روزنامه جمهوری اسلامی:

رئیس جمهورشدن یک نظامی، یادآور دوره رضاخان است

وجود یک نظامی در رأس حکمرانی در 1400، قرینه‌سازی نامیمونی با 1300 که رضاخان روی کار آمد، خواهد بود و البته تبعات منفی زیادی نیز خواهد داشت.

رئیس جمهورشدن یک نظامی، یادآور دوره رضاخان است

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه 14 فروردین با اشاره به اینکه در سال 1300 رضاخان روی کارآمد، هشدار داد مبادا در 1400 یک نظامی، رئیس جمهور شود.

این روزنامه نوشت: آنکس که در 1300 حکمرانی را در ایران به دست گرفت، رضاخان میرپنج نام داشت که یک نظامی بود. حاکمیت او و خاندانش، ایران را بار دیگر به دیکتاتوری برگرداند و به آمریکا و انگلیس وابسته کرد و بعد از مدت زیادی که کشور در اشغال نظامی روس و انگلیس بود، به روسیه هم وابسته شد و عملاً سیاست «هم شرقی، هم غربی» بر حکمرانی دوران پهلوی سلطه داشت.

خاطره تلخ به دست گرفتن حکمرانی ایران توسط یک نظامی نباید در 1400 تکرار شود. هرچند اینبار این اتفاق ممکن است از مجرای انتخابات بیفتد ولی تفاوتی در اصل و ماهیت ماجرا وجود نخواهد داشت.

وجود یک نظامی در رأس حکمرانی، قرینه‌سازی نامیمونی با 1300 خواهد بود و البته تبعات منفی زیادی نیز خواهد داشت. تفاوتی هم میان آنکس که چند ماه قبل از انتخابات لباس نظامی را درآورده با آنکه چند سال قبل این کار را کرده وجود ندارد. خُلق و خوی نظامی‌گری در آنها وجود دارد و این همان چیزی است که با حکمرانی دارای صبغه جمهوریت منافات دارد.

جالب است که یکی از نظامیان کاندیدای ریاست جمهوری گفته من نظامیان را به کابینه خودم راه نمی‌دهم. این، خود نشانه عدم مقبولیت وجود نظامیان در امور سیاسی حتی از نگاه خود نظامیان است. انتظار اینست که مسئولان، مردم و خود نظامیان، عزم خود را برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ به قدرت رسیدن یک نظامی در 1400 جزم کنند. این، از الزامات انتخابات ریاست جمهوی 1400 است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • عبدالله
    0

    همه رو با يك چوب نمي زنن . رضا خان كجا و نظامي هاي جان بركف بي ريا الان كجا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نظامیان جان بر کفتون چرا در مقابل وطن فروشی که وظیفه شان است ساکتند اما در همه امور غیر مربوط ماشا الله صاحب نظرند

  • اكبر
    0

    قياس خيلي بدي بود نظامي هاي زمان حال را كه جانشان بر كف دستشان براي خدمت به مردم است را با چه كسي مقايسه ميكنيد ؟؟؟؟/!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    هرکس بیاید ایده رضاشاه کبیر را داشته باشد با جان دل پای صندوقهای رای حضور خواهیم داشت ولی دیگه مردی مثل رضا شاه کبیر تو خواب ببینیم

  • ناشناس
    0

    دهقان حرف مفت زیاد میزنه

  • ناشناس
    0

    به خدا اگه نظامیی پیدا شود که یک تار موی رضا خان تو بدنش باشه من با جون ودل بهش رای که هیچ خون میدم

  • احمد
    0

    کلمه نظامی در ایران به کارکنان شریف ارتش جمهوری اسلامی اطلاق می شود از اول انقلاب تا کنون هیچ یک از کارکنان ارتش مشاغل سیاسی نداشتند و این سپاهی ها بودند که از مشاغلی چون دهداری گرفته تا بانک داری و نمایندگی مجلس و فرمانداری و استانداری استاد دانشگاه و کارخانه داری و چندین بار کاندیدای ریاست جمهوری شده و بوده اند حالا هم حدوداً پنجاه شست سپاهی در مجلس هستند شما یک ارتشی پیدا کنید که در مجلس باشد آیا دهقان ، محسن رضایی، قالیباف، سعید محمد ، رستم قاسمی و... اینها نظامی هستند یا سپاهی حالا چرا بین سپاهیان و نظامیان در ایران فرق است چون فقط سپاهی ها هستند که مثلاً در عملیات کربلای ۴که اعلام کردند عملیات فریب بوده سی چهل هزار نفر از بهترین جوانان این مملکت به کشتن دادند در حالی که در عملیات فریب یک نفر تلفات انسانی هم مجاز نمی باشد.!

  • علی احسانی راد
    0

    از موقعی که سعید محمد کاندید شده همه به حول و ولا افتادین هزیون میگید چی شده کاسبی در خطره حالتون بده حقم دارید لفتو لیسم واسه خودش عالمی داره ی زمانی رنگ بنفش مد بود الان جیغ بنفش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها