شی جینپینگ، عنوان "سکاندار" چین را یافت/ نشانه ای از سلطه بیشتر او بر قدرت

رئیس جمهوری چین عنوان جدیدی که آخرین بار از طرف مائو تسه‌تونگ استفاده شده بود به خود اختصاص داد، اقدامی که هر چه بیشتر سلطه او بر قدرت را محکم می‌کند.

شی جینپینگ، عنوان "سکاندار" چین را یافت/ نشانه ای از سلطه بیشتر او بر قدرت

به نوشته روزنامه دیلی میل، شی جینپینگ، رئیس و دبیرکل حزب کمونیست چین اکنون نقش "سکاندار" را به خود گرفته است که یک عنوان تجلیلی برای بیان اقتدار نهایی است.

مقامهای اطلاعاتی آمریکا میگویند که این اقدام، شی جینپینگ را در جایگاه کنترل کامل هر جنبه از جامعه چینی قرار می‌دهد، آن هم در شرایطی که او به دنبال سلطه در عرصه جهانی مقابل دموکراسی‌های غربی است.

ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که اکتبر برگزار شد نشان دهنده یک تغییر مهم در قدرت شی بود.

او در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: به اعتقاد من شی قاطعانه بر این حزب، ارتش و هر جنبه از جامعه چینی کنترل دارد. اعلامیه‌ای که اکتبر منتشر شد، احتمالا به جایگاه سیاسی منفرد شی درون این حزب اشاره دارد و او را "هدایتگر و سکاندار اصلی" اعلام کرد، عنوانی که از زمان مائو تسه‌تونگ استفاده نشده بود.

مائو، تئوریسین مارکسیسم لنینیسم و سیاست‌مدار انقلابی کمونیست بود. او جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۴۹ با شکست دادن نیروهای چیانگ کای شک، رئیس‌جمهور وقت چین بنیان گذاشت. در دوران حاکمیت ۳۳ ساله در چین، معروفترین نام مستعار مائو "سکاندار کبیر" بود. گرچه گاهی مفسران شی را با این عنوان خطاب میکردند، استفاده رئیس جمهوری چین از این عبارت به نظر میرسد بخشی از برنامه او برای تحکیم حاکمیتش باشد.

ژنرال بریر گفت: پکن معتقد است که چین همچنان در "دوره مهمی از فرصتهای استراتژیک" قرار دارد.

این تحولات در بحبوحه نگرانی بر سر وقوع یک جنگ تمام عیار میان استرالیا و چین بر سر تعرفه‌های تجاری و درخواست برای تحقیق درباره منشاء اصلی پاندمی کرونا از طرف اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پیش آمده است.

آدام فیندلی که سابقا از فرماندهان ارشد ارتش استرالیا بود، گفته است: یک جنگ با این کشور کمونیست محتمل است و ما اکنون درگیر یک نبرد "منطقه خاکستری" هستیم.

سیدنی مورنینگ هرالد گزارش داد که این ژنرال نیروهای ویژه پیش‌بینی ترسناک خود را در جریان صحبت هایش خطاب به نیروها در آوریل ۲۰۲۰ مطرح کرده است. فیندلی که استعفا داده اما مشاور نیروهای دفاعی استرالیاست، گفته است که جنگ "بسیار محتمل" است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها