بزرگترین پروژه مشترک هسته‌ای چین و روسیه افتتاح شد

بزرگترین پروژه مشترک هسته‌ای چین و روسیه افتتاح شد

به گزارش شینهوا، پروژه های همکاری مشترک شامل ساخت دو نیروگاه هسته ای تیان ون ۷و ۸ (Tianwan) و دو نیروگاه هسته ای شوداپوی ۳ و ۴ (Xudapu ۳&۴) هستند که امروز در چین به بهره برداری رسیدند.

امسال بیستمین سالگرد امضای پیمان همسایگی و همکاری دوستانه چین و روسیه است و رویداد امروز نیز اولین تبادل دو جانبه آنلاین بین شی و پوتین در سال جاری بود. کارشناسان می گویند این موضوع در توسعه سطح بالای مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه در دوره جدید بسیار مهم است.

همکاری ها در زمینه انرژی هسته ای یکی از محورها و اولویت های سنتی همکاری بین دو کشور است که در سالهای اخیر به سرعت توسعه یافته و توجه سران دو کشور را به خود جلب کرده است.

در ژوئن ۲۰۱۸، روسای جمهوری دو کشور به طور مشترک شاهد امضای چند توافق نامه همکاری هسته ای بودند. هر دو طرف توافق کردند که در مورد ساخت نیروگاه هسته ای تیان ون ۷و ۸ (Tianwan) و نیروگاه های هسته‌ای شوداپوی ۳ و ۴ (Xudapu ۳&۴) همکاری کنند. این چهار پروژه بزرگترین پروژه همکاری انرژی هسته ای بین چین و روسیه تاکنون می باشد و نمایانگر سطح بالایی از همکاری عملی بین دو کشور است.

"جائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد همکاری های هسته ای دو کشور گفت: شروع آرام این چهار واحد نیروگاه هسته ای نشان دهنده دستاوردهای چشمگیر همکاری چین و روسیه در زمینه تولید تجهیزات پیشرفته و نوآوری در فناوری است و همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف را ارتقا خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای تمیز و کارآمد است، گفت: انتشار دی اکسید کربن پس از تکمیل این چهار نیروگاه هسته‌ای کاهش می یابد. این همکاری ها نشان دهنده عزم راسخ چین برای دستیابی به هدف اوج کربن و خنثی سازی کربن و همچنین نشان دادن احساس مسئولیت قوی پکن به عنوان یک کشور بزرگ است.

ناظران می گویند با توجه به تشدید تحریم ها و محدودیت های ایالات متحده، همکاری در فناوری هسته ای غیرنظامی چین و روسیه اهمیت بیشتری دارد و دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند.

"لی شین" از کارشناسان روابط چین و روسیه می‌گوید: بخش فناوری پیشرفته و جدید یک بخش کلیدی است و چین می تواند برخی فناوری های ایالات متحده را با فناوری روسیه جایگزین کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ممد
    0

    پروژه دیگه شونم چاپیدن ایران و دیگر کشورهاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها