در گفتگو با یک فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح شد

اصلاح طلبان باید در انتخابات کاندیدا داشته باشند / خیری در حمایت از روحانی ندیدیم / اصولگرایان باید پاسخگوی عملکرد احمدی نژاد باشند / ملاحظات انتخاباتی امام (ره) نباید زیرپا گذاشته شود / صداوسیما ملی نشود، در برنامه هایش حضور پیدا نمی کنم

رسول منتجب‌نیا قائم مقام سابق دبیرکل حزب اعتماد ملی و دبیرکل حزب جمهوریت اسلامی در گفتگو با خبر فوری به بررسی مسائل روز انتخابات پرداخت.

اصلاح طلبان باید در انتخابات کاندیدا داشته باشند / خیری در حمایت از روحانی ندیدیم / اصولگرایان باید پاسخگوی عملکرد احمدی نژاد باشند / ملاحظات انتخاباتی امام (ره) نباید زیرپا گذاشته شود / صداوسیما ملی نشود، در برنامه هایش حضور پیدا نمی کنم

رسول منتجب نیا که در دوره ای به مهدی کروبی نزدیک بود و اما با حصر او، دچار زاویه با حزب اعتماد ملی شد، در گفتگویی با خبر فوری که پیش از تعیین صلاحیتها انجام شد، به بررسی مواضع انتخاباتی جریانات سیاسی پرداخت.

او از اصلاح طلبانی بود که خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرده بود ولی در نهایت صلاحیت وی مورد تایید قرار نگرفت.

مشروح گفتگو با او را در ادامه بخوانید.

***

خبرفوری : در اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها چه خبر است؟ آخرین آرایش انتخاباتی آنها به چه صورت است؟

اصلاح طلبها در این انتخابات فعلا به یک نهاد اجماع‌ساز رسیدند که مرکب از دبیران تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب به اضافه ۱۵ نفر از شخصیت‌های حقیقی. این افرادی که در معرض بودند مورد بررسی قرار دادند و بعد از ثبت‌نام هم بررسی می‌کنند تا به یک جمع‌بندی برسند. در عین حال علاوه بر این نهاد اجماع ساز تعدادی هم کاندیداهایی هستند که به صورت منفرد و مستقل وارد صحنه شده‌اند که از جمله خود من هستم و در نهایت بعد از تعیین صلاحیت‌ها طبیعتا جلساتی گرفته می‌شود و به یک تصمیم گیری می‌رسند. امیدوارم اصلاح طلبها هم بتوانند به یک تصمیم واحدی برسند و فرد اصلحی را به مردم معرفی کنند.

خبرفوری : آیا شما در این مکانیزم به نفع کسی که نهاد اجماع‌ساز روی آن جمع‌بندی کند؛ کناره‌گیری خواهید کرد؟

امیدوارم نهاد اجماع ساز خود بنده اتفاق نظر کنم چون من هرچه فکر می‌کنم خودم را از هرجهت اصلح تر از سایر کاندیدها میدانم.

خبر فوری : اگر اصلاح طلبها به فردی غیر از شما برسند؛ چطور؟

باید ببینیم چه کسانی تایید میشوند و یا رد صلاحیت میشوند ، الان نمی‌توان در این زمینه گفتگویی کرد . باید بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و ببینیم چه کسی مورد اجماع است . اگر فردی باشد که مورد قبول ما باشد غالب است ولی اگر خدای ناخواسته فردی باشد که یا اصلاح طلب نباشد و یا اصلاح طلب اصلح نباشد ، آن وقت تصمیم دیگری خواهم گرفت.

خبرفوری : به نظر شما احتمال دارد که امسال هم اصلاح طلبها مثل سال ۹۲ پشت سر یک‌گزینه میانه و یا معتدل بروند؟

امکان هرچیزی وجود دارد ولی من از اول به شدت مخالف بودم و بارها بارها اعلام کردم که اصلاح طلب ها باید کاندیدای داشته باشند که مورد قبول ان ها باشد. معنا ندارد یک جبهه سیاسی گسترده اینقدر دستش خالی باشد که سراغ کاندیدای نیابتی یا اجاره‌ای برود، علاوه بر اینکه ما در حمایت از جناب روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ خیری ندیدیم، بجز آنکه کم‌وکاستی های دولت را اصلاح طلبان باید پاسخ بدهند ، یعنی اصلاح طلب ها به دلیل حمایتی که از آقای روحانی کردند باید تاوان نارضایتی مردم را متحمل شوند.

خبر فوری: به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان کار سخت‌تری از اصولگرایان پیش رو دارند و به همین علت که مردم این دولت را حاصل حمایت برنامه اصلاح طلبها میدانند، این دوره سخت‌تر به گزینه اصلاح طلب ها امکان دارد که اعتماد کنند؛ درست است ؟

ما ۲ دولت داشتیم که حمایت کردیم و خواه یا ناخواه باید پاسخگوی عملکرد این دولتها باشیم. دولت آقای احمدی نژاد را اصولگرها روی کار آوردند و با تمام قدرت از او حمایت کردند. باید تا ابد جوابگوی تمام ضعف های دولت آقای احمدی نژاد باشند. کماکان اگر افتخاراتی را آفریده باشد، آنها به افتخارات بدست آمده مباهات می‌کنند. اصلاح طلبها به خاطر اینکه از آقای روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ حمایت کردیم و این نارضایتی مردم که بخشی از آن به ما بر میگردد یک امر طبیعی است و نمی توانیم سلب مسئولیت بکنیم. ما باید به مردم بگوئیم که در سال ۹۲ و ۹۶ بین بد و بدتر ، بد را انتخاب کردیم، یعنی اگر آقای روحانی را انتخاب نمی‌کردیم به عقیده ما کشور دچار بحران بسیار بزرگی می شد و برای حفظ کشور از بحران بسیار شدید ناچار شدیم از آقای روحانی که خودمان می دانستیم اصلاح طلب نیست و آرمانهای ما را قبول ندارد و یا نمی تواند عمل کند از وی حمایت کردیم. و این را باید با شجاعت بگوییم که بارها گفتم ما در آن زمان مجبور بودیم و از آقای روحانی حمایت کنیم ولی معتقد بودیم کشور در یک سراشیبی قرار گرفته است و آقای روحانی را برای حفظ و نجات کشور مورد حمایت قرار دادیم.

خبر فوری : یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار از آن انتقاد می‌شود بحث حضور کاندیدای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری است؛ در میان اصلاح طلبان این انتقادات خیلی به شدت رو به افزایش است و نسبت به کاندیدای نظامی نکات مختلفی مطرح می‌گردد؛ شما جزو کسانی هستید که یک مقدار سابقه همکاری با نظامیان در حوزه‌های عقیدتی و سیاسی و پدافندی با آنها همکاری داشتید ؛ آیا شما با این انتقادات موافق هستید؟

من جزو اولین نفراتی بودم که نسبت به این اظهارات اعتراض کردم و گفتم نفس اعلام اینکه نظامی‌ها کاندیدا شوند و یا نظامی ها کشور را نجات بدهند این از نظر داخلی و خارجی ضربه بزرگی بر حیثیت ما وارد می‌کند. و برداشت بسیار غلطی را جامعه جهانی از این تعبیر خواهد کرد. ما در گذشته خوب داشتیم نظامی هایی که بدون سروصدا و جاروجنجال کاندیدا می‌شدند، نمونه آن آقای محسن رضایی در بسیاری از انتخابات کاندیدا می ‌شدند و کسی جار و جنجال را نداخت. اینکه کسی چند ماه قبل از انتخابات اعلام شود که باید کاندیدای نظامی داشته باشید و یا نظامیان تنها افرادی هستند که کشور را می‌توانند از بحران نجات بدهند این معنا دارد، از نظر حقوقی و از نظر سیاسی و اجتماعی معنا دارد، یعنی کشور بجایی رسیده است که بجز با نظامی گری نمی‌توان این کشور را نجات داد یا مردم بجایی رسیدند که باید با سرنیزه با آنان برخورد کرد. یعنی امتیازی که نظامیان دارند در علم و دانش نیست و بسیاری از آنان تحصیلات عالی رتبه را دارند ولی وقتی بحث نظامی گری مطرح می‌گردد معنا این است که بعد تسهیلات و توسل به قوه قهریه حمایت از نظامی گری است . منتها وقتی گفته می‌شود نظامی باید کشور را نجات بدهد یا می‌تواند یعنی وضعیت مردم و کشور بجایی رسیده است که باید نظامیان بیایند و این کشور را از بحران نجات بدهند. علاوه بر اینها ما از نظر تحلیلی هم بودن نظامیان در عرصه سیاسی را بسیار خطرناک می‌دانیم . حضرت امام خمینی( ره) که همیشه طرفدار نظامیان بودند بارها فرمودند که حضور نظامیان در صحنه سیاست و جبهه گیری ها خطر بزرگی است. زمانی که در دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی بودم و اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کردیم و خدمت امام شرفیاب شدیم، امام در یک سخنرانی بسیار تاریخی فرمودند: " ورود نظامیان در عرصه‌های سیاسی و احزاب بسیار خطرناک است و اگر این کار را انجام بدهند باعث برادرکشی می‌شود. " در ادامه فرمودند : " حرام مسلم است و به شما تاکید و تکلیف می‌کنم که جلوی این حرکت را بگیرید." این فتوای امام بعنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و قطعا مقام معظم رهبری همین نظر را دارند. پس بنابراین از نظر تحلیلی و مصلحت کشور به هیچ وجه صلاح نیست که کسی روحیه نظامی دارد، مسئول اجرائی کشور بشود. اگر چنین شود کشور شبیه پادگان می‌شود. یعنی یک نظامی را در راس بگذاریم و همه باید آموزش تسهیلاتی را ببینند و آماده ورود به پادگان را داشته باشند و این برای کشور و ملت متمدن و برای انقلاب اسلامی باعث سرشکستگی است. از ابتدا هم هشدار دادم اصلا توجه به این کلام نکنید، این کلام موجب وهم ملت و تضعیف نظام و کشور خواهد شد.

خبرفوری : زمانی که این نکته و سخنان امام را با کاندیدهای نظامی در مصاحبه مطرح می‌کردیم، آنها نظرشان این بود که امام به حضور در جناح‌های سیاسی اشاره داشتند و اینکه ما در انتخابات کاندیدا می‌شویم هیچ ارتباطی با آن نکته ندارد و ما مثل هر شهروند دیگری حق کاندیداتوری در انتخابات را داریم؛ نظر شما چیست؟ شما بالاخره نماینده امام در بعضی از مجموعه‌های نظامی بودید؟

صرف کاندیدا شدت به معنای حضور در حزب است ولی قطعا وقتی یک نفر کاندیدا می‌شود احزاب از وی حمایت میکنند و بالعکس، در نتیجه در یک جناح قرار می‌گیرد. در کشور بخواهیم یا نخواهیم دوقطبی در آن حاکم است و ۲ جناح بزرگ رسما با یکدیگر رقابت می‌کنند و بسیار خوب است. کسانی که نگران این قضیه هستند به نظر بنده اشتباه است. اگر دو قطبی نباشد اصلا معنا پیدا نمی‌کند و میدانی برای یک حریف است. باید دو جناح قدرتمند در برابر همدیگر قرار بگیرند. وقتی یک نظامی میخواهد وارد صحنه بشود باید نظر این دو جناح را جمع بکند و وارد این جناح‌ها بشود و نمیشود این حمایت از جناح‌ها نباشد و در عین حال یک نظامی وارد صحنه بشود. علاوه براین خیلی از دوستان ما متاسفانه رعایت نمی‌کنند و در جناح‌بندی‌ها و مسائل سیاسی وارد می‌شوند. کاش برادران نظامی ما به مسائل و وظایف حساس و کلیدی خودشان عمل می‌کردند و سیاست را بدست سیاستمداران می‌سپارند و همچنین سایر حوزه‌ها را به متخصصین امر می‌سپردند و آنها به مسائل حساس و مهم خودشان می‌پرداختند.

خبر فوری: برخی از اظهارنظرهای شما را دنبال می کردیم و میخواهیم بعضی از آنها را مطرح کنیم تا با نگاه شما بیشتر در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشنا شویم؛ شما در جایی اذعان کرده بودید که در حکومت اسلامی صداوسیما باید در اختیار فرهیختگان باشد، دقیقا نگاه شما در این موضع چیست و انتقاد شما از صدا و سیما در چه بخشی است ؟

صدا و سیما از اسمش پیداست که ملی و متعلق به آحاد ملت است. به تعبیر حضرت امام دانشگاهی است که در تمام منازل شعبه دارد. خوب چنین تریبونی که متعلق به ۸۵ میلیون نفر است باید صداهای مختلف از صداوسیما منعکس گردد. باید دیدگاه‌ها و نظرات آحاد ملت در آن مورد توجه قرار بگیرد و رضایت اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار بگیرد. اگر صدا و سیما به یک جریان سیاسی خاصی، گروه خاص منحصر شود، صدا و سیما از ملی بودن خارج می‌گردد و تبدیل به یک رسانه جناحی می‌شود و باید عنوان ملی را از روی آن برداشت. مگر در صدا و سیما عزاداری و سخنرانی‌های مذهبی باشد و برای قشر جوان که حزب اللهی نیستند، برنامه ‌ای نداشته باشد دیگر رسانه ملی نیست. صدا و سیما باید فراجناحی باشد و همه را در نظر بگیرد که متأسفانه سالهای سال است که صدا و سیما از جایگاه اصلی خودش خارج شده است. اطلاعی ندارم شورای که آن را نظارت می‌کند از کدام جناح هستند ولی ما نتایج را می‌بینیم . در جهت‌گیری های سیاسی معمولا با یک طرف تمایل پیدا می‌کنند و این فقط یک جناح در کشور است. یک دیدگاه از دیدگاه‌های کشور را مطرح می‌کنند و این ظلم با مابقی است. در مسائل دینی، سخنرانان کارشناسان و سریال‌ها گاهی افراد چنان مبتذل سخنرانی می‌کنند و مسائل کوچک را مطرح می‌کنند که بعنوان یک روحانی احساس شرم می‌کنم. گاهی خرافه‌ترین مسائل از زبان کارشناسان صداوسیما مطرح می‌گردد که این بهانه‌ای به مخالفین داخلی و معاندین نظام در خارج از کشور قرار می‌گیرد. ای کاش صدا و سیما در اختیار دانشمندان، اندیشمندان، فرهیختگان و کسانی که فراتر از جناحی فکر می‌کنند، فقط مسائل اسلامی، ملی و منافع کشور را در نظر می‌گرفتند و آن وقت می‌توانستیم بگوئیم که صدا و سیما رسانه ملی است. یکبار به رئیس صدا و سیما گفتم : کاش در زمان مسئولیت خودتان تلاش می‌گردید که صدا و سیما را ملی می‌کردید و از این محدودیت و محروم سازی نجات می‌دادید. بنابراین اعتراض بنده به صدا و سیما باقی است و همین‌جا لازم می‌دانم حدود ۱۲ الی ۱۳ سال است که با صدا و سیما کار نمی‌کنم و تا زمانی که این رسانه ملی نشود به همکاری با آنها را ادامه نخواهم داد چون صدا و سیما از مسیر خودش خارج شده است.

خبرفوری : در حادثه سراوان نامه‌ای به آقای رئیس جمهور نوشتید و در آن تاکید کردید که ماجرای سراوان وقتی اتفاق می‌افتد که اشتغال در استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد و از رئیس جمهور خواستید تا مسئله رونق اقتصادی را به استان برگرداند و برای مردم ایجاد اشتغال کند؛ به نظر شما چرا این استان با توجه به اینکه در همه انتخابات ریاست جمهوری درباره آن صحبت می‌کنند و از محرومیت استان به نوعی استفاده می‌گردد و کاندیداها اظهار می‌کنند که به فکر آنجا هستند ولی باز هم شاهد هستیم هیچ اتفاقی در آنجا نمی‌افتد و همین اتفاق برای کول‌برها داریم که چند سال مشکل آنها مطرح می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد ؛ اصل ماجرا چیست؟ آیا واقعا اراده‌ای وجود دارد که عمدا بعضی از نقاط کشور محروم بماند و یا چرا چنین شعارهایی عملی نمی‌شود؟

ابتدا ۲ مسئله است ، یک مسئله اینکه ما در کشور قانون اساسی،قوانین عادی و برنامه های ۵ ساله و فی الذالک داریم ولی متاسفانه برای سال آینده برنامه جامع و مستحکم کمتر مشاهده می‌شود‌ مسئولان با دید روزمرگی به مسائل نگاه می‌کنند. یک رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس نگاه میکند در این چندسال مسئولیتش یک کارنامه درخشانی از عملکرد خودش نشان دهد و نظرات مردم را جلب کند. اینکه برای آینده کشور چه برنامه ریزی می شود متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد. در جریان بسیاری از مطالب و برنامه‌ها هستم و از نظر برنامه‌ریزی دچار مشکل هستیم و باید فراتر از مسائل جناحی و سیاسی و .... برای آینده کشور برنامه ریزی بکنیم. مسئله دیگر این است که بسیاری از مسئولان به مناطق محروم بخصوص استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و استان های محروم نگاه امنیتی دارند و با این نگاه و دیدگاه به شدت مخالفم. معتقدم مردم سیستان و بلوچستان همان اندازه به نظام و کشورشان عشق می‌ورزند که سایر استانهای دیگر دارند. مردم این استان احساس می‌کنند به آنها بها و ارزشی قائل نیستند. فکر می‌کنند اگر در این استان های محروم با نیروهای امنیتی وارد نشوند همیشه آشوب و ترور است. در سفرهای مختلف به استان سیستان و بلوچستان و مشاهده وضعیت اسفناک مردم استان خطاب به رئیس جمهور گفتم: من که مسئولیتی را ندارم احساس شرم و ناراحتی کردم، آیا شما احساس شرمندگی نمی‌کنید؟ بعد از ۴۲ سال تازه می‌خواهید برای مرکز استان گازرسانی انجام بدهید. لذا به دوستان توصیه می‌کنم که مسائل استانهای محروم با نگاه و دیدگاههای امنیتی برطرف نخواهد شد. لذا باید کارخانجات بزرگی در آن مناطق تاسیس گردد و به کشاورزی و عمران آن مناطق رسیدگی گردد و صددرصد مردم این استانها به پیشرفت کشور علاقه‌مند هستند.

خبرفوری : در سال ۹۵ رسانه‌ها تیتری از شما منتشر کردند که شما اظهار کردید پرداختن زیاد به دولت قبل مشمئز کننده است، اشاره کردید که تقصیرات را همیشه به گردن دولت قبل انداختن مردم را خسته می‌کند و مردم این بهانه را از دولت نمی پذیرند؛ اکنون در انتهای دولت آقای روحانی قرار داریم و هنوز گاهی اوقات در سخنرانی بعضی از دولتمردان می‌شنویم که آنها میراث‌دار شرایط بدی بودند که به آنها اجازه تحقق وعده‌هایشان را نداده است و شرایط بهتری را رقم بزنند؛ واقعا چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور بعدی این صحبت‌ها را نکند چون شرایط کنونی اقتصاد در جامعه بسیار سخت است و حالا بدلایل تحریم‌ها و شرایطی که پیش آمده است و با تولید داخل رسیدگی نشده است در شرایط سخت قرار داریم، ۸ سال بعد رئیس جمهور آینده این مطالب را تکرار کند مردم باید به چه کسی اعتماد کنند؟

یک مسئله ای که در بین مسئولین ما رواج دارد و روزبه‌روز افزایش پیدا میکند نشان دادن ضعف‌ها و ناتوانی‌های خودشان را به گردن دیگران بیندازند. بجای پرداختن و جبران کاستی‌ها و نواقصی که وجود دارد، دیگران را مقصر نشان می‌دهیم. در هرصورت دولت‌ها نکات ضعف و قدرتی وجود دارد و هیچ دولتی صددرصد کامل و یا ناقص است، باید برخورد منصفانه داشته باشیم. در دولت آقای احمدی نژاد به شدت با دولت ایشان مخالف بودم و دولتشان را ناتوان می‌دانستم و برخی از صحبتهای من جنبه رسانه‌ای پیدا کرد. آن زمان تمام گناهان را به گردن دولت می‌انداختند که من نفی می‌کردم. الان وضعیت همینطور است و فکر کنید که دولت قبلی سرتا پا ضعف بوده است، ما چه کردیم؟ اینکه نواقص دیگران را بیان کنیم سلب مسئولیت از ما نمی‌کند. این مسائل فقط مرتبط با دولت نیست و قوای دیگر نیز همین وضعیت را دارند. الان بیان این سخنان قابل پذیرش نیست و باید تلاش کنیم تا کارنامه درخشانی از عملکرد خودمان به‌جا بگذاریم تا مردم از ما بپذیرند.

خبر فوری: در سال ۸۸ به نتایج انتخابات اعتراض داشتید و نماینده آقای کروبی در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری در روند رای گیری و اعلام نتایج داشتید؛ بالاخره خیلی از افراد از سال ۸۸ و بعد از آن به خاطر عملکرد دولت‌های مختلف از صندوق رای ناامید هستند و معتقدند از صندوق رای نمی‌توانند به نتیجه شفاف و روشنی رسید؛ شما که در سال ۸۸ به روند انتخابات معترض بودید چطور امسال به پاس صندوق رای آمدید و جزو کاندیدای ریاست جمهوری شدید؟

اصل انتخابات را باید از اجرای آن جدا بکنیم. اگر در چند انتخابات اعتراض داشته باشیم به این معنا نیست که اصل انتخابات را زیر سوال می‌بریم. معتقدیم مظهر حضور مردم در صحنه، انتخابات است. در انتخابات مردم با حضورشان سرنوشت خودشان را رقم می‌زنند. اگر در هر دوره ای اعتراض داشتیم به اجرای انتخابات اعتراض بود. بعد از اتفاق آن ماجراها که تاوان سختی را دادیم در ملاقات با مقام معظم رهبری شخصا پیشنهاد داشتم و گفتم وزارت کشور در یک طرف قضیه است و نمی‌تواند قاضی خوبی باشد. شورای نگهبان چون ۷ نفر از آنان به نفع یک کاندیدا اعلام موضع کردند، لذا آنها به تنهایی نمی‌توانند داوری کنند. ایشان فرمودند چه اقدامی باید انجام دهیم؟ در جواب گفتم یک کار گروهی مرکب از این مجموعه باشد و نمایندگان تام‌الاختیار کاندیدهای معترض و همه اختیارات را به ‌آن‌ها بدهیم و پس از بررسی نظرات را اعلام کنند. مقام معظم رهبری پذیرفتند و به جمعیت حاضر گفتند این بهترین پیشنهاد است. کسانیکه در انتخابات شرکت نمی‌کنند حق اعتراضات را از خودشان سلب کردند و باید حضور داشته باشند و اعتراض کنند، سپس به بهترین فرد رای داد تا مشکلات کشور را برطرف سازد.

خبر فوری: روایت‌های متعددی از آن جلسه ملاقات شما با مقام معظم رهبری است، در روایت‌هایی که شنیده‌آید کدام نکته کمتر دیده یا توجه شده است؟

یک نکته اس که گفته نشده است همین پیشنهاد بنده است و کسی نگفته است که در پایان جلسه فلانی پیشنهادی را داده است و مقام معظم رهبری پذیرفتند، البته آن پیشنهاد عملی نشده است .

خبر فوری: اگر به سال ۸۸ برگردید جلوی کدام اتفاق را خواهید گرفت تا شاهد آن جریانات نبودیم ؟

اگر در آن زمان اختیاری برعهده داشتم ، اجازه به‌وجود آمدن چنین وضعیتی را نمی‌دادم که کشور دچار آشوب گردد آثار منفی آن ادامه پیدا کند. چه بسا دستهایی بود که نگذاشتند قضایا حل گردد. اگر دو طرف قضیه صحبتهای من را می‌شنیدند پیشنهاداتی را می‌دادم تا این قضایا اتفاق نیفتد.

خبر فوری: اگر به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید؛ اولین فرمان و دستور پس از تصدی ریاست جمهوری چیست؟

تمام مسائل را در جایگاه خودش مهم می‌دانم ولی آنچه که امروزه مردم را آزار می‌دهد و آنها را از نظام بیزار می‌کند مسائل اقتصادی و معیشت مردم است. مهمترین مسئله این است که مردم اعتماد داشته باشند که زندگی آنها تامین است، اگر مسئله اقتصادی حل شور مسائل دیگر به سادگی قابل حل است. معتقدم مسائل اقتصادی و اشتغال زائی قابل حل شدن است .

خبر فوری : در این دوران کنونی در جلسات کارشناسی که با اساتید حوزه، دانشگاه و کارشناسان داشتید؛ مهمترین دغدغه قشر فرهیخته چیست؟

فرهیختگان همان دغدغه عامه مردم را دارند ولی آنها فراتر از مسائل اقتصادی به حوزه‌های دیگر نیز می‌پردازند، به حقوق اجتماعی مردم و تبعیض های ناعادلانه در کشور توجه دارند، به ناتوانی و ضعفی که در برخی از مسئولان وجود دارد توجه می‌کنند.

خبر فوری: آیا حاضر هستید حقوق و دارائی های خودشان را با مردم شفاف در میان بگذارند؛ آیا شما چنین آمادگی را دارید؟

از سال ۴۱ تاکنون از فعالان انقلابی بودم، افتخار دارم در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت های گوناگونی داشتم. الان با صراحت می‌گویم که من بجز حقوق معلمی و تدریس دانشگاه درآمد دیگری ندارم و تمام درآمد من از همین طریق هست و با حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنیم. خانه‌ام بسیار ساده و معمولی است و در منطقه صادقیه ۳۶ سال زندگی می‌کنم. ۳ فرزند پسر و ۲ فرزند دختر دارم و هیچکدام از آنها استخدام دولتی نشده‌اند و از رانت استفاده نکردند. یکی از پسرانم مدیریت یک هنرستان را برعهده دارد، دیگری در جهاد نصر تحت عنوان کارمند قراردادی مشغول به کار بود که جدیدا بیرون آمده است، فرزند سومم برنامه‌نویس کامپیوتر است . بارها به فرزندانم گفتم خودتان گلیم تان را از آب بیرون بکشید، بنده هیچ قدمی را برای شما بر نمی‌دارم. یکی از دخترانم ازدواج کرده است و فارغ التحصیل رشته مهندسی است که بخاطر فرزندش خانه دار است. دختر دیگرم دانشجوی دکترا است.

خبر فوری: برنامه شما برای مهار و کنترل قیمت‌ها در بازار چیست؟

بنا بر حضور کارشناسان در برنامه هایم را دارم. گروههای مختلفی را تشکیل دادیم که روی برنامه های ما که در بیانیه اشاره کردم، کار می‌کنند. بنابراین اصل حقوق کارشناسی بسیار مهم است. مسئله توجه به مردم و بخش خصوصی را بسیار مهم می‌دانم اما نه آنطور که عمل شده است. معتقدم با تمام قدرت دست دلال‌ها را از صحنه کوتاه کنیم. الان کشور ، کشور دلال‌ها شده است و هر کجا که مراجعه می‌کنیم می‌گویند باید دلال و واسطه را ببینیم. حتی در بحث معالجه بیماران کرونایی و برای بستری آنان در بیمارستانها مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند تا تختی را برای بیمار تهیه کنند‌. برای مبارزه با دلال نیاز به یک قدرت و عزم ملی است و فقط از دست رئیس جمهور و هیات دولت هم بر نمی‌آید. تمام سه قوا باید دست دلالان را کوتاه کنند تا کشور روند خودش را ادامه بدهد.

***

مشروح این گفتگو که پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیتها انجام شده است را می توانید در ادامه ببینید.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • حسن
    0

    حاج اقا اوضاع کلا از طرف هردو جناح خراب است بخصوص جریان جنابعالی ،ریسک نکنید

  • علی
    0

    داریم به لحظات رحلت جانگداز نزدیک میشیم

  • ایرانی
    1

    حاجی خیلی بی انصافی. با همه کاستی ها بعد انقلاب دربین چهار مقام ارشد کشور چهره ای مردمی تر از احمدی نژاد دیده ای ؟! اوهمیشه در بین مردم بود . وبه دردل مردم گوش می داد و به همه نامه های مردمی بقدر بضاعت جواب می داد... بقیه چی؟! با همه بی میلی مردم به انتخابات دارند. اگر او را تایید می کردند. شاهد رای بالای او می شدید . مردم همیشه قدر دانند و خودبین ها نا سپاس کینه جو......

  • احمد
    0

    این پیشبینی من هست ... برمبنای نظرسنجی اصلی انتخابات 1400/ مسیر انتخابات: تاریخ 3 خرداد همتی: 1 درصد/ تاریخ 8 خرداد همتی: 5 درصد/ تاریخ 13 خرداد (امروز) همتی 18 درصد/ تاریخ 18 خرداد همتی: 23 درصد/ تاریخ 23 خرداد (با حمایت خاتمی و ظریف) همتی: 33 درصد/ تاریخ 28 خرداد همتی: حدود 40 درصد/ انتخابات به دور دوم کشیده می شود/ تاریخ 10 تیرماه همتی: با بیش از نیمی از آرا رئیس جمهور خواهد شد.

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      نظرتو بزار در کوزه آبشو بخور ... رای بی رای

  • محسن
    0

    منظور از پاسخگو بودن عملکرد احمدی نژاد باشند . چیست . ساخت پالایشگاه بنزین و گازوییل . یا کارت سوخت . یا یارانه . یا سهام عدالت . یا ساخت مسکن روستایی و شهری. یا پاکدستی وزیرهایش. تمام دولتهای بعد انقلاب رو جمع میکردین از پس یک کارش که همان راه اندازی سیستم عظیم کارت سوخت بوده . بر نمی امدن.

    نظرات شما -
    • ب محسن
      0

      بله واسه تو ریاکار چلغوز خوب بود واسه من مستاجر متاهل کارگر فقط ستم بود مموتی با یارانش سرتاپا خرافاتش زرررشک

  • مهدی
    0

    یک تار گندیده اصولگرا ها را به هزار تای اصلاح طلب نمیدم

  • ح ن
    0

    مردک چی میگی تو؟اگرعملکرد احمدی نژاد خراب بودپس چراالان مردم دارن برای رییس جمهورشدنش سرودست میشکنن

    نظرات شما -
    • بحث ن
      0

      بحث نکن کوچولو زرررشک زارت

  • سعید پور مسعود دبیر فیزیک
    0

    برو رد کارت اصلاح طلب منفعت طلب ،شما بدتر از اصولگداها هستید

  • مومنی
    0

    امروز رفتم مرغ بخرم کیلویی چهل هزار تومان ؟! هرکی اومد به روحانی کلید ساز و دولت خیانت کارش لعنت فرستاد من هم میگم لعنت بر روحانی و لعنت بر همه خیانت کارانی که معیشت مردم را هدف قرار داده اند لعنت لعنت لعنت بر روحانی کلید ساز این بیست روز باقی مونده از دولت نامزدش دست از سر ملت بر نمی دارد لعنت بر روحانی بری که انشاالله بمیری و برنگردی .

    نظرات شما -
    • به مومنی
      0

      بر پدر دروغگو لعنت و زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت به روحت مومیایی هنوز نمردی گفتم مردی لعنت به ساندیس ضد کرونا ای منحوس توی شهر من تخم مرغ کیلویی هزار تومان است دروغگو

  • محمد طاها
    1

    مرد که خجالت بکش میخوای اسم احمدی نژاد به زبان بیاری دهنتو آب بکش از عمامه ات،خجالت بکش تهمت و افترا نگو شما چه ناسلامتی کسوت،روحانیت هستی،با قرآن و احادیث سر و کار داری عواقب تهمت و افترا رابگمونم خوب میفهمی فردای روز قیامت هرکس بخشیده شود بخشش ما روحانیون به این راحتی نخواهد بود مردم کوچه بازار به خاطر احمدی‌نژاد غمگین ناراحت هستند از خدا بترس و از پیامبر شرم کن از ملت شریف ایران عذرخواهی کن خادم این ملت تخریب نکن روز جزا نزدیک است

  • عابد
    0

    همتی رییس جمهور می شود خخخ چه رویی دارند به خدا ...یارو پول ملی رو کرده پشگل صلاحیتش تایید شده اوف بر شورای نگهبان...

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      همتی رو 19 تومن دلار رو از سیف تحویل گرفت و اورد تا 10 تومن و بعد دوباره تو زلزله ی تحریم های 98 دلار بالا اومد و بعدش دوباره تا حدود 21 تومن پایین کشیدش. واقعیت اینه که ارزش پول ملی رو اونهایی که به 4 تا کشور با هواپیمای چارتر دلار و سلاح می فرستادن کردنش پشکل ... خدا رحمت کنه حاج قاسم رو ...

  • آلن
    0

    نه اصلاح طلب، نه اصول گرا، فقط اصلاح قانون اساسی بر مبنای لیبرال دمکراسی

    نظرات شما -
    • ،
      0

      اتفاق خوبیه ولی در ایران فعلا فقط یک رویاست.

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلبان بدرد گورستان می خورند نه کشور داری

  • کاربر ناشناس
    0

    همتی یعنی دولت روحانی انتخاب همتی یک اشتباه بزگ چندین دوره کشور به دست اصلاح طلبان اداره شد. اما به جز خرابی چیزی نبود

  • کاربر ناشناس
    0

    همتی یعنی نابود شدن کشور. همتی بی همتی

  • منم مختار
    0

    درود بر شرف آیت‌الله رسول منتجب نیا ایشان خودش نماینده رهبران امام خمینی و مقام معظم رهبری بودند و در زمان امام خمینی مسئول اساسنامه سپاه بودند پس بهتر از هر کسی میداند ورود ممنوع است نظامی در دسته جات من خودم یکی از امضا کنندگان اساسنامه بودم

  • خاکستری
    0

    جزرانت خوران وخرامخواران وآقازاده های مفت خور ونجومی بگیران،مگرملت ازحسن روحانی خیری دیدندکه شما ندید!؟

  • ناشناس
    0

    چرا اصولگراها پاسخ گوباشند خودش مثل مرد پا سخ گو هست شما پاسخگو باشید از عمل کرد دولت فعلی

  • زرگانی
    0

    دوستان مروت داشته باشید احمدی نژاد یه شخص بود بت تراشی نکنید الان ما فقط گیر احمدی نژاد هستیم ؟درسته با درآمد نجومی نفت کارایی داشت اما الان چی آیا احمدی نژاد با خرابکاریهایش که هنوز هم ول کن معیشت مردم نیست و سفره های مردم را خالی کرد میتونه کارکردی داشته باشد بیایید از روی احساس حرف مفت نزنیم به آقای مهرعلیزاده رای بدهیم کسی که متخصص و اقتصاد دان است و ضد خرافه پرستی و پاچه خواری است و هرگز طرفدار رانت و اختلاس گران نبوده تازه قامتش هم به رییس‌جمهور می خوره البته حق دارید عصبانی هستید چون تمامیت خواهان روحانی را زمینگیر کردند هر چند روحانی یه اصول گرا بود اما معتدل بود نمیگویم رای ندهید اما اگر دادید به خوبش بدهید تا پشیمان نشوید

  • ناکام
    0

    مهدی کروبی ،هاشمی،روحانی،ناطق هیچ وقت اصلاح طلب نبودن و نیستن،اینها اصولگراهایی بودند که بخاطر اختلافات سمت اصلاح طلبها و نهادهای مردمی امدند تا محبوبیت جمع کنند ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها