی انصافی کردی و چوب آن این بود که رد صلاحیت شوی شما خیلی به مردم با این تصمیم گیری یک جانبه ظلم کردی

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      سه نفر بودند که قضیه بنزین را امضا و آن جنایت وحشتناک آبان ۹۸ را رقم زدند .....

  • ناشناس
    0

    آقای ناطق نوری زمانی که همه باهم جنک سیاسی داشت یه حرف خوب زد وکفتند اکر سیلی بیا د همه رو باهم خواهد برد اما آمدن سیل نزدیک است وشروع این سیل از منطقه شورای نکهبان بوده وکجا آرام خواهد کرفت مغلوم نیست ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    سلاح خویش خسروانداند

    نظرات شما -
    • ب ناشناس وکاربرناشناس
      0

      هردوکاربر یک نفرهستی خودتی چرامنافق بازی در میاری بایک کاربردونظرمتفاوت میذاری همیشه ۴نظر ۳تاش خودتی ازاین کارکثیف دستبردارنیستی

  • ناشناس
    0

    فقط این درو ادم هست احمدی نژاد با آن مردمی بودنش هیچ صحبت از رد صلاحیت آن نمی گوید یک طرف وضع موجود این آقا هست که چی .... گ

  • کیان
    0

    آفرین سفت وایسا که اتکشون رو پتک کنی تا این جماعت جواب گو باشن ما هم عین چشم عقاب قضیه رو دنبال می‌کنیم

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران یک. عراق صفر

  • رضا
    0

    تاریخ مصرفت رو به انقضاه است جناب لاریجانی برودیگه حال ثروتتو ببر دیگه بیشترازین خدمت به خلق کنی خدمتدونت پاره میشه

  • مورچه
    0

    انگارارث پدرشوخوردن توعراقی هستی خوبه والله

    نظرات شما -
    • ب مورچه
      0

      تمام بچه‌های بالا عربند حالا تو زرتی گیر دادی به این بیچاره همشون قطع به یقین ایرانی اصیل نیستند وگرنه این حال و روز کشور نبود ایرانی اصیل ایران را آباد میکند نه ویران

  • خشی۹۸
    0

    تکلیف این خوشتیپ بلا گرفته سیبلو مشخصه باید ۲ مرتبه از روی تصمیم کبری بنویسه.

  • فیلم
    0

    به ضرس قاطع در مورد نحوه قربانی شدنت برای رد گم کردن ، با خودت هماهنگی شده است

  • شمس
    0

    لابد حاج آ قا .... رفته گفته ردش کنید چون ممکنه رای بیاره. البته لاریجانی هم در خونهای ریخته شده آبان ۹۸ شریک است

  • آشنااااا ایرانی،،،،،،،
    0

    آقای لاریجانی تموم شد،دیگه کم مونده رییس،جمهور کابینه شو انتخاب کنه ،،،آقای لاریجانی اینجا رد صلاحیت شدی ،،،۳۰ تا شغل دیگه داری ،یه جا معاونی ،یه ارگان دیگه ریس،هستی،یه کابینه دیگه مشاوری،،،ماشالله تو وضعت خوبه ،۸۰ تا خوته و ویلا ،شرکت ،کارخانه و۶۰۰تا ماشین وکشتی وهواپیمای شخصی ،،،داری شایدم بیشتر ،،،خدا میدونه،،،نمیدونم چرا ول کن ماجرا نیستی ،،،تورو خدا باعث نشو جامعه تشنج پیدا کنه ،،،بازم ملت باید هزینه کنن ،تو وبچه هات که ایران تشریف ندارید،،،بابا آقای رییسی ،گفته ریس جمهور صلواتی میخواد بشه ،،،حقوق نمیخواد بگیره ،حالا باهاش،صحبت میکنیم بده به تو ،تو مستحقی،،،بعد چهار سال ان شالله پولهای ایرانو پس دادن ،ما با پورسانتش میدیم جناب رییسی ،،،،

  • قاسم
    0

    آقای لاریجانی یک بار بهت پست ندادند اینجوری داری خودت را به در و دیوار می‌زنی. بی چشم و رو نباش ، چندین سال خودت و اخوی هایت حسابی از کنار این پست ها به نوایی رسیدید. می‌دانی مشکل کجاست، مشکل اینجاست که شما و امثال شما این مملکت را ارثیه پدری خود تان می‌دانید. آن موقع که مسئولیت داشتید هم اینجوری که دنبال پست و مقام هستید پیگیر مطالبات مردم هم بودید؟ خجالت بکشید مفت خوری بس است

    نظرات شما -
    • ب قاسم
      0

      برو بسوز دستبوس پابوس ابلیس برو جوجه فوکولی برو برررو فقط نبینم تو رو ریغو

  • ج
    0

    این خبر نشانه این است که اگر قوه قضاییه که رئیسش،رئیسی است ،واقعا اسلامی بود باید ورود می کرد ولااقل جوابی قانع کننده به لاریجانی می داد . چون تعدادی از حقوقدانهای این قوه درشورای نگهبان عضو هستند!!!!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    قضیه بنزین و تصمیم غیر عاقلانه اجرای آن و جنایت آبان ۹۸ آنقدر سنگین و عظیم بود که هیچکدام از سران مسئولیت آن را که امضا کرده بودند را نپذیرفتند !!!!

  • محمد
    0

    اسیاب به نوبت ظاهرا جایی که در تاریخ ما رعایت عدالت می شده آسیاب بوده هر چند آسیابان خائنی چون او که یزدگرد را کشت هم بوده است

  • محمد
    0

    آخرین سامورایی با تفاوت اینکه آنها دلاور بودند و این یکی دیوث .....

  • شبنم
    0

    اقای لاریجانی هر کسی یک تاریخ مصرفی داره اگر کاری برای مردم کرده باشی در دلهای انسانهای شریف و بی سرو صدا جای داری و الا .....

    نظرات شما -
    • ب شبنم
      0

      بیا پیشم هم دم

  • عبداله اسدی
    0

    برخی یعنی لاریجانی ؟؟؟!!! نه خیر ملت لاریجانی را قبول ندارد. ایشان با دم تکان داد به اصلاح طلبان در قضیه برجام به کشور و ملت خیانت کرد . و ما از ایشان متنفریم .

  • حمزه
    0

    اینا همش بازی زرگریه ، شورای نگهبان ۶ نفرشون منتخب رهبری هستند آیا کسی نیست جلوی ظلم اینا را بگیره ؟

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      آدم شکایت به کی بکنه ۶ نفر منتخب رهبری ۶ نفر منتخب قوه قضائیه !

  • ی ط
    0

    اگر شواری نگهبان بخواهد موفق و قوی باشد باید در آن تعقیراتی صورت بگیرد. امثال احمد خاتمی که قبلا در دفتر منتظری(در هنگام درگیری منتظری با امام خمینی وحاج احمدآقا)حضور داشته به درد این شوار نمی خورد.

  • شوقی
    0

    یادش بخیر تحریف و جعل فیلم کنفرانس برلن توسط علی لاریجانی

  • جعفر
    0

    وقتی شورای نگهبان لاریجانی را به خاطر تقویت رییسی رد صلاحیت می کند و رییسی هنوز هم رییس قوه قضاییه است، شکایت به قوه قضاییه چه معنایی دارد؟!

  • ناتشناس
    0

    الکی فیلممون نکن تو خودت آخر این شو بازیها هستی. بابایی........

  • گمنام
    0

    این تمام با هم آهنگ با جهانگیری وبا شما بود. که دکتر احمدی نژاد نباشد .

  • ناشناس
    0

    این اقا الان باید در زندان بود چرا که در طول 12 سال ریاست مجلس هیچ کاری برای مردم و کشور نکرد

  • مورچه
    0

    همتی همتی افتخار ملتی همتی همتی تو غیرت ملتی درود بر همتی سلام بر همتی سلام بر رضایی رای من دو به شکم بین همتی و رضایی یکی کمک کنه از شک در بیام این دو را صادق می بینم

  • گمنام
    0

    یک پشنهاد لاریجانی برود در شهر خودش آمل انتخابات انجام شود در شهر خودش ٣٠٠تا رای ندارد

  • ایرانی
    0

    این علی لاریجانی چرااینقدرمقام پرست وخودشیفته ست وخیال میکنه بایدهمییشه عمررییس باشه!؟

  • ناشناس
    0

    آدم وقتی با یکسی یا علی گفت تا آخرش هم به پایش می ایستد رفیق نیمه راه نمی شود وقتی در صدا سیما بودی اصولگرا بودی به مجلس رفتی درو بازی در آوردی رفتی نوکری اصلاح طلب ها شدی قول داده بودند برای پشت پرده بیای قدرت ریاست جمهوری را دست بگیری حالا عمل کار خودت در این ١٢سال در مجلس بودی چکار برای مردم کردی از نجابت رهبری ومردم استفاده کردی با علی مطهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها